Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Magnus326

Max 25 fot

Rekommendera Poster

Hej

jag tänkte byta upp mig lite har idag en sea ray 190 cuddy cabin, har kollat endel på sea ray 240 eller liknande med midcabin.

har ni några bra tips ( för och nackdelar) och framför allt hur den är att köra, så att den ligger stadigt i sjön.

mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!
Du vill alltså ha tips på planande båt på max 25 fot med med midcabin?
Det är alltid lättare att tipsa om du kan säga vad du har för budget annars blir det kanske prat om sånt som du ändå inte är intresserad av?


Köregenskaperna är ju ganska lika på planande DC-båtar, liten bottenvinkel ger en lättplanande båt som inte lägger sig så mycket mot vinden men som kommer att slå mer när det blir lite sjö.

En större bottenvinkel ger en båt som blir trögare upp i plan (om inte motorn är stark nog) och kommer sannolikt att vilja lägga sig mer mot vinden men den kommer att klara kraftigare sjögång utan att slå. Men oavsett löser trimplanen detta och lösningen för att få en stabil båt är att lära sig att använda trimplan och power trim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Magnus326:

Hej

jag tänkte byta upp mig lite har idag en sea ray 190 cuddy cabin, har kollat endel på sea ray 240 eller liknande med midcabin.

har ni några bra tips ( för och nackdelar) och framför allt hur den är att köra, så att den ligger stadigt i sjön.

mvh Magnus 

Budget ca 220 - 320 t

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det inte vara något äldre är det väl mest nordamerikanska båtar som Searay, Bayliner, Maxum, Chaparral, Doral, Rinker och allt vad de heter som kvalar in, annars kommer jag bara på Jeanneau Leader 705 och Askeladden Voyager som kanske går att få till den pengen.

Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet av "jänkebåtar" men jag kollade på en Maxum 2400 för några år sen men den gick bort bl.a på att den var smal och rank och så var heltäckningsmattan som ruffen var klädd med väldigt ofräsch så valet föll den gången på en 8 år äldre Draco.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en fin Draco 2400 med midkabin på Blocket häromdan. 

Bra pris....

Spara pengarna till ett motorbyte framöver, en marin 383 skulle sitta som smäck i den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...