Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
M__G

Justera växeln på en Yamaha F150

Rekommendera Poster

Hej alla kloka.

Jag har en Yamaha F150 -07. I vissa lägen på tomgång med växeln i men utan att den behöver driva framåt, typ medvind. Då kan det bli lite " fiskebåtsdunk" från motorn. Nu köpte jag grejer till vinterkonserveringen och frågade om detta fenomen. Mekanikern sa att han visste precis vilket ljud jag menade och sa att det beror på att växeln i te är helt hundra justerad. Han pratade om flera olika justeringar. Men mej veterligen finns det en och det är under motorkåpan där växelvajern överför rörelsen till hävarmen till växelstaget ner till växelhuset. Finns det flera? Någon som upplevt samma ljud? Lösning? Enl mekanikern inget farligt eller skadat, bara justering som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte övertygad om att det är som mekanikern säger. 
 

Om du har i neutral och propeller löper fritt skulle jag säga att du är hemma justeringsmässigt. Neutralläget har ett relativt precist läge.

 

På stora 4or som en F150 kan man få lite udda ljud från propp/drivning på lågvarv, spec med stor dia på proppen. Det kan göra att dog clutchen rapplar lite, vilket inte är skadligt men låter lite trist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mange249:

Är inte övertygad om att det är som mekanikern säger. 
 

Om du har i neutral och propeller löper fritt skulle jag säga att du är hemma justeringsmässigt. Neutralläget har ett relativt precist läge.

 

På stora 4or som en F150 kan man få lite udda ljud från propp/drivning på lågvarv, spec med stor dia på proppen. Det kan göra att dog clutchen rapplar lite, vilket inte är skadligt men låter lite trist.

Kan bara hålla med,  det finns inget att skruva på för att lösa detta om neutralläget ligger där det ska. Möjligen kan man kolla om propellerhubben bidrar till glappet, kanske enklast genom att testa med en annan propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...