Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chrille26

Få bort missfärgningar från plastskrov?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Maxi 77 jag köpte sent i somras. Skicket är bra men båten är 40 år gammal och har legat hela sitt liv i Östersjön, och tidigare ägare har nog inte gått in så hårt för det kosmetiska. Jag är novis på båtlivet men jag har gett mig tusan på att få ett topskick på båten.
Idag gjorde jag ett första försök att få bort fläckar, smuts och flammiga missfärgningar. Jag sprayade in båten med abnet rengöringsmedel, lät det dra någon minut sedan spolade jag av med högtryck.

Tyckte inte skillnaden blev märkbar så jag blandade en lite starkare lösning med abnet plus att jag hade i några korkar båtschampo, sprayade på och skrubbade skrovet med en borste innan jag spolade av med högtryck. Det blev bättre och det mesta av smuts och fläckar försvann, men jag tycker fortfarande att flammigheten och den gulaktiga missfärgningen kvarstår. Min nästa tanke var att polera hela skrovet med en polermaskin och polermedel men är osäker, vad skulle ni säga är nästa steg nu om jag vill få ett skinande vitt skrov? Att måla om hela båten är jag inte speciellt sugen på om det inte är absolut enda sättet. 
Tack för tips och råd!

 

bifogar några bilder efter mina 2 tvättar för att ge en bättre bild av vad jag har att jobba med.
1CECE964-1113-47C1-8A1D-71BA221AF5B7.thumb.jpeg.42b3a4bad838e385368d5b34a894ba04.jpeg28AD9DEA-2CE7-4C83-A15C-B64730C309F3.thumb.jpeg.feec0ee1567e853a25d0b779e1313ec2.jpegCE66F869-C653-4D40-BD34-0A67E905128B.thumb.jpeg.408b6fbdc775892fe73eddeaf1413aaf.jpeg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med utspädd saltsyra. Det brukar göra susen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg rabarber på båten, rabarberkräm, men det är lättare att gå en genväg och lägga på en gelé med oxalsyra som verksam substans.

Kanske kan oxalsyra i tapetklister fungera, läste om det i någon båttidning.

Låt det sitta på och verka i en kvart eller mer och se sedan om du kan tvätta båten ren.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller Biltema Fälgrengöring så har man färdigblandat att spraya på det brungula, främst vid vattenlinjen (varianten med oxalsyra, inte bioskräpet).

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte oxalsyra i "kristallform". Den kostar nu 85:-. Så dryg som den är kommer jag inte behöva köpa någon mer på flera år.

Man löser kristallerna i vatten.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Jag kommer köra på oxalsyra som nästa åtgärd. När ni har penslat på blandningen, hur länge brukar ni låta det sitta och verka? Har läst upp till 30 minuter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta kemiska reaktioner (som inte skapar sin egen värme) går långsammare med lägre temperaturer så nu när det närmar sig långkarlsongtemperatur så skulle jag räkna med ganska långa tider. Och beroende på hur mycket som ska bort så klart.

 

Men som vanligt så får du nog prova dig fram. Men jag blir inte överraskad om du hamnar på 30+ minuter så här års när det är grått och mulet. Själv har jag aldrig haft tålamod att vänta så länge men så har jag inte bästa finishen heller :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev IngemarE:

Eller Biltema Fälgrengöring så har man färdigblandat att spraya på det brungula, främst vid vattenlinjen (varianten med oxalsyra, inte bioskräpet).

Det är Fälgrengöring Bio (5-15%) och Oxid Premium (ingen mängdangivelse) hos Biltema som innehåller oxalsyra enligt säkerhetsdatabladet. :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan du maskinpolera båten. 

Ta en roterande maskin (finns stora billiga på Jula/Biltema) med en typ av oxidlösare. Själv använde jag Smartabs Buffer 2000 ihop med en Julamaskin och grabbens Maxi 68 blev som ny i skrovet.

Buffer 2000 hittar du på nätet i literflaska. Innehåller extremt lite polermedel så den sliter inte så mycket på gelcoaten som vissa andra gör.

Efter det, vaxar du som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Chrille26:

Tack för alla tips! Jag kommer köra på oxalsyra som nästa åtgärd. När ni har penslat på blandningen, hur länge brukar ni låta det sitta och verka? Har läst upp till 30 minuter. 

Om det är lösningen som i Biltema Fälgrengöring så brukar 2-3 minuter räcka, sedan torka av med svamp. 30 minuter låter mycket, men det kan säkert bero på recept och koncentration.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den länken, mycket bra illustration och beskrivning! Planen blir att köra på oxalsyra nu på hösten för att få bort det värsta av missfärgningen, sedan till våren går jag över hela båten med polering och vaxning! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Chrille26:

Tack för den länken, mycket bra illustration och beskrivning! Planen blir att köra på oxalsyra nu på hösten för att få bort det värsta av missfärgningen, sedan till våren går jag över hela båten med polering och vaxning! 

Det förefaller vara en intelligent planering!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...