Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mewsen

12v som är svagt

Rekommendera Poster

Hej!

All el i båten fungerar bra. Men sen började vindrutetorkarna gå långsammare och tillslut la dom av. Jag provade då att koppla loss en 12v lampa som lös med fast fint sken och kopplade in den på vindrutetorkarens sladd. Då lös lampan med hälften så mycket styrka. 

Hur kan jag mäta detta och vad kan vara fel? (Jag har kollat säkringen och bytt). Är det gamla kablar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mewsen:

Hej!

All el i båten fungerar bra. Men sen började vindrutetorkarna gå långsammare och tillslut la dom av. Jag provade då att koppla loss en 12v lampa som lös med fast fint sken och kopplade in den på vindrutetorkarens sladd. Då lös lampan med hälften så mycket styrka. 

Hur kan jag mäta detta och vad kan vara fel? (Jag har kollat säkringen och bytt). Är det gamla kablar? 

Kontrollera alla anslutningar och kontaktpunkter. Kablarna i sig blir knappast "gamla" om de inte är oerhört anfrätta av ärg och oxid.

 

Anslutning till säkringshållare och inte minst säkringshållaren i sig - om du har "rullsäkringar" (gamla typen av porslinssäkringar) - är ofta en källa till okontakt.

Vill du mäta så är det ju bara att slå på torkaren och mäta "baklänges" med början över torkarens plus/minus. Gå sedan bakåt, på andra sidan brytaren, säkringshållaren o.s.v. och se var du plötsligt får full spänning.

Observera att du skall mäta mellan plus/minuskabeln hela vägen, inte med minus i en jordplint t ex. För även minuskabelns anslutningar kan vara precis lika skyldiga.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Mewsen:

Hej!

All el i båten fungerar bra. Men sen började vindrutetorkarna gå långsammare och tillslut la dom av. Jag provade då att koppla loss en 12v lampa som lös med fast fint sken och kopplade in den på vindrutetorkarens sladd. Då lös lampan med hälften så mycket styrka. 

Hur kan jag mäta detta och vad kan vara fel? (Jag har kollat säkringen och bytt). Är det gamla kablar? 

Tips, besök en affär med multimetrar i sortimentet och utöka ditt verktygsbestånd med en sådan. Det kommer du ha mycket glädje av.

Redigerad av Kane
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen oxid i en anslutning någonstans på vägen mellan batteri och torkare.

 

Följ kablaget från torkaren och gör rent alla anslutningar ordentligt. Kolla samtidigt att eventuella kabelskor sitter fast ordentligt.

 

Om Batterierna är dåligt laddade eller har dålig kapacitet så kanske dom inte orkar leverera tillräckligt med ström (Ampere, A) och då sjunker även spänningen (Volt, V).

Varje skarv mellan Batteri och torkarmotorn kommer också att ge mer eller mindre spänningsfall om det finns oxid eller bara är dålig mekanisk kontakt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har väl ett bra spänningsfall framme vid torkarmotorn/motorerna, oxid i diverse anslutningar har ju redan nämnts.

Sedan kan det vara litet lurigt att mäta på torkarmotorer, man måste veta var man mäter, eftersom självparkeringen kan luras.

 

Men vad har du för batterispänning då? 

 

Min första tanke var ju annars att torkarna sveper en torr vindruta betydligt långsammare än om rutan är fuktig eller blöt. Men det tycks ju inte vara ditt problem i nuläget.

 

Men som också redan nämnts, köp en enkel multimeter, och så kan du läsa dig till hur och var man mäter, på exempelvis Kjell & Co sidor om enkel ellära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ännu bättre att anlita nån som är bekant med elmätningar, om man ännu i vuxen ålder inte haft intresse för detta. 

.... "12 volt som är svagt".... 

 

- T ex detta med datorer överlåter jag åt andra...

 

Du vet, börja bläddra på nätet och inte ens vet vad jag ska söka.

Har mycket annat att lägga tiden på.

 

Vad är Facebook för något? 

Typ maringuiden kanske🙄

 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Är väl ännu bättre att anlita nån som är bekant med elmätningar, om man ännu i vuxen ålder inte haft intresse för detta. 

.... "12 volt som är svagt".... 

 

- T ex detta med datorer överlåter jag åt andra...

 

Du vet, börja bläddra på nätet och inte ens vet vad jag ska söka.

Har mycket annat att lägga tiden på.

 

Vad är Facebook för något? 

Typ maringuiden kanske🙄

 

Det är aldrig försent att lära gamla hundar att falla i egen grop, eller om det var någonting med en liten tuva som var bättre på den gräsliga sidan…

 

Det finns väl ingenting som är så logiskt och enkelt att förstå som vanlig likspänning, likström i våra båtars elsystem, bara man tagit sig över den där tröskeln som hindrar igångsättningskraften.

 

Vi här på forumet har väl tidigare lärt frågeställare hur man använder en multimeter, hur man mäter ström, spänning och elektriskt motstånd. Vi har väl lärt andra att felsöka diverse trasiga elektriska grejer ombord och berättat hur man kopplar in en det ena än det andra. Mig veterligen lever alla fortfarande och ingen har varesig eldat upp båten eller sänkt den samma…

 

Jag vet vad Facebook är, men jag förstår inte varför det finns, inte varför andra asociala medier existerar heller, men det är väl jag som är för gammal för sådant tjafs, vad folk har ätit, vad dom druckit, och kanske också var dom till slut eliminerat den intagna födan och dryckerna, var dom varit och vem dom umgås med. 
 

Nä det är bättre med långa och väldigt ingående diskussioner här på Maringuiden om hur man kopplar in en lanterna, hur man felsöker en wallasvärmare, hur man bäst steker nyfångad makrill och vad man bäst dricker till denna och då vem man intog den samma med och vem man träffade på bryggan. Dessutom har vi nu en permanent tipstråd om kaviar, en sån finns kanske inte på ”fejan”.

 

 I syvene og sidst så brukar det ändå sluta med att ”det går lika bra med en solpanel”

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går att elda upp instrument och i vissa fall fingrar. 

Speciellt om landström är

indragen. 

 

Men visst... Man lär sig av misstagen. 

 

En elev jag hade för många år sen klarade både liv och fingrar, när han skulle mäta, strömförbrukningen genom att ansluta mätproberna rakt in på fasskenorna i proppskåpet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Går att elda upp instrument och i vissa fall fingrar. 

Speciellt om landström är

indragen. 

 

Men visst... Man lär sig av misstagen. 

 

En elev jag hade för många år sen klarade både liv och fingrar, när han skulle mäta, strömförbrukningen genom att ansluta mätproberna rakt in på fasskenorna i proppskåpet. 

Är det det som kallas ”darvinism”?
Det är dom starkaste, smartaste och snabbaste individerna som överlever.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Går att elda upp instrument och i vissa fall fingrar. 

Speciellt om landström är

indragen. 

 

Men visst... Man lär sig av misstagen. 

 

En elev jag hade för många år sen klarade både liv och fingrar, när han skulle mäta, strömförbrukningen genom att ansluta mätproberna rakt in på fasskenorna i proppskåpet. 

Men nu handlar ju TS problem inte om landström, 230V och proppskåp....🤔

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så läser vi en gång till, eller skiter totalt i välmeningens varning. 

 

Speciellt.... 

 

Kör hårt, mät hej vilt... Kan ju funka, utan att nåt blir förstört. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Är det det som kallas ”darvinism”?
Det är dom starkaste, smartaste och snabbaste individerna som överlever.

Nej, så sade inte Darwin och menade det inte heller.

Det var inte ens Darwin som uttryckte "the survival of the fittesr" först, det var Herbert Spencer.

 

Den individ som är mest anpassningsbar i den miljö den lever är den som överlever och kan så småningom fortplanta sig var väl det Darwin presenterade i "Om arternas uppkomst".

 

En blivande elektriker som ständigt klarar liv och lem trots ständigt upprepade misstag kan vara den typ av elektriker som överlever bättre än den smartare som dör vid första misstaget.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och tack för glada tillrop eller tillrättavisningar

Jag ska inte hymla kring att detta är helt nytt för mig. Men det som började med att två torkarmotorer som lagt av, till att inte förstå varför jag hade ström fram i kabeln men ändå inte lyckas driva motorn (som gick bra när jag kopplade den direkt till batteriet). 
Vid det tillfället provade jag att koppla en 12v lampa till samma kabel som lös med halv styrka, därav mitt förklaring "svagt 12v". 

Jag tror mig förstå att felet ligger i minuskabeln (eftersom multimetern visar 12.8v när jag mäter) och tänker att jag ska följa kabeln tillbaka och försöka hitta vart felet ligger. 

 

Visst kan jag göra som Hybro säger och leja bort detta till någon. Men samtidigt är jag nyfiken och vill verkligen lära mig. Jag vill lära mig och föra den kunskapen vidare till andra båtägare. Vi får hoppas att jag inte bränner ner vare sig båten eller mig själv... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mewsen:

Hej alla och tack för glada tillrop eller tillrättavisningar

Jag ska inte hymla kring att detta är helt nytt för mig. Men det som började med att två torkarmotorer som lagt av, till att inte förstå varför jag hade ström fram i kabeln men ändå inte lyckas driva motorn (som gick bra när jag kopplade den direkt till batteriet). 
Vid det tillfället provade jag att koppla en 12v lampa till samma kabel som lös med halv styrka, därav mitt förklaring "svagt 12v". 

Jag tror mig förstå att felet ligger i minuskabeln (eftersom multimetern visar 12.8v när jag mäter) och tänker att jag ska följa kabeln tillbaka och försöka hitta vart felet ligger. 

 

Visst kan jag göra som Hybro säger och leja bort detta till någon. Men samtidigt är jag nyfiken och vill verkligen lära mig. Jag vill lära mig och föra den kunskapen vidare till andra båtägare. Vi får hoppas att jag inte bränner ner vare sig båten eller mig själv... 

Ström fram till motorn hade du sannolikt inte alls. Men du hade spänning, för låg spänning.

Klart att om du hade satt torkarmotorns strömbrytare på ”on”, på, och motorn inte orkade röra på sig, då hade det ju flutit en för dålig ström genom kabeln, genom motorn och tillbaka till batteriet via minuskabeln.

Sedan flyter det exakt lika mycket ström fram till en förbrukare i pluskabeln som det flyter tillbaka i minuskabeln.

 

Det är nog så att du har ett för stort elektriskt motstånd någonstans mellan batteriet och torkarmotorn, det kan liknas vid en trång flaskhals som strömmen har svårt att ta sig igenom, tidigare har det nämnts oxiderade kontaktpunkter i säkringsdosan, vid strömbrytaren eller i någon kopplingsplint på plus eller minussidan, det kan vara en idé att kolla allt detta.

 

09429268-A741-415B-8576-B18131269877.jpeg.d3f651821434302a8d8dddebbd483b18.jpeg

 

Batteriet kan ju vara dåligt laddat eller till och med defekt också. Du kan ju mäta spänningen över batteriets plus- och minuspol och se vad det blir, allt över 12,5 volt är bra för ett laddat batteri.

 

Sedan kan du ju mäta spänningen över plus och minus vid torkarmotorn, och se vad det blir, torkarmotorns strömbrytare måste ju då vara tillslagen förstås.

 

Generellt sett kan det också vara så här att om man mäter spänningen kan man få runt 12 volt och litet mer, men så fort man försöker koppla in någonting och det är ett för stort motstånd i kretsen orkar inte strömmen fram, och då sjunker även spänningen. Allt hänger ihop.

 

Men om nu torkarmotorn går bra då du kopplar det direkt till batteriet kan du ju utesluta den som felkälla. Du får nu krypa runt i båten och kolla kablar och anslutningar. Ett bra tips kan vara att kontrollera hur det ser ut i säkringsdosan, där brukar det samlas oxid, sedan kan ju strömbrytaren vara av mindre bra kvalitet också och inte släppa igenom tillräckligt ström till torkarmotorn.

Du kan ju även dra fram nya kablar till torkarmotorn.

 

——————
 

Spänning mäts i enheten volt (V), ström i ampere (A), motstånd, eller resistans mäts i ohm (det grekiska tecknet ”omega”).

En elledning kan enkelt liknas vid en trädgårdsslang, där vattentrycket motsvarar spänningen och flödet motsvarar strömmen. Om man knickar slangen får man ett motstånd. i detta exempel finns det ju även en vattenpump som då någorlunda pedagogiskt skulle kunna jämföras med en generator.
Där slutar väl egentligen likheterna, men man kanske skulle säga att vattnet leds tillbaka till vattenkällan i jorden, men det bringar nog bara missuppfattningar eftersom elektriskt jord inte är detsamma som minus, batteriminus när det rör sig om el i båtar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...