Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Aton

Sortimentlådor / Förvaring smådelar i båt

Rekommendera Poster

Dax att uppgradera mina nu blandade sortimentlådor där allt nödvändigt förvaras i någorlunda organiserad form;
- skruv och fästelement
- o-ringar
- kabelskor, krympslang
- slangklämmor
- ...

 

Vilken typ av sortimentlådor använder ni och vad är era erfarenheter?

M a o - vad ska man köpa som fungerar bra och håller för den lite bistra miljön i en båt.

Min spec hittills är ett bra plastmaterial, tätningsband runt locket och därmed vattentäta, gärna med ett lock som är någorlunda genomskinligt för att lätt identifiera innehållet, robusta låsspännen, flera varianter och storlekar i samma serie.

 

Alla rekommendationer mottages varmt :)
 

Skärmavbild 2021-10-06 kl. 08.52.49.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda variant jag hittills hittat som är vattentät är Stanley's FatMax.
Enda problemet är väl då priset...7409048_Skarmavbild2021-10-06kl_13_20_07.png.ca785036b997ee235125d1dd25d19efe.png
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RAACON har också en del lådor, någon som testat dem?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur viktigt det verkligen är ar lådan behöver vara vattentät så länge du inte tänkt ha med den när du är ute och simmar.

 

Själv har använder jag vanliga sortimentlådor utan någon tätning och det har fungerat bra att förvara allt från skruvar och muttrar till kabelskor i båten året runt i tio år eller, det handlar väl mest om att sakerna i lådan ska tål miljön i båten, annars har dom väl ändå inte där att göra?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till min kabelskotång, fina avbitare och till alla kabelskorna köpte jag en sådan här på Claes Olssons.
B27C5626-C367-46E7-AA2A-A4AD2F2B7C41.jpeg.948dc44b653b17b2b28773a1d59d4c1e.jpeg
Den har visat sig vara väldigt bra till det ändamålet, möjligen är plasten litet vek.


Raco har ju en massa praktiska förvaringslådor med små fack.

Sedan finns det högkvalitativa lådor avsedda för sportfiskarna, det finns sådana som tål tuffa tag, med priser därefter, Plano är nog ett ledande fabrikat. Men dom har allmänhet flera långsmala fack avsedda för fiskedrag, wobblers och liknande.

 

Vet ni föresten hur man ser att det har varit Moderater inne i kylskåpet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Till min kabelskotång, fina avbitare och till alla kabelskorna köpte jag en sådan här på Claes Olssons.
B27C5626-C367-46E7-AA2A-A4AD2F2B7C41.jpeg.948dc44b653b17b2b28773a1d59d4c1e.jpeg
Den har visat sig vara väldigt bra till det ändamålet, möjligen är plasten litet vek.


Raco har ju en massa praktiska förvaringslådor med små fack.

Sedan finns det högkvalitativa lådor avsedda för sportfiskarna, det finns sådana som tål tuffa tag, med priser därefter, Plano är nog ett ledande fabrikat. Men dom har allmänhet flera långsmala fack avsedda för fiskedrag, wobblers och liknande.

 

Vet ni föresten hur man ser att det har varit Moderater inne i kylskåpet?

En sån har jag till mina skruvar och muttrar. I locket har jag de grövsta och i lådorna de mindre. Gillar den men den är långt ifrån vattentät - men det behöver inte jag ha.

 

Moderater, kan det vara något med konserver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Jag vet inte hur viktigt det verkligen är ar lådan behöver vara vattentät så länge du inte tänkt ha med den när du är ute och simmar.

 

Själv har använder jag vanliga sortimentlådor utan någon tätning och det har fungerat bra att förvara allt från skruvar och muttrar till kabelskor i båten året runt i tio år eller, det handlar väl mest om att sakerna i lådan ska tål miljön i båten, annars har dom väl ändå inte där att göra?

Nja, det kanske inte är avgörande att de är vattentäta lådor egentligen men jag tänkte om man nu ändå skulle satsa på något nytt och enhetligt så vet man ju som aldrig i en båt. Saker och ting kan ju bli blött...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Moderater, kan det vara något med konserver?

Nej…

Man ser att det har varit moderater i kylskåpet om alla facken är borta….🥶

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är en av det bättre sortimentlådorna jag har stött på. Bra kvalitet på plasten, fungerande locklås, och framför allt så går det att anpassa askarna då det är lösa insatser som går att flytta runt och byta ut. Vidare är det praktiskt att man kan lyfta ur insatsen och hälla ur det man behöver om man har fingrar som prinskorvar.

https://www.clasohlson.com/se/Förvaringslåda-Raaco-Handy-Box/p/31-1432

 

D4557C37-C052-4ED8-9FAB-016FA43DA52C.jpeg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planos askar för sportfiske är kanonbra. De klassiska modellerna (3600, 3700, 3730 osv) i klar plast är inte särskilt dyra men mycket trevliga att handskas med. 

 

Täta askar vill jag inte ha, det blir så tråkigt ifall man råkar stänga in något fuktigt i dem. Då rostar allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Gripen72:

Det här är en av det bättre sortimentlådorna jag har stött på. Bra kvalitet på plasten, fungerande locklås, och framför allt så går det att anpassa askarna då det är lösa insatser som går att flytta runt och byta ut. Vidare är det praktiskt att man kan lyfta ur insatsen och hälla ur det man behöver om man har fingrar som prinskorvar.

https://www.clasohlson.com/se/Förvaringslåda-Raaco-Handy-Box/p/31-1432

 

D4557C37-C052-4ED8-9FAB-016FA43DA52C.jpeg

799 kr hos Classe, måhända är jag snål, men det är väl så att bra grejer i bra kvalitet kostar en del. Jag hade väl hellre lagt pengarna på rostfria skruv eller kabelskor, än en box att förvara dem i.

Mina föräldrar har flera gånger berättat att dom hade sina saker i papplådor då under och efter kriget då dom seglade efter kusten i en J-18. Papplådor kan man få gratis, men dom duger inte till sjöss, allrahelst inte i en delvis öppen båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft dåliga lådor i över 30 år, lessnade och köpte dessa, inget jag ångrar. Men allt beror ju på  hur man prioriterar, personligen får det kosta lite mer om det är en bra produkt som jag kan ha glädje av i många år.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett "klassiskt" plåtskåp med plastlådor. Plåtskåpet är placerat i ett annat skåp i båten.

Det fungerar mycket bra och sortimentskåpet har suttit i båten i en massa år utan att rosta.

 

Det ser ut ungefär så här:

 

PSX_20211006_221609.jpg.1a6efcdd4162a84fe73e5153e8842538.jpg

 

Givetvis har även jag platta sortimentaskar med diverse småsaker varav det mesta aldrig kommer till användning. Mina askar har ingen tätning av något slag utan bara ett vanligt lock man "klickar" igen.

Sådana har jag haft i flera båtar utan att ha fått problem med fukt.

 

Som någon skrev tidigare tror även jag det är bra att inte stänga in ev fukt i fukttätade askar.

 

Redigerad av McLasse
Glömde de platta sortimentaskarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag ett flertal små sortimentlådor pga trånga utrymmesöppningar i min förra båt. Jag hade en till vanliga spetsiga skruvar, en till skruv med mutter, en till rigg bultar och låspinnar/ringar, en till kabelskor och en övrigt. Man får ner lite av varje vanliga storlekar/typer så man har till nödfall. Resten förvarades hemma.  Bra lösning när man har lite utrymmesbrist eller trånga öppningar där det blir svårt att få in en större låda. Och att man bara behöver ta fram precis den låda man behöveroch kan låta allt annat ligga kvar🙂

A8A07636-1831-46A6-BA23-8B9B57A31103.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...