Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
heimlaga

Båtklåvar (tvingar för klinkbygge)

Rekommendera Poster

Är det någon som har en bra modell på båtklåvar?

Det vill säga tvingar som man spänner fast borden med då man klinkbygger.

Vi känner ju alla till den gamla vanliga modellen av två plankbitar som hålls ihop av flatjärnsbitar på mitten och som man slår in en kil emellan i övre ändan. Vi känner också till den nya modellen som väl kom någon gång i början på 1900-talet med en skruv i mitten. Jag har några sådana och skall se om jag klarar mig med dem med det kan bli att tillverka fler om de som finns inte räcker till. Jag skall byta översta bordet på båda sidorna på en båt.

 

Rimligtvis borde någonting bättre ha blivit uppfunnet under de 100 åren som har gått sedan dess. Jag har möjlighet att tillverka nya båtklåvar av antingen trä eller metall så frågan är bara vad som är en bra modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev heimlaga:

Är det någon som har en bra modell på båtklåvar?

Det vill säga tvingar som man spänner fast borden med då man klinkbygger.

Jag hade aldrig hört ordet ”båtklåvar” så jag googlade. Noll träffar. Är det en helt vanlig tving vi pratar om här, eller är de speciellt utformade för att funka med klinkbygge?

 

Om det är en vanlig tving, är det senaste den här typen av enhandstvingar. De funkar på samma vis som en skelettspruta, och köper man bra kvalitet brukar de nypa starkt. Hur den på bilden är (Clas Ohlson) vet jag dock inte; jag har några Bacho som jag tycker funkar bra. 

80E37F38-28C2-4399-8C53-EFEEBE84150C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag hade aldrig hört ordet ”båtklåvar” så jag googlade. Noll träffar. Är det en helt vanlig tving vi pratar om här, eller är de speciellt utformade för att funka med klinkbygge?

 

Om det är en vanlig tving, är det senaste den här typen av enhandstvingar. De funkar på samma vis som en skelettspruta, och köper man bra kvalitet brukar de nypa starkt. Hur den på bilden är (Clas Ohlson) vet jag dock inte; jag har några Bacho som jag tycker funkar bra. 

80E37F38-28C2-4399-8C53-EFEEBE84150C.jpeg

En vanlig tving är för "grund" den når inte in tillräckligt långt. Heimlaga kanske har en bild att bifoga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är den där sorten som jag tänker på och undrar om det finns något modernare alternativ.

 

Det räcker om gripvidden är 6 cm men de skall nå ned över ett 30 cm brett bord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanliga skruvtvingar finns ju med 300mm gapdjup, eller mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De finns men de är tunga och ohanterliga och dessutom dyra. Jag har en sådan Bessey och den är ett åbäke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det nog till att "snickra" ihop en själv, som denna:

782443526_bttving.thumb.JPG.7e30a43e1b8fb302dbb7b1db890f8508.JPG

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tillverka själv är inget problem.

 

Den där grundkonstruktionen skulle kanske fungera om man ändrade den litet. Just den där ser åt att vara en stamp som man håller mot spikarna med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde sådana häringa när vi byggde en eka. Några björk bitar, vagnsbult, en liten fjäder, en liten läderbit,. mutter+bricka och en liten rundjärnsbit. På en förmiddag gör du lätt några stycken. Gjorde efter en gammal modell och de funka perfekt.

Lycka till, mvh Torbjörn 

20211007_122839.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade att tillverka den här norska modellen men friktionenen mäktar inte hålla excentern låst så det blir någon smärre omkonstruktion. Jag misstänker att norrmännen nyttjar något träslag med större friktion än björk.

IMG_4712.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...