Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Motorljud, varför så olika?

Rekommendera Poster

Jag har funderat en del på varför inombordare, diesel, låter så väldigt olika.
Vår båt har en ca 15 år gammal motor och den låter ungefär som en typisk lastbilsmotor. Ett konstant, jämnt och diskantigt "krrrrrrrrrrrrr" på klassiskt dieselvis.
Men många andra har ett distinkt fiskebåtsdunkande "prpp, prpp, prpp, prpp, prpp, prpp, prpp, prpp, prpp", nästan likt en gammal tändkulemotor. Och andra har ett stigande och fallande "BrbRRrBrrbRRBrrRRRrBrrRRRR" med en dov och bubblig karaktär på ljudet, som vore motorn helt under vatten - det liknar också ljudet av en tung helikopter på avstånd.

Jag inser att ljud är svåra att återge i skrift, trots att fågelboksförfattare i alla tider oförtrutet försökt, men jag hoppas ändå att ni för er inre hörsel kan framkalla ungefär vad jag menar... :D

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med ger ju olika antal cylindrar olika ljud, det typiskt dunkandet är encylindriga motorer som ger. Sedan handlar det ju om vibrationer, äldre motorer vibrerar generellt mer än nyare. Äldre går också på lägre varvtal. 
Sedan är det ju ljuddämpning av avgaser och luftljud… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Encylindriga? De lär väl i så fall ha svänghjul som väger lika mycket som motorblocket, så varför stoppade de inte bara in en cylinder till för samma vikt?

 

Jag har ändå svårt att förstå varför ljudet varierar så mycket på många, alltså inom 1-3 sekunder varierar kraftigt, bubblande i frekvens och styrka, ungefär som om motorn gick ojämnt, trots att den inte gör det. Detta alltså på väldigt många båtar, såväl äldre som väldigt nya med rimligtvis lika nya och fräscha motorer.
Ljuddämpning borde bara påverka hur mycket olika frekvenser dämpas, men ha en konstant verkan på ljudkaraktären.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte tillföra något till svaret du söker MEN vill ge en stor skopa beröm till det i text beskrivna ljudet, jag fick en direkt ljudbild av vad du beskriver!

så vill du slå dig in på banan att beskriva fågelljud tar jag gärna ett signerat ex!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtakt vs fyrtakt ger oxå ett markant olikt ljud. Tändföljd och hur cylinderrader är ställda gör oxå skillnad. Jämför en boxermotor (VW eller Porsche eller Subaru) mot en kortslagig Lamborghini eller Koenigsegg, det som kommer ut ur avgassystemet låter helt olika. En Tesla låter helt klart mesigast, men den vinner vid trafikljuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Jag har funderat en del på varför inombordare, diesel, låter så väldigt olika.
Vår båt har en ca 15 år gammal motor och den låter ungefär som en typisk lastbilsmotor. Ett konstant, jämnt och diskantigt "krrrrrrrrrrrrr" på klassiskt dieselvis.
Men många andra har ett distinkt fiskebåtsdunkande "prpp, prpp, prpp, prpp, prpp, prpp, prpp, prpp, prpp", nästan likt en gammal tändkulemotor. Och andra har ett stigande och fallande "BrbRRrBrrbRRBrrRRRrBrrRRRR" med en dov och bubblig karaktär på ljudet, som vore motorn helt under vatten - det liknar också ljudet av en tung helikopter på avstånd.

Jag har funderat en del på varför inombordare, diesel, har så olika kulör.
Vår båt har en ca 5 år gammal motor och den är röd som en typisk Volvo B20 bilmotor. Ett konstant, jämnt och täckande rrrrrrrrrrrrrrrrrrröd på klassiskt kulör- och färgvis.
Men många andra har en grö, grö, grö, grö, grö, grö, grö, grö, grö, grön kulör, nästan likt en gammal möglig ost. Och andra har ett fallande färgskikt med dov och bubblig karaktär, som vore motorn helt under vatten - det liknar färgen på en rostig helikopter på avstånd.

 

Jag vill komma fram till att motorerna och avgassystemen är tillverkade på olika vis på samma sätt som de är lackade på olika vis.

 

1 till 4 cylindrar, olika varvtal, olika typer av ljuddämpare som fylls olika mycket med kylvatten innan vattnet kommer ut med ett splattande ljud (som jag inte kan beskriva i text) och olika långa avgasslangar. Desutom påverkas säkert ljudet av var i båten motorn är placerad och hur den är isolerad.

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ljudet vid motorn eller utanför båten du tänker på? 

 

Ljudet direkt vid motorn är nog mest beroende på antal cylindrar och ålder (teknik) på motorn. Multirem, v-rem, kil-rem och stötstänger ger olika ljud runt motorn.

 

Ljudet utanför är beroende på hur man byggt avgassystemet och slagvolymen på motorn. Olika vattensamlare/ljuddämpare och svanhalsar ger olika ljud. en enkel cylinder motor jämfört med en fyra ger väldigt olika ljud.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns rätt stora skillnader på dieslar.

Vi har 2-takts dieslar men det har vi knappast i små båtar.

Sen har vi två varianter av 4-takts dieslar nämligen direktinsprutade och förkammardieslar. Förr var det vanligt med förkammardieslar (åtminstone på land) och idag är direktinsprutade vanligare.

På en förkammardiesel börjar förbränningen i en liten förkammare och i en direktinsprutad startar den i cylindern. Denna skillnad påverkar ljudet en hel del.

Antalet cylindrar påverkar även det ljudet rätt mycket.

Ljuddämpning (ex med utan vatten i avgaser) och antalet ljuddämpare samt material i avgasrör samt dimension påverkar.

Trycket på bränslet som sprutas in samt kompression påverkar naturligtvis också.

Turbo är rätt vanligt på diesel och då det kan liknas vid en fläkt som drivs av avgaserna påverkar även det. 

Insugsljudet är en stor del av en motors ljudkaraktär och även där finns det stora skillnader på hur man löst det, flamdämpare eller luftfilter och det kan man ha individuellt för varje cylinder eller en gemensam.

På nyare dieslar så har man åtminstone på bilsidan valt att spruta in bränslet i flera omgångar, så på tomgång så sprutar man in bränsle upp till åtminstone 5 gånger för en förbränning. Detta gör man för att få en mjukare gång på motorn och kanske även för att få lägre utsläpp av farliga avgaser.

Idag är nog de flesta motorer inte så långslagiga som de var förr, man har valt att konstruera mindre motorer som tar ut sin effekt på högre varv istället. För att åstadkomma det har man större ventiler (avgas och insug) eller fler ventiler för att motorn skall kunna andas bättre och naturligtvis påverkar även det ljudet en del. Variabla ventiltider vet jag inte om det är så vanligt men det är klart att motorn ändrar karaktär både på effektuttag och ljud. Variabla insug är även det något som förekommer på bilsidan, man har en variabel längd på insuget alternativ två olika längder. Beroende på motorns varvtal ändrar man längden för att få bättre fyllnadsgrad och därmed effekt. Ja det påverkar naturligtvis ljudet det också.

Hmm det finns många variabler som påverkar och nu har jag bara skrivit om några på motorn (det finns fler) sedan spelar naturligtvis motorutrymmet en stor betydelse också.

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Encylindriga? De lär väl i så fall ha svänghjul som väger lika mycket som motorblocket, så varför stoppade de inte bara in en cylinder till för samma vikt?

Encylindriga Penta och Yanmar är vanliga från den tiden då ALLA smådieslar hade stora svänghjul. Varför man inte gjorde annorlunda för 40-50 år sedan… vem vet? 


Men nu handlade din fråga om ljudet, och här är en MD5, dvs en sådan jag har. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LuminaL:

Är det ljudet vid motorn eller utanför båten du tänker på? 

 

Ljudet direkt vid motorn är nog mest beroende på antal cylindrar och ålder (teknik) på motorn. Multirem, v-rem, kil-rem och stötstänger ger olika ljud runt motorn.

 

Ljudet utanför är beroende på hur man byggt avgassystemet och slagvolymen på motorn. Olika vattensamlare/ljuddämpare och svanhalsar ger olika ljud. en enkel cylinder motor jämfört med en fyra ger väldigt olika ljud.


Ljudet utanför. Det är ju det jag normalt hör på alla andra båtar än vår egen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är viktigt att ljudet överensstämmer med typen av båt. En äldre snipa skall ha ett lugnare motorljud jämfört med en snabbgående båt. En del nyare smådieslar med turbo och förhållandevis högt varv stämmer inte med min bild av en fin träsnipa ljudmässigt.

Däremot får min Forslundsracer gärna brumma till rätt bra vid gaspådrag. Det löser sig med hjälp av en rak sexcylindrig motor och två grova vattendämpade "raka" rör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte nu framför allt på inombordare som är små. Såna i normalstora segelbåtar och i snipor. Prestandabåtar, alltså såna med tresiffrigt antal hästkrafter, är nåt annat. Där är motorljudet totalt annorlunda!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man använder ett tungt svänghjul för att få en jämnare gång på motorn. Om motorn går att starta med vev så gör också ett tungt svänghjul att motorn lättare passerar kompressionstakten vid start av motorn.

Nackdel är vikten i sig som gör motorn tung och att accelereration / deceleration tar längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det mesta har väl besvarats, framförallt cylinderantalet spelar ju roll samt om det är torra eller våta avgaser. Torra avgaser ger ju ett mer distinkt ljud medan våta avgaser ger det mer gurglande oregelbundna ljudet och sen måste ju storlek och typ av ljuddämpare spela in.
Där till har vi ju storlek på motor i förhållande till båt, en undermotoriserad båt med propeller därefter ger ju ett högre varvtal medan en snipa med en tvåcylindrig SABB med ställbar propeller kan ställas att gå på låga varv även vid 6-7 knop och ger ett rogivade "bapp - bapp - bapp - bapp" ljud. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kille som var bra på onomatopoetiska ord (ljudhärmande ord) var Serietecknaren Don Martin. Ni som läst svenska- eller utländska MAD på 60 och 70-talet minns honom.

Dessvärre gick Don Martin bort redan 2020. Frid över hans minne!

 

C095255B-F3B4-4EC5-8A3A-2A567DFD67DB.jpeg.c9f4e11c36ff793e788d973e4713e381.jpeg

 

Min sexcylindriga KAD43 med kompressor och turbo låter ungefär som motorn i en buss med semiautomatisk förväljarlåda från Wilson, alla vet ju hur en sådan låter, eller hur!?

brrrrrrrrrrrrrrrr, tjadack, tjuuiiiiiiiirrrrriiirrr, blurrp, RRRRRRRRRRRRRR osv.

 

Ingen har ännu skrivit något om resonansen i motorrummet eller i hela båten för den delen, eller har jag missat det? 
Motorljudet får ju olika karaktärer på grund av hur motorummet ser ut, och vad det har för volym, samt hur det är ljudisolerat. Även tankarna ombord kan förstäkra och förändra ljudet, då resonansen i dessa varierar med fyllnadsgraden.
Jag vet även att det i en del segelbåtar uppkommer vibrationer i riggen, stående rigg tillsammans med båtens inre volym bildar ju ett slags stränginstrument som man stämmer med vantskruvarna. Olika segelbåtar är stämda i olika tonarter. 
Albins Ballad skall ju noggrant stämmas i samma tonart som Evert Taube använde i balladen om Fritiof Andersson , eller i samma tonart som Balladen om briggen Blue Bird av Hull, vilken tonart det nu är, vill minnas att C är vanligast men det beror väl på den som sjunger, och den som ackompanjerar. I övrigt använde Taube en förfärlig massa ackord i sina visor.

 

Ljudet från avgassystemet har ju nämnts, men ingen har väl skrivit något om att likadana motorer kan låta olika om man har torrt- respektive blött avgassystem, eller om det är en båt med rak propelleraxel eller med drev, där avgaserna leds ner i drevet för att komma ut strax under vattenytan.

Drevet ger ju också i från sig ett vinande ljud, viiiiiiiii, ungefär.

 

De stora biltillverkarna har ju speciella utvecklingsavdelningar som enbart jobbar på det där med vilket ljud som bilen skall ha, en BMW eller Mercedes skall låta som en BMW eller som en Mercedes, det är viktigt.


Helt elektriska bilar ger ju inte så mycket ljud ifrån sig,  bara ett lätt vinande från elmotorn, litet däcksljud beroende på hur mönstret på däcken är utformade (återkommer till det), kanske även ett ”elektriskt ljud” från thyristorerna, eller vad det är förnågot, som styr strömmen till motorn, typ ”bzzzzz, bzzzz” osv.

Det finns för övrigt ljudalstande apparater till elbilar, mest för att göra fotgängare observanta på att det kommer en bil. Så man kan ju då få PostNords små elbilar att låta som en Maserati, bättre hade det väl varit om dom lät som Tjorven, ja postbilen alltså, inte tjejen på Saltkråkan. Postbilen Tjorven var ju byggd på delar från DAF 66 med en liten överansträngd motor och steglös ”variomatic” remdrift, ni som var med på 70-talet minns kanske hur dessa lät. Hemglass i all ära, men dåtida ”Posten” annonserade verkligen att den var i analkande.

 

Jag körde väldigt mycket terrängbil 11 och 15 under min värnplikt och senare under diverse repövningar, särskilt mycket körde jag ambulansversionen den treaxliga 1515, det var alltid någon rekryt, beväring eller repgubbe som hade skadat sig och skulle in till lämplig militär- eller civil sjukvårdsinrättning, alltid som prio 1, allting var urakut!

Dessa bilar har en B30, alltså den sexcylindriga varianten av B20, motorn, den gick på höga varv då växelådorna inte hade så hög utväxling, detta motorljud tillsammans med ljudet från de nästan traktormönstrade däcken, tillsammans med förgasarväsandet, vinandet från växellådorna och reduktionsväxlarna i hjulaxlarna, i ett crescendo!

Bättre blev det när man satte på sirenen från Bosch, som sannolikt var stämd i B och Bb, kanske C och #C. Även blåljusen var från Bosch väsnades, det ljudet fortplantade sig ned i sjukhytten som ett brrrrurrrurrrurrr, det var väl nån obalans i mekaniken.

 

Nåväl, jag installerade ju en nödtömningspump till septiktanken, den låter ”tjovopp, tjovopp, tjovopp” och så vidare, gissa vad det är för typ av pump? Jag har även en likartad som länspump, den låter inte lika mycket .

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nåväl, jag installerade ju en nödtömningspump till septiktanken, den låter ”tjovopp, tjovopp, tjovopp” och så vidare, gissa vad det är för typ av pump? Jag har även en likartad som länspump, den låter inte lika mycket .

Tveklöst en manuell membranpump!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Även tankarna ombord kan förstäkra och förändra ljudet, då resonansen i dessa varierar med fyllnadsgraden.

På vår båt tänker vi alltid positiva och välfyllda tankar 😉!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev raol:

Tveklöst en manuell membranpump!

Nej, men en elektrisk membranpump. Om den hade varit manuell hade det även låtit ”pust och stön”…

1 minut sedan skrev ChristerN:

På vår båt tänker vi alltid positiva och välfyllda tankar 😉!

Ok, jag skall tanka på det. Vi har annars positiv diesel och negativ latrinmix. Färskvattnet är nog mer neutralt, omkring pH7…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...