Jump to content
Thursday 09 December 2021
Jonkan

Volvo Penta d9 (legat under vatten)

Recommended Posts

En d9 som jag ska kolla igenom har legat under vatten under en vecka och antagligen har vatten i sig. Strömmen till motorn var inte på under tiden som motorrummet blev vattenfyllt. Vad tycker ni jag ska kolla igenom för att få motorn att ska komma till bruk igen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Saltvatten ?

Är frågan seriös ?  Du kan nog räkna med att minst allt elektriskt behöver bytas ut. Och sannolikt behöver motorn plockas ner mekaniskt också. Har den legat under vatten en vecka så har den inte bara "antagligen" fått vatten i sig, den är garanterat rejält indränkt.

 

Tyvärr skall du nog utgå från att motorn är skrot, möjligen går att använda som reservdelsmotor.

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet är inte hur länge den legat under vatten utan hur snabbt man får den torr och korrosionsfri efter den kommit upp. Förruttnelsen börjar när den tas upp och syret kommer till.

Man brukar säga att man måste åtgärda inom 5 timmar från den kommit upp ur vattnet. Det bästa brukar vara att tömma vatten byta olja+ bränsle och starta och varmköra tills allt är varmt och genomtorrt inklusive ev. elektronik.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Jonkan:

En d9 som jag ska kolla igenom har legat under vatten under en vecka och antagligen har vatten i sig. Strömmen till motorn var inte på under tiden som motorrummet blev vattenfyllt. Vad tycker ni jag ska kolla igenom för att få motorn att ska komma till bruk igen?

 

51 minuter sedan skrev IngemarE:

Saltvatten ?

Är frågan seriös ?  Du kan nog räkna med att minst allt elektriskt behöver bytas ut. Och sannolikt behöver motorn plockas ner mekaniskt också. Har den legat under vatten en vecka så har den inte bara "antagligen" fått vatten i sig, den är garanterat rejält indränkt.

 

Tyvärr skall du nog utgå från att motorn är skrot, möjligen går att använda som reservdelsmotor.

 

14 minuter sedan skrev Rascal:

Problemet är inte hur länge den legat under vatten utan hur snabbt man får den torr och korrosionsfri efter den kommit upp. Förruttnelsen börjar när den tas upp och syret kommer till.

Man brukar säga att man måste åtgärda inom 5 timmar från den kommit upp ur vattnet. Det bästa brukar vara att tömma vatten byta olja+ bränsle och starta och varmköra tills allt är varmt och genomtorrt inklusive ev. elektronik.

Det framstår som ett fall för försäkringsbolaget.

En äldre ”analog” dieselmotor utan elektronink hade sannolikt varit mycket lättare att rädda.

 

Själv har jag bara erfarenhet från en jättegammal MD2 som låg under vattnet nån vecka tillsammas med båten efter en storm. Den motorn tömdes på vattnen tanken fylldes med ny diesel, sedan drog vi i gång den med hjälp av startveven, ja vi hade ju öppnat dekompressionsventilerna så att vattnet kunde pysa ut. Möjligen hade vi även haft olja i cylindrarna innan startförsöket.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så det finns ingen oljefilm kvar i loppen? 

Vart tar den vägen i s f, när man stoppar en motor? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
45 minuter sedan skrev Rascal:

Problemet är inte hur länge den legat under vatten utan hur snabbt man får den torr och korrosionsfri efter den kommit upp.

Tyvärr brukar detta inte gälla elektronik med ytmonterade kretsar o.s.v. Jo, principen du nämner gäller givetvis fortfarande, men möjligheten att lyckas är liten. De är nästan hopplösa att rengöra och sedan torka från inträngt saltvatten. Och D9 är en "elektronikintensiv" motor...🤔

 

Edit: Nu verkar det dessutom som att det är en båt som legat med motorn under vatten och sedan tagits upp, utan någon omedelbar åtgärd.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Det framstår som ett fall för försäkringsbolaget.

En äldre ”analog” dieselmotor utan elektronink hade sannolikt varit mycket lättare att rädda.

 

Själv har jag bara erfarenhet från en jättegammal MD2 som låg under vattnet nån vecka tillsammas med båten efter en storm. Den motorn tömdes på vattnen tanken fylldes med ny diesel, sedan drog vi i gång den med hjälp av startveven, ja vi hade ju öppnat dekompressionsventilerna så att vattnet kunde pysa ut. Möjligen hade vi även haft olja i cylindrarna innan startförsöket.

 

 

Även om det är en försäkringsfråga så är det viktigt att man minimerar skadorna både för deras och egna följdskador och kostnader.  Dom brukar vara pigga på diverse avdrag på ersättningsnivåerna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Tyvärr brukar detta inte gälla elektronik med ytmonterade kretsar o.s.v. Jo, principen du nämner gäller givetvis fortfarande, men möjligheten att lyckas är liten. De är nästan hopplösa att rengöra och sedan torka från inträngt saltvatten. Och D9 är en "elektronikintensiv" motor...🤔

Jag håller med om svårigheterna men man kan komma förvånansvärt långt med tryckluft och 5-56. Avsköljning med sötvatten innan torkning kan också underlätta "läkningen"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
22 timmar sedan skrev Rascal:

Även om det är en försäkringsfråga så är det viktigt att man minimerar skadorna både för deras och egna följdskador och kostnader.  Dom brukar vara pigga på diverse avdrag på ersättningsnivåerna.

Ja självklart!

Alltid lätt att vara efterklok och sådant. Motorn (och säkerligen en massa andra saker ombord) skulle ju konserverats på något sätt innan luftens syre gjorde saken sämre. Sannolikt kanske det finns firmor och/eller enskilda experter på detta område? Försäkringsbolagen borde ju känna till sådana.
Det är nu flera år sedan, men en arbetskamrat hade en då relativt ny Saab som stod i ett källargarage som blev översvämmat. Bilen stod i vatten i nivå upp till sidorutornas nedre kant. Försäkringsbolaget ville först lösa in bilen, men efter en del dividerande var det någon specialistfirma som sanerade den och ägaren/kompisen hade den i 5-6 år efter det. 
 

22 timmar sedan skrev Rascal:

Jag håller med om svårigheterna men man kan komma förvånansvärt långt med tryckluft och 5-56. Avsköljning med sötvatten innan torkning kan också underlätta "läkningen"

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Rascal:

Jag håller med om svårigheterna men man kan komma förvånansvärt långt med tryckluft och 5-56. Avsköljning med sötvatten innan torkning kan också underlätta "läkningen"

Nu hade ju rubricerade vattenskadade motor legat i vattnet kanske lika länge som den där Mark Lorentzon* så jag tror inte på att vare sig tryckluft eller femfemtisex hade hjälpt, ja till att sanera motorn då alltså, eller det hade nog inte hjälpt den drunknade bombmannen heller, om nu någon tvivlar på det.

Men enligt rallygänget kan du ju använda 5-56 istället för Nezeril, om du törs… 

 

(* Ja alltså längt från ämnet, men den för explosionen och omfattande branden på Övre Husargatan internationellt efterlyste och namngivna personen hittades idag död i Göta älv vid Stenpiren om nu någon inte läst G-P eller annan medias nyhetsflöde.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nu hade ju rubricerade vattenskadade motor legat i vattnet kanske lika länge som den där Mark Lorentzon* så jag tror inte på att vare sig tryckluft eller femfemtisex hade hjälpt, ja till att sanera motorn då alltså, eller det hade nog inte hjälpt den drunknade bombmannen heller, om nu någon tvivlar på det.

Men enligt rallygänget kan du ju använda 5-56 istället för Nezeril, om du törs… 

 

(* Ja alltså längt från ämnet, men den för explosionen och omfattande branden på Övre Husargatan internationellt efterlyste och namngivna personen hittades idag död i Göta älv vid Stenpiren om nu någon inte läst G-P eller annan medias nyhetsflöde.)

Tiden under vatten är inte avgörande som jag tidigare nämnt, 

Bevis för min åsikt är den utombordare  som står i min källare, helt annan  motortyp men ändå, 2-takt 5 Hp som legat på Mälarens botten (sötvatten jag vet) i 5 år men efter tryckluft och mycket 5-56 +nytt tändstift och bränsle fungerar helt perfekt. Du är välkommen att provköra den:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Rascal:

Tiden under vatten är inte avgörande som jag tidigare nämnt, 

Bevis för min åsikt är den utombordare  som står i min källare, helt annan  motortyp men ändå, 2-takt 5 Hp som legat på Mälarens botten (sötvatten jag vet) i 5 år men efter tryckluft och mycket 5-56 +nytt tändstift och bränsle fungerar helt perfekt. Du är välkommen att provköra den:)

Jag tvivlar inte på dig, men det är himla skillnad på äldre helt mekaniska motorer och moderna maskiner som är omgärdade av en hel del avancerad elektronik.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sedan hyser jag an aversion mot 5-56, till elektriska sammanhang, som jag skrivit förut så tycker jag det är för fett, men tiotusen flugor kan inte ha fel… produkten har ju sålts sedan Bockstensmannens dagar, så klart att 5-56 fungerar väl i vissa fall. Jag har ingen 5=56 i båten, men jag har fixat en ovh annan mekanisk tröghet i broms- och växelvajrar på familjens cyklar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan hyser jag an aversion mot 5-56, till elektriska sammanhang, som jag skrivit förut så tycker jag det är för fett, men tiotusen flugor kan inte ha fel… produkten har ju sålts sedan Bockstensmannens dagar, så klart att 5-56 fungerar väl i vissa fall. Jag har ingen 5=56 i båten, men jag har fixat en ovh annan mekanisk tröghet i broms- och växelvajrar på familjens cyklar.

I det här sammanhanget är det just en fettyta man vill ha för att hindra att korrosionen börjar härja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Rascal:

I det här sammanhanget är det just en fettyta man vill ha för att hindra att korrosionen börjar härja. 

Inte på elektronik. Där måste det vara rent för att sedan smörjas med rätt saker - om det skall smörjas alls.

Och 5-56 ger f.ö. ingen fet yta på sikt, det snarast kladdar ner allt för att sedan lösa upp det feta (Lacknafta är väl en huvudbeståndsdel).

 

Det finns speciella elektronikrengöringssprayer, men på kretskort är alkohol eller liknande att föredra. Har räddat en del kort på det sättet, men på den typen av komponenter som sitter i motorelektroniken är det svårt att komma in med annat och bryta saltvattnets kapillärkraft under kretsarna.

 

Och absolut inte spruta 5-56 på elektroniken (som även enligt mig är ett otroligt överreklamerat skräp, som påstås kunna göra allt och lite till).

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev IngemarE:

Och absolut inte spruta 5-56 på elektroniken (som även enligt mig är ett otroligt överreklamerat skräp, som påstås kunna göra allt och lite till).

Tänk så mycket diverse elprylar, kretskort, brytare, kontaktdon osv som jag har smörjt och konserverat med 5-56, WD40 och liknande, både gällande vattenburna och landburna farkoster. De landburna ända upp på bilsportens absolut högsta nivåer. Inte har det medfört några problem inte, men det har nog mest berott på en sagolik tur...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har tydligen gjort allt fel, men motorn fungerar och har inte korroderat. Så jag är nöjd med resultatet🙏.

Men det är som jag redan påpekat en helt annan typ av motor men ändå lite intressant som erfarenhet att man aldrig ska ge upp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Tänk så mycket diverse elprylar, kretskort, brytare, kontaktdon osv som jag har smörjt och konserverat med 5-56, WD40 och liknande, både gällande vattenburna och landburna farkoster. De landburna ända upp på bilsportens absolut högsta nivåer. Inte har det medfört några problem inte, men det har nog mest berott på en sagolik tur...

 

Jag har alltid känt mig tveksam till att ha på olja på kontakter och säkringar men inser ju samtidigt poängen med det, alltså om man i avsaknad av olja i stället får dit saltvatten och annat.

Bilden nedan är klippt ur Volvo Pentas uppläggnings- och sjösättningsguide, och bortsett från att det inte framgår vad deras Universalolja är för något och att det låter kladdigt, så rekommenderar dom ju faktiskt olja. 🤔

 

image.png.4485a1e97958465bf8d5eaeec9e3bf8f.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 timmar sedan skrev ABC:

 

Jag har alltid känt mig tveksam till att ha på olja på kontakter och säkringar men inser ju samtidigt poängen med det, alltså om man i avsaknad av olja i stället får dit saltvatten och annat.

Bilden nedan är klippt ur Volvo Pentas uppläggnings- och sjösättningsguide, och bortsett från att det inte framgår vad deras Universalolja är för något och att det låter kladdigt, så rekommenderar dom ju faktiskt olja

MIssförstå mig rätt. Det jag talar om ovan är rengöring av kretskort, elektronik.

 

När det gäller kontakter (egentligen el, inte elektronik) som på Volvobilden är saken en annan - fett, i synnerhet speciellt kontaktfett, är riktigt bra att ha på i förebyggande syfte, just för att förhindra återkorrosion !

 

Däremot är 5-56 ingen universalolja som är lämpad för långtidsinfettning/smörjning av saker. Snarast har dess rengörande effekt motsatt verkan, så efter någon vecka är det inte sällan istället kliniskt rent från smörjande film. Inte så konstigt, en produkt kan inte vara lösande och återfettande samtidigt. Man kan rengöra och få loss saker med 5-56, men sedan måste det torkas bort och ersättas av något annat om man vill ha långtidsskyddet.

 

Edit: Som smörjande universalolja är WD40 lite bättre.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under de snart 40 åren jag har haft båt i framförallt Skageracks vatten har jag aldrig sprutat någonting på kontakter eller i säkringsdosor. Det har fungerat bra ändå.

På hösten efter det att batterierna kopplats bort har jag ställa alla strömbrytare där det varit möjligt, i läge on/på då jag inbillat mig att det inte kan bli oxid i två kontaktytor som ligger mot varandra.

Dessutom har jag ofta bytt ut billiga och sladdriga strömbrytare mot sådan jag ansett vara bättre.

Men jag gör ju ändå allting fel och tvärt om så det är väl ingen som bryr sig.

 

Härmed lämnar jag denna diskussion då den ffa inte tillför något till trådskaparen längre och blir allt mer ointressant för mig.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

CRC 6-66 ska användas på motorn!

Sprayar hela motorn inför vinterförvaring.

Rengör, smörjer, skyddar, tränger undan fukt.

IMG_20201104_095646923.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev patrikflink:

CRC 6-66 ska användas på motorn!

+1

 

Och så luktar den så gott!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy