Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dsl

Resistans tanknivågivare

Rekommendera Poster

Min tankgivare ger inget utslag, men lampan lyser. Gissar att det är VDO (ser iaf ut så när jag jämför kopplingsscheman)

 

Första steget blev att blocka ut givaren (gissar att den är orginal, dvs från -98). Mäter upp den till 30-245Ohm. Tycker att det verkar som att en givare skall ligga på 0-180Ohm.

 

Med tanke på resistansen borde ju nålen reagera iaf så jag gissar att jag har ett annat fel också...kontinuitetsmätning av kablaget tar vi till våren. Men huvudfrågan just nu: bör jag köpa en ny givare också?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju två olika system. Amerikansk som går från ca 240 vid tom till ca 30 vid full. Europeisk som går från 0 vid tom till ca 180-190 vid full.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev raol:

Det finns ju två olika system. Amerikansk som går från ca 240 vid tom till ca 30 vid full. Europeisk som går från 0 vid tom till ca 180-190 vid full.

Aj då, har visst läst på för dåligt. Då drar jag slutsatsen att min givare år av US typ (trots att båten är tillverkad i sverige) och att givaren är hel. Mätning på mätaren är nästa steg!

 

Tack!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Dsl:

Då drar jag slutsatsen att min givare år av US typ (trots att båten är tillverkad i sverige) och att givaren är hel.

Min finsktillverkade båt från 2017 har också "USA-givare".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dsl:

Aj då, har visst läst på för dåligt. Då drar jag slutsatsen att min givare år av US typ (trots att båten är tillverkad i sverige) och att givaren är hel. Mätning på mätaren är nästa steg!

 

Tack!

Med en vanlig multimeter är det svårt att mäta sådana resistanser exakt. Dessutom är ju givaren ingen pecisionsgrej, det kan diffa ganska ordentligt, det viktigaste är att du får olika värden när du manövrerar givaren.

På  instrumentet är det svårare att mäta, det kan vara bättre att koppla in givaren i båten utan att montera den i tanken och se om instrumentet ger utslag när du flyttar givarens flottör.

Klart du kan ju kolla att du har plus fram till instrumentet, minus får du genom givaren, som ligger i serie med instrumentet på minussidan.

 

2BFC05E5-130C-4F90-BB7F-0B09E0B4879C.jpeg.827bed7dce9de71485c3f0843a107646.jpeg

Så här kan det se ut, i detta skede bryr du dig inte om instrumentbelysningen, sannolikt har du en vanlig lampa i den. Plus till instrumentet kommer oftast från tändningslåset, eller från samma anslutning som voltmetern, om du har en sådan i din panel. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Med en vanlig multimeter är det svårt att mäta sådana resistanser exakt. Dessutom är ju givaren ingen pecisionsgrej, det kan diffa ganska ordentligt, det viktigaste är att du får olika värden när du manövrerar givaren.

På  instrumentet är det svårare att mäta, det kan vara bättre att koppla in givaren i båten utan att montera den i tanken och se om instrumentet ger utslag när du flyttar givarens flottör.

Klart du kan ju kolla att du har plus fram till instrumentet, minus får du genom givaren, som ligger i serie med instrumentet på minussidan.

 

2BFC05E5-130C-4F90-BB7F-0B09E0B4879C.jpeg.827bed7dce9de71485c3f0843a107646.jpeg

Så här kan det se ut, i detta skede bryr du dig inte om instrumentbelysningen, sannolikt har du en vanlig lampa i den. Plus till instrumentet kommer oftast från tändningslåset, eller från samma anslutning som voltmetern, om du har en sådan i din panel. 

Tack.

Har kikat på denna, trodde att det var du som lagt upp den från början 😉

 

Eftersom lampan lyser har jag ju jord fram. Kvar är att kolla att tanken är jordad, att jag har spänning fram från tändningen och som sagt kontinuitetsmätning av signalkabeln, tex genom givaren. Är allt ok får jag helt enkelt köpa en ny mätare.

6A259D74-DD5A-4ED7-9EDC-C538EFBA4F94.png.c574278ee35bbd048b47df02dd84ef37.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Dsl:

Tack.

Har kikat på denna, trodde att det var du som lagt upp den från början 😉

 

Eftersom lampan lyser har jag ju jord fram. Kvar är att kolla att tanken är jordad, att jag har spänning fram från tändningen och som sagt kontinuitetsmätning av signalkabeln, tex genom givaren. Är allt ok får jag helt enkelt köpa en ny mätare.

6A259D74-DD5A-4ED7-9EDC-C538EFBA4F94.png.c574278ee35bbd048b47df02dd84ef37.png

Ja det är möjligt jag konfabulerat om detta x flera…😁

Dessutom har jag upptäckt att Biltemas billiga mätare och givare i deras marina sortiment inte alls är dumma, dom fungerar bra, sannolikt tillverkade på samma firma som Wemas mätare, då det finns många fler likheter än olikheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Uppföljning efter vårfelsökningen.

 

Verkar ha halvkass jordning till mätaren (kommer tillsammans med matning genom motorkablaget). Även med korrekt jordning är mätaren tokdöd trots rimlig resistans uppmätt på ingångarna.

 

Plockade ut och skar isär den. Nålen rör sig fint men en liten spole (resistans) mellan matning och signalingång bakom mätaren är skadad.

 

Orkar inte fundera på hur det skall lagas så en ny mätare är beställd (hittade inga US givare lokalt så det fick bli ebay)

Redigerad av Dsl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dsl:

Uppföljning efter vårfelsökningen.

 

Verkar ha halvkass jordning till mätaren (kommer tillsammans med matning genom motorkablaget). Även med korrekt jordning är mätaren tokdöd trots rimlig resistans uppmätt på ingångarna.

 

Plockade ut och skar isär den. Nålen rör sig fint men en liten spole (resistans) mellan matning och signalingång bakom mätaren är skadad.

 

Orkar inte fundera på hur det skall lagas så en ny mätare är beställd (hittade inga US givare lokalt så det fick bli ebay)

Så kan det bli om man kopplar 12 volt direkt in i mätaren, givaren skall ligga som ett seriemotstånd på minussidan. Jo det finns instrument som tål sådan felkoppling, men alla gör inte det, jag vet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...