Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Bra pilotlina för mast och bom?

Rekommendera Poster

Inför vintern tänkte jag se över all löpande rigg, och dra ur fall och annat, tvätta de bättre och ersätta de sämre.
Då behöver jag dra igenom pilotlinor för att slippa ett hiskeligt jobb till våren...
Vill då ha en lina som är smal nog för att vara billig och smidig, men grov nog för att inte riskera att kila sig fast i glapp mellan linhjul och annat, och också tåla lite skav. Hållfast nog för att kunna dras med lite kraft och vara motståndskraftig mot UV, för jag ska även använda pilotlina i reservdragning till ett par saker i masten, och då kommer linan att vara exponerad hela sommarsäsongen.

Ska också finnas att köpa enkelt på meter/rulle.

Tips?

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon av Biltema's polyestersilkelinor, tex 2-4 mm, eller likvärdig typ av lina borde väl duga för en pilotlina:
"Flätad. Lämplig för bl.a. flaggor, persienner, markiser och när stora krav ställs på slitstyrka. UV-beständig. Töjning vid brott: ca 25 %."
Det är knappast någon större belastning på en pilotlina.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men nötningsbeständigheten då?

 

Men ja, 5 mm i 30 m rulle kan ju funka. Tur och retur genom masten är det 26.5 m, så det räcker precis...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som pilotlina är det väl ingen större nötning ändå?

Den kommer väl bara att dras in och ut ett par gånger eller så?

 

Jag använder den linan till lazy jacks, det borde nöta mer, och det har fungerat fint några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska alltså ha linor som färdigdragna linor i alternativa block för storfall och fockskot (självslående, skot draget upp till masten). Om nåt händer med ordinarie, så kan jag lätt dra upp en ny lina utan att behöva klättra i masten (nåt jag ser som fullkomligt vansinne att göra) eller fälla masten (väldigt mycket jobb).

 

Men, jag kom på att just för det ändamålet har jag 40-50 m tunn lina mer av skotliknande typ, som jag kan använda till det. Och sen bara köra sån enklare lina från Biltema för dragningarna som bara ska vara i mast och bom under vintern, där inget rör på sig. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fälla masten, det gör man ju ändå varje höst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Stan:

Fälla masten, det gör man ju ändå varje höst.

 

Ja, men om en lina försvinner eller går av under säsongen är det ju trist att vänta 3-5 månader till hösten innan man kan få upp en ny lina.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Ja, men om en lina försvinner eller går av under säsongen är det ju trist att vänta 3-5 månader till hösten innan man kan få upp en ny lina

Och hur ofta händer det att en lina går av som man besiktigat innan påmastning?

Möjligen kan hända att man tappar ett fall och det åker upp till toppen. Och då måste man upp och ta ner det igen. Går ju knappast att få dit ett nytt när det redan sitter ett där oavsett om det finns en pilotlina eller ej.

Hur hade du tänkt med pilotlina?

En extra pilotlina för varje fall genom blocket där fallet redan finns?

Som i exemplet med ett fall som åker upp och fastnar i toppen. Skall du dra ett till fall genom samma block?

Har du redan en pilotlina och ett fall genom samma block eller har du dubbla uppsättningar block i masten för storfall och fockfall?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev b_syrsa:

Och hur ofta händer det att en lina går av som man besiktigat innan påmastning?

Möjligen kan hända att man tappar ett fall och det åker upp till toppen. Och då måste man upp och ta ner det igen. Går ju knappast att få dit ett nytt när det redan sitter ett där oavsett om det finns en pilotlina eller ej.

Hur hade du tänkt med pilotlina?

En extra pilotlina för varje fall genom blocket där fallet redan finns?

Som i exemplet med ett fall som åker upp och fastnar i toppen. Skall du dra ett till fall genom samma block?

Har du redan en pilotlina och ett fall genom samma block eller har du dubbla uppsättningar block i masten för storfall och fockfall?

 


Tanken är främst förstås om man tappar en lina och det åker upp/ur. Fastna lär det inte göra - man har inte stoppknopar på fall- och skotändar! Att en lina går av ser även jag som osannolikt.

Naturligtvis förutsätter detta separata block. För storfallet har vi ett block, eller snarare ett linhjul, men jag har tänkt lägga till ett där.

Vi ska bygga om för självslående fock inför nästa säsong (seglet är beställt, skena ska monteras när seglet är på plats så vi får perfekt position och vinkel) och ska dra fockskotet upp i masten för att få en centrerad skotdragning och för att få fördäcket fritt från linor. Detta innebär att vi installerar ett "block" eller snarare linhjul i masten. Där planerar jag då att välja ett med två parallella linhjul så att det finns ett ledigt som har pilotlina i sig.

Fockfall är irrelevant, för vi har rulle och hissar segel strax efter påmastning och tar ner det strax innan avmastning. Under säsong hanteras inte det fallet, så där känns det lugnt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara är storfallet som är aktuellt - det är inte så att du har en dirk som du kan ersätta med en högkvalitativ dyneema-lina på sisådär en 5 mm tjocklek som du kan använda som ”nödfall” om ni råkar rycka upp storfallet i masttoppen?

Borde vara billigare och enklare än att dra i extra snören, plus att det inte är ivägen eller slår mot masten när det blåser. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Om det bara är storfallet som är aktuellt - det är inte så att du har en dirk som du kan ersätta med en högkvalitativ dyneema-lina på sisådär en 5 mm tjocklek som du kan använda som ”nödfall” om ni råkar rycka upp storfallet i masttoppen?

Borde vara billigare och enklare än att dra i extra snören, plus att det inte är ivägen eller slår mot masten när det blåser. 

Nä, ingen dirk.

 

Men hur som helst har jag fått bra svar på min egentliga fråga, så jag är nöjd. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Raol.

Vill bara varna att köpa vissa billiga linor som finns både på Temat å Rusta mfl butiker. De liksom kritar av sig å tål inte UV ljus å är elendiga. men billiga. Använd inte dem om du skall ha det i masten. Du kan få resten av min rulle men det är inte ens värt frakten!

Med tanke på  peters svar, varför inte sätta en dirk? Jag kan inte tänka mig att vara utan den.

Ha det,

Ruskiga Pircken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Hej Raol.

Vill bara varna att köpa vissa billiga linor som finns både på Temat å Rusta mfl butiker. De liksom kritar av sig å tål inte UV ljus å är elendiga. men billiga. Använd inte dem om du skall ha det i masten. Du kan få resten av min rulle men det är inte ens värt frakten!

Med tanke på  peters svar, varför inte sätta en dirk? Jag kan inte tänka mig att vara utan den.

Ha det,

Ruskiga Pircken

Har inget behov av dirk. Mest bara en lina som är i vägen.
Men det är en helt annan diskussion, ointressant för det tråden handlar om.

Men ja, jag har ju redan kommit på att jag har en lagom tjock, riktig lina som jag kan använda för det som ska vara permanent draget i masten.

Billig lina funkar förhoppningsvis som pilotlina i mast och bom under vintern, medan de ordinarie linorna är urdragna för tvätt eller utbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...