Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Palmski87

Motorval snipa

Rekommendera Poster

Jag kommer nog bli idiotförklarad nu men here goes...

 

Har en 7m lång "fiskesnipa". Frambyggd med en md11c med saildrive 110s bak i aktern. Motorn har sett sina bättre dagar och är i behov av en helrenovering med kolvar och foder. 

 

Har funderat på en ny inombordsdiesel men tycker det tar en himla plats av min ståyta när man ska stå och fiska.

 

Sååå började fundera lite på utombordare. Bygga en solid badbrygga i aktern och antingen ha 1st 25hk high thrust motor eller ha 2st 9.9 high thrust motorer som jag monterar långt ifrån varandra i varsin ende av badbryggan. 

 

Är det ren idioti eller det kan fungera? Om vi bortser från det estetiska. Är ute efter funktion. 

 

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar säkert om du styr med motorn styr du med original pinne och roder tror jag båten blir hopplös att styra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej givetvis kommer motorn att användas till att styra båten med. Roder kommer isåfall plockas bort. 

 

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt du har, du måste ju visa bilder?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med utombordare på badstegen är att motorn hamnar längre bak och vid sjögång riskerar att antingen gå torrt, propellern kommer över vattenytan eller tvärtom att motorn dränks.

För att slippa de problemen kan man kanske bygga en motorbrunn ”inuti”, typ Simpu 620 istället.

Men då var det nog enklare att bara köpa en ny inombordsmotor. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Nackdelen med utombordare på badstegen är att motorn hamnar längre bak och vid sjögång riskerar att antingen gå torrt, propellern kommer över vattenytan eller tvärtom att motorn dränks.

För att slippa de problemen kan man kanske bygga en motorbrunn ”inuti”, typ Simpu 620 istället.

Men då var det nog enklare att bara köpa en ny inombordsmotor. 
 

 

Ang. Invändig motorbrunn så kan ju det fungera beroende på hur djupt skrovet är, jag menar det blir ju inte så bra om hela motorbrunnen hamnar under vattenytan för att propellern ska nå ut.

Men iom. att nuvarande motor har segelbåtsdrev så är det ju iallagfall ingen köl som är i vägen för ev. utstickande utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...