Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bjomar

Flipper 570 Johnson 70 hk -95 får inte upp motorn

Rekommendera Poster

Hej,

Tilten till min utombodare johnson 70 hk har gått sönder, så vi testa lätta på trycket för att få ner motorn vilket funkade. Men nu får vi inte upp motorn igen och undrar hur man får upp motorn från vattnet igen. Vi har testat lägga i växel för att motorn skulle släppa men det hjälpa inte. Finns det en låsning på dessa motorer som vi inte ser eller är jag bara för svag?😅

 Vi är väldigt nya båtägare och hade uppskattat lite hjälp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att den har trim och tilt så borde det inte finnas någon spärr som håller nere motorn. Motorer utan trim och tilt så har i regel en spärr som håller nere motorn så du kan backa. Den spärren lossar man innan man drar upp motorn. Kolla om det finns ngn spak, eller knapp, frampå nere vid motorn. Den brukar finnas i närheten av där styrvajern sitter fast i motorn. Ibland kan den sitta på ena sidan av motorn, lite in-under. Tyvärr så tror jag ändå att det har att göra med att tilten gått sönder och därmed ställer till med problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, så det kan vara så att man behöver ta i riktigt mycket bara för att få upp motorn om det inte finns någon spärr? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev guestsson:

Öppna [1] ca ett varv. Den är troligen av plast så använd ett väl passande verktyg så att du inte drar söder den. Ta tag i skäddan, fäll upp motorn och dra åt [1] igen.

 

https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/1995/e70tleor/power-trim-tilt-hydraulic-assembly

 

Hoppas TS har långa armar om han ska nå skäddan för om jag fattat rätt så ligger båten i sjön.😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Hoppas TS har långa armar om han ska nå skäddan för om jag fattat rätt så ligger båten i sjön.😁

Andra har lyckat med detta utan att behöva ha långa armar, så det finns säkert något smartare sätt om du tänker efter 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev guestsson:

Andra har lyckat med detta utan att behöva ha långa armar, så det finns säkert något smartare sätt om du tänker efter 🙂

Att nå skäddan?  Nej jag erkänner mig besegrad. Berätta gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tamp om skäddan eller om det är möjligt och djupet tillåter dra upp båten på trailern och torrsätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...