Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Projekttråd högfartsegenskaper (överplaning)

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har flera projekt planerade för vintern och våren. Ett av dessa är att båten vill överplana i farter mellan 30 -42 knop. Båten ifråga är en Nimbus Max 2 Coupe (https://www.maxisidorna.se/maxi/data/37

 

Den går som bäst i ca 27-28 knop och svarar bra på trim. Men när man kommer över magiska 30kn börjar fören dyka något och det vibrerar mer, detta fortsätter hela vägen till toppfarten på ca 42 knop. Att den når den toppfarten trots att den dyker och den våta ytan ökar beror på ren och skär råstyrka från en Mercuiser 383 MPI på 350hp. Det är inte så att jag planerar att åka runt i 40 kn med båten för jämnan, men jag vill gärna kunna nyttja fart ibland och då också ha ett bra gångläge.

 

När båten ligger stilla ligger den relativt lågt med aktern, så jag tror inte att problemet är relaterat till viktfördelningen. Under försommaren slipade jag bort gammal färg och målande epoxy samt ny bottenfärg. I samband med detta tog jag också bort en lättare "hook" i aktern som jag trodde skulle råda bot på detta- skrovet blev då helt plant i aktern.

 

Men icke, detta är vad jag iallafall vill försöka ordna upp i projektet.

 

Jag har 4 hypotser;

 

* Skrovets form har (utöver den hook jag slipade bort) har ändå något som gör att den vill suga ner nosen / lyfta aktern när farten ökar (vad kan det vara?)

* När jag slipade bort hooken hamnade trimplanen närmare kanten på skrovet, inte så att de hänger ner/bromasr man det kanske ändå påverkar

* Min Bravo 3 propeller har något egenskap som orsakar detta, en annan propeller skulle kunna lösa problemet.

* Bottenfinish på akterskeppet är såpass dålig att bromsar att aktern lyfts upp och nosen tvingas ner vid högre farter.

 

Är det någon här som har erfarneheter i ämnet och har en idé på vad jag skall koncentera mig på?

 

max2c.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...