Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brorzan

Placera solpanel(er) - vad tycker ni?

Rekommendera Poster

Vintern/våren ska bland annat användas till att montera solpaneler på vår nyinköpta Storebro 31 Baltic. 

Jag gillar inte att montera på däcket, så jag föredrar targabågen. Dock så sitter det en del grejer där - antenn till VHF, en original sökarlampa, en radar, en GPS-antenn och en digital TV-antenn. 

 

Ett alternativ är att montera solpanel eller - paneler framför targabågen. Monterat på en ställning av rostfria rör som fästs i targan.

 

Det andra alternativet är att rensa upp på targan och ha två paneler (55W/st) på varsin sida om radarn. I så fall ska jag ta bort antennfästet för VHF (används ej), sökarlampan (kul att ha men ej nödvändig), flytta på gps-antennen och ta bort tv-antennen (vi kan streama eller spela kort). 

 

Om två paneler sitter på så identisk plats, är det parallell-koppling som är bäst då? 

IMG_20211003_122848.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Brorzan:

Ett alternativ är att montera solpanel eller - paneler framför targabågen. Monterat på en ställning av rostfria rör som fästs i targan.

Jag hade nog gjort så eller, ännu hellre om möjligt, akter om targabågen. Gärna vikbar eftersom vi har en tendens att gilla att ligga med kvällssol in över aktern och då kan det vara bra att kunna vinkla ner panelerna något.

14 minuter sedan skrev Brorzan:

Det andra alternativet är att rensa upp på targan och ha två paneler (55W/st) på varsin sida om radarn. I så fall ska jag ta bort antennfästet för VHF (används ej), sökarlampan (kul att ha men ej nödvändig), flytta på gps-antennen och ta bort tv-antennen (vi kan streama eller spela kort). 

Mindre bra alternativ enligt mitt sett att se det. VHF kommer du kanske inse att det är en bra lösning, sökarlampan är guld värd de få gånger man behöver den. TV-antennen kanske kan monteras på en lite högre stång och solpaneler under?

16 minuter sedan skrev Brorzan:

Om två paneler sitter på så identisk plats, är det parallell-koppling som är bäst då? 

Jag föredrar parallell-koppling av panelerna. Fördelen med serie-koppling är att man kan gå ner något i kabeldimension men nackdelen är att ingen ger någon bra effekt om den ena är skuggad.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag hade nog gjort så eller, ännu hellre om möjligt, akter om targabågen. Gärna vikbar eftersom vi har en tendens att gilla att ligga med kvällssol in över aktern och då kan det vara bra att kunna vinkla ner panelerna något.

 

Akter om targan var min första tanke, men tyvärr riskerar man att slå huvudet i panelerna när man kliver upp på soldäcket ovanpå akterruffen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Brorzan:

Akter om targan var min första tanke, men tyvärr riskerar man att slå huvudet i panelerna när man kliver upp på soldäcket ovanpå akterruffen. 

Hur mycket fri höjd behövs i förhållande till höjden på den nuvarande plattformen? Om det handlar om 10-15 cm för att skallarna ska gå fria under, så kan man ju göra en montering så att panelerna hamnar så mycket högre upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Hur mycket fri höjd behövs i förhållande till höjden på den nuvarande plattformen? Om det handlar om 10-15 cm för att skallarna ska gå fria under, så kan man ju göra en montering så att panelerna hamnar så mycket högre upp.

Det är mer att kanten på panelerna hamnar lodrätt kant i kant med soldäcket, så det upplevs nära även om man höjer det en del. Så även om huvudena klarar sig så kommer det upplevs trångt ändå. Den bifogade bilden visar det lite. 

IMG_20211003_122910.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brorzan:

- - -

Om två paneler sitter på så identisk plats, är det parallell-koppling som är bäst då?

Parallellkoppling är nog det vanligaste och ger bäst effekt om någon panel är delskuggad.

 

Sätt en schottkydiod (diod med väldigt lite/obetydligt framspänningsfall) på kabeln från respektive panel före sammankopplingen så riskerar du inte att båda panelerna går sönder om det blir något elfel på den ena (t.ex. kortslutning i någon kabelanslutning). En schottkydiod kostar enstaka kronor så det är en billig försäkring för dina paneler.

 

När du har parallellkoppling så kan du parallellansluta fler paneler till samma matning mot regulatorn om det blir aktuellt i framtiden.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma funderingar angående solpaneler till vår dc med targa men eftersom ingen placering blev riktigt estetiskt bra så slutade det med vikbar panel med gummicord som jag både kan hänga upp och lägga på kapelltaket eller under vindrutan.

Sen monterade jag kontakter på flera ställen där jag kan plugga in solpanelen och dessa är sen anslutna till regulatorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet problem med placeringen på targan är att radardomen ofta kommer att skugga en av panelerna så i praktiken blir dina 2x55W bara 1x55W.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade rensat upp och monterat panelerna på var sida, parallellkopplade. Så långt ut från radardomen det går. Det kommer fungera rätt bra, dvs även om den ena skulle bli lite skuggad och du inte får fullt ös mer än från en panel.

 

Men jag hade behållit i alla fall TV-antennen och VHF men satt åtminstone några av dem på en "stång" (gösstake) som du kan göra av ett pulpitrör, bockad på lagom sätt ("hajfena ?") med dito fästen, som smiter upp nästan vertikalt bakom radardomen. Lite som det ser ut på min (och många andra) båtar:

image.png.2edc1372c6b77ccf942788c224eae167.png 

VHF-antennen kan du sätta på ett sidofäste, uppe men på kanten av targabågen, om du inte får till det bra på "gösstaken" (den mår bra av att komma högt). GPS-antennen kan du nästan ha under däck eller nere på panelen, det funkar i allmänhet mycket bra ändå.

 

Strålkastaren kommer med placering på targabågen väl ändå att lysa upp hela framänden av båten, dess däck o.s.v. och förstöra mörkerseendet,  så den förstår jag att du kanske avvecklar. I alla fall därifrån.

 

Men var har du topplanternan ?

Edit: Ser nu att ankarlanternan samt topplanternan sitter på en pinne på rutramen. Är väl inte den bästa placeringen. Syns verkligen ankarlanternan akterifrån med kapellet på ?

Kanske lika bra att plocka upp den också när du ändå håller på, på din båtstorlek är det ok att kombinera topp- och akterlanterna, dvs din ankarlanterna kan göra alla tre funktionerna.

@raol: Såg det sedan.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Men var har du topplanternan ?

Den sitter ju på en egen pinne ovanför framrutorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera alternativa platser att montera solpaneler på istället för ovansidan av targabågen:

Framför vindrutan på "soldäck". Kan vara flyttbara om man vill nyttja utrymmet för solbad.

Längs med mantåget vilka även kan vara uppfällbara (finns ibland på segelbåtar).

 

På en motorbåt även längs friborden eller aktern. Tex långsmala solpaneler som inte är så breda. Vattnet reflekterar en hel del upp på friborden även om det skulle vara på skuggsidan.

 

Här en bild för inspiration av möjliga placeringar av solpaneler

image.thumb.png.3d023df06582750eb2f124e9511bf9fc.png

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-04 vid 07:27 skrev Makro:

Jag hade samma funderingar angående solpaneler till vår dc med targa men eftersom ingen placering blev riktigt estetiskt bra så slutade det med vikbar panel med gummicord som jag både kan hänga upp och lägga på kapelltaket eller under vindrutan.

Sen monterade jag kontakter på flera ställen där jag kan plugga in solpanelen och dessa är sen anslutna till regulatorn.

Det är ett alternativ, alltså med en flexibel montering, men inte så snyggt och kanske mindre praktiskt..?

2021-10-04 vid 09:40 skrev ABC:

Ett litet problem med placeringen på targan är att radardomen ofta kommer att skugga en av panelerna så i praktiken blir dina 2x55W bara 1x55W.

Så tänkte jag också.

Jag har 50 + 100 + 100 wattspaneler på hyttaket, radarantennen sitter högre upp och akter om panelerna, men kan i vissa fall skugga, särskilt om solen står lågt.

1 timme sedan skrev IngemarE:

Jag hade rensat upp och monterat panelerna på var sida, parallellkopplade. Så långt ut från radardomen det går. Det kommer fungera rätt bra, dvs även om den ena skulle bli lite skuggad och du inte får fullt ös mer än från en panel.

 

Men jag hade behållit i alla fall TV-antennen och VHF men satt åtminstone några av dem på en "stång" (gösstake) som du kan göra av ett pulpitrör, bockad på lagom sätt ("hajfena ?") med dito fästen, som smiter upp nästan vertikalt bakom radardomen. Lite som det ser ut på min (och många andra) båtar:

image.png.2edc1372c6b77ccf942788c224eae167.png 

VHF-antennen kan du sätta på ett sidofäste, uppe men på kanten av targabågen, om du inte får till det bra på "gösstaken" (den mår bra av att komma högt). GPS-antennen kan du nästan ha under däck eller nere på panelen, det funkar i allmänhet mycket bra ändå.

 

Strålkastaren kommer med placering på targabågen väl ändå att lysa upp hela framänden av båten, dess däck o.s.v. och förstöra mörkerseendet,  så den förstår jag att du kanske avvecklar. I alla fall därifrån.

 

Men var har du topplanternan ?

Edit: Ser nu att ankarlanternan samt topplanternan sitter på en pinne på rutramen. Är väl inte den bästa placeringen. Syns verkligen ankarlanternan akterifrån med kapellet på ?

Kanske lika bra att plocka upp den också när du ändå håller på, på din båtstorlek är det ok att kombinera topp- och akterlanterna, dvs din ankarlanterna kan göra alla tre funktionerna.

@raol: Såg det sedan.....

Bilden:

En föredömlig och snygg montering av diverse antenner samt radardomen.

Men det blir ju en del "rostfritt rörläggeri" som kan vara kostsamt.

 

----

 

Nu kanske jag vilseför diskussionen in på ett sidospår... men strålkastaren, handen på hjärtat, behövs den, eller snarare gör den nytta eller bländar den bara då ljuset reflekteras i rufftaket och kanske även i andra ytor..?

Jag var inne på att köpa en sådan, då det liksom hör till min båts approach eller design, men avstod efter en diskussion på detta forum för några år sedan, (jag har en kraftig handstrålkastare istället).

 

Även jag hade nog gjort som så att jag hade rensat targabågen, placerat ut solcellspanenelerna och sedan givit antenner och lanternor nya placeringar då det är lättare att placera dessa på nya ställen än att placera ut solcellspanelerna så de inte skuggas allt för mycket. Radarburken är ju förvisso inte direkt lättplacerad, men ändå...

 

R5a.jpg.54b8c2ee15ab5bc1eca3f180c9830881.jpg

 

Jag vet inte om du blir hjälpt av en bild på min båt, den har en båge av r/f rör. Sedan bilden togs har det tillkommit en radardom överst (det sitter en träskiva där) och under denna har såväl topplanterna såsom akterlanterna monterats. Sedan finns det en ankarlanterna på en lång "pinne" överst, och bredvid denna radioantenn, TV-antenn, samt VHF-antenn.

GPS-antennen satt också där, men den flyttade jag ned i vintras så den sitter nu i framkant uppepå hyttaket, GPS-antenner skall ju inte sitta placerade så högt upp.

Min tanke med att visa dig bilden var att du kanske kan låta tillverka en liknande båge, fast då men mycket kortare ben och då montera den uppepå din befintliga släta yta... om nu ett sådant arrangemang kan vara etiskt tilltalande...? det får ju inte bli för mycket grejer som stör helhetsintrycket.

 

Sedan ytterligare en annan sak som kanske faller utanför din fråga...

2 x 50 = 100 watt... räcker det? 

Du har kylskåp ombord..? det har ju alla. 

Jag har skrivit förr, och upprepar mig ofta, jag hade på annan båt och till att börja med på denna endast 50 watt solcellspanel, det räcker nästan för att ladda batterierna så pass mycket att man kan försörja ett strömsnålt 42 liters kylskåp när sommaren är som varmast. Det funkar om man kör motorn och därmed låter generatorn ladda under minst en timma om dagen, eller ta landström*.

Men 100 watt, utan att räkna på det, torde räcka, men du kanske har en större kyl? eller andra strömslukare ombord?

Mina två (seriekopplade) 100w paneler försörjer samma kylskåp samt en kylbox, och vi kan titta på nån repris för att Leif GW Persson grymta och titta på nån evinnerlig sommarrepris av Morden i Midsomer... (samt då även streama nån bra långfilm)..och då har jag ändå lagrad energi till övers.

-Vad jag vill säga är att det aldrig är fel att överdimensionera solcellskapaciteten, OM man nu har plats till det, förr kunde ju ekonomin vara ett hinder, men nu är sådana paneler billiga i jämförelse på hur det var förr.

Så om du nu inte redan har inköpt två femtiowattare, kolla om du får plats med en eller två storlekar större. Panelerna är ju generellt mindre till ytan numera än vad de var för bara några år sedan, om nu det hjälper dig..?

Sedan skall man ju naturligtvis ha en anpassad batterikapacitet också, men det är ytterligare en annan fråga.

 

* Att ta landström... man installerar ju solcellspaneler just för att slippa det, att slippa trassla med långa kablar och slåss om de fåtaliga eluttagen på bryggan, eller att kunna ligga i naturhamn utan att bekymra sig för elförbrukningen ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-05 vid 11:07 skrev Georg_Ohm:
2021-10-04 vid 07:27 skrev Makro:

Jag hade samma funderingar angående solpaneler till vår dc med targa men eftersom ingen placering blev riktigt estetiskt bra så slutade det med vikbar panel med gummicord som jag både kan hänga upp och lägga på kapelltaket eller under vindrutan.

Sen monterade jag kontakter på flera ställen där jag kan plugga in solpanelen och dessa är sen anslutna till regulatorn.

Det är ett alternativ, alltså med en flexibel montering, men inte så snyggt och kanske mindre praktiskt..?

Jag ångrar inte en sekund att jag valde vikbar panel utan det funkar bättre än väntat.
Panelen är robust i sig och jag flyttar den lätt för att få optimal vinkel mot solen.

Detta funkar ju fint när man är ute med båten och använder den men det är ju mindre lämpligt att låta panelen ligga på kapellet när man lämnar båten en längre tid.
Är syftet att ha laddning när man är ute och åker är vikbar panel en bra lösning men vill man ha underhållsladdning när man inte är i båten vill jag ha en mindre fast monterad panel för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra tankar här. Tack för det. 🙂 

 

Jag har tyvärr en begränsning på höjd för att komma under två broar där vi gärna åker. Så jag kan inte bygga över radarn tyvärr. 

 

På min förra båt hade jag ihopvikbar panel som jag kunde lägga lite var som helst. Praktiskt på ett sätt, men stökigt och jobbigt på ett annat. Man har ju sällan en yta som man inte vill använda på en båt. 

Dessutom vill jag åt kontinuerlig laddning, även då båten ligger i hamn oanvänd. 

 

Jag tror som några säger att strålkastaren inte kommer komma till så mycket användning. I alla fall inte mer än solpanelerna. Plus att den är lätt att ersätta med annat alternativ. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Brorzan:

Jag har tyvärr en begränsning på höjd för att komma under två broar där vi gärna åker. Så jag kan inte bygga över radarn tyvärr. 

Inga problem att göra en sådan sak nedfällbar, med lite fantasi och kreativitet 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade helt klart gått på alternativet att rensa targan och sätta en på var sida om radarn. Den enkla motiveringen är det du själv kommit fram till i första inlägget:

- sökljus kan lätt ersättas med handhållen och som med dagens ljusteknik sannolikt kan bli ljusstarkare till en bråkdel av enförbrukningen = bättre lösning.

- Du säger du inte använder TV antennen, så varför i hela världen skulle den bevaras......som nostalgi?

- GPS antennen är liten och kan placeras på annan plats.

- Har du inte använt VHF tidigare så kommer du inte göra det i framtiden heller, så enkelt är det.  Nöd skriker vissa, men faktum är att 90 % av SSRS utryckning sker inom mobilteckning, det var 2016. Men det beror såklart vart du brukar åka. Köp handhållen vhf istället om du ändå känner ett behov.

- Som du redan har erfarenhet ifrån så tröttnar man på att fälla upp, fälla ner, byta plats etc. Sådant är bara lösningen när man saknar plats och det gör ju inte du om du rensar allt som du inte behöver/använder. Alltså en prioriteringsfråga.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Inga problem att göra en sådan sak nedfällbar, med lite fantasi och kreativitet 😉

Det är väl bättre att göra broarna uppfällbara…😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nyligen fått en uppfällbar bro här, dessvärre är den inte lika nedfällbar.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...