Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Robbn

Toalett fråga!

Rekommendera Poster

Hur gör ni när ni ska vinterförvara båten med toaletten? Ny båt och vet inte riktigt hur den fungerar heller, någon som vet hur den funkar? Sjövattenintag med däckstömning är det iallafall. Skickar med ett par kort ☺

 

Mvh

20211002_151013.jpg

20211002_151031.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tömmer tanken, häller litet glykol i den genom däckstömomnigshålet.

Så spolar jag ned litet septiktankmedel, skall använda Transclean i år, sedan ser jag till att toastolen är helt tom (jag har eltoalett).
Nu har jag båten hemmavid med landström kopplad och frostvakter på några ställen, bl.a. under septiktanken, men det skall nu inte behövas om man nu gjort toastolen helt torr och har litet glykolblandning i tanken. Du kan ju även se till att avloppslangen mellan toan och septiktanken är tömd.

Andra skribenter här rekommenderar att man det sista spolar ned matolja eller liknande som då blir kvar i pumpen och bevarar dessa O-ringar och gummipackningar mjuka. Att låta glykol stå kvar i pumpen kan skada gummipackningrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har ett filter på inkommande vatten till toan. Är en liten kopp med sil som sitter på slangen. Missade tömma det inför den första vintern och det kvarvarande vattnet frös och koppen sprack. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömmer/ rengör septianken helgen före upptagningen..

Blåser ur slangen m inkommande spolvatten med hjälp av luftpumpen till jollen.

Det finns speciell glykol för båt/ bil-toaletter i båtbutikerna.

Slå i en dunk sådant och spola itoaletten..Kör tömningspumpen fr tanken ett kort ögonblick om du har en sådan

Klart.

 

// Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ChristerN:

Min båt har ett filter på inkommande vatten till toan. Är en liten kopp med sil som sitter på slangen. Missade tömma det inför den första vintern och det kvarvarande vattnet frös och koppen sprack. 

Just det, en sån har jag med, gemensam till toa och däckspolningen. Jag hade ju problem med ”kolasnören”, såna där långa bruna alger, eller vad det är, dom trasslade iallafall in sig i toaletten, nu fastnar dom i silen istället. Men den är ju lätt att tömma. Min ligger nu ovanför vattenlinjen så vattnet rinner ut då man lyfter båten.

 

Sedan brukar man ju ha andra pumpar, slangar och tappställen, liksom en vv-beredare som man inte får glömma ihåg att tömma också.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen på bollen i den här tråden .... både impellrar och toapumpar tål bäst etylen glykol.
Problemet kan vara att på många glykol behållare står det inte vilken sorts glykol de innehåller och jag har sedan tidigare tappat tron på båtbranschen så för mig är det fakta som gäller (litar alltså inte på att det som säljs i båtbutik är det rätta).
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På comstedt.se finns instruktion och manual för hur de rekommenderar att toan (Jabsco) skall vinterförberedas.

 

Kortfattat: Töm på vatten. Använd inte antifrysmedel.

 

Så gör jag och det har funkat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...