Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Buster_123

Rengöring alubåt

Rekommendera Poster

Hej alla glada! 
 

Har letat ihjäl mig för info ang tvätt av aluminiumbåt, har ingrodd smuts i skrovet. 
 

Känns som att alla säger olika om vad för medel man får använda sig av. 
Antar att busters egna borde göra jobbet men de räcker ju inte enbart me de och en svamp. 
 

Är de ok att använda scotch brite me slipmedel  för att avlägsna hårt sittande smuts eller är de någon annan som sitter på en bra lösning? 
 

hoppas någon me lite kunskap och tips kan återkoppla.
 

tack på förhand och trevlig helg! 

8450E5B5-92AA-4F32-8221-4550B275A217.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite samma funderingar.

 

vad jag testat som fungerat bäst är också i längden billigast och jag kan inte komma på någon baksida utöver att det tar tid är ångmaskin, jag köpte en liten Kärscher som tar bort det mesta och väldigt skonsamt. Jag kör då bara vatten och inget rengöring.

 

båtar jag har i Trosa har haft mer alger på sig och det har fungerat kanon, båtarna jag har i Mariefred och Strängnäs har en annan typ av beläggning som inte är lika grön och hal och till det fungerade det också kanon på.

 

har testat en del medel och vissa är bättre än andra men det blir väldigt kostsamt.

 

fönsterputs har varit bra på de synliga ytorna i båten för att få bort fingeravtryck osv, fungerar även om det späds ut ganska mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster Boat Owners på FB brukar föreslå hetvattentvätt, dvs högtryck med varmvatten. Jag har aldrig haft provat eftersom jag inte har tillgång till någon och inte orkat hyra ett sånt åbäke, men jag kan tänka mig att det är effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittills har jag kört med utblandad grönsåpa i duschspruta och sen vanlig högtryckstvätt med bilschampo. Försökte med terasstvätten som brukar vara bra till sånt men det var för lite mellanrum mellan båt och trailer så det funkade inte. 

Egentligen skulle man väl polera med något så det blir en blankare yta men det har aldrig blivit av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, kan meddela att ja prövat me ångtvätt,busters egna alutvätt, terasstvätt, högtryck mm.  
 

De sitter som berget, känns väl som man går mer och mer åt slip hållet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast frågan är vad det där är för smuts.. de som gillar att putsa upp brukar lägga 10+ timmar med autosol så glänser det fint i en säsong, innan det oxiderar igen precis som aluminium ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en scotch Bright me lite slipmedel och Buster rengöring, gick galant. 
 

Men prövade endast på liten yta. 
Vet inte hur Alu reagerar på slipmedel och om man ska använda de? 
 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du sköljer rent med ordentligt med vatten efteråt så borde det enda som händer vara att aluminiumytan oxiderar igen till sitt normala utseende.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...