Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
magnuslarsson

Kulventil öppen eller stängd

Rekommendera Poster

Hej. Köpt ny segelbåt så har ej koll på reglaget till utlopp septitank. Någon som vet hur ventilen ska stå när den är öppen. Längs med röret eller kors. På bilden är det hur den står nu. 

 

Mvh: Magnus

20211002_110929.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längs med är öppen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå. Har ej använt toaletten ännu men det innebär misstänker jag att allt från septitanken rinner rakt ut va? Den sitter högre än utloppet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och mitt emellan på vintern. 

Annars är risken stor att det blir vatten stående bakom kulan i ventilen. 

En av mina frös sönder p g a detta. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Och mitt emellan på vintern. 

Annars är risken stor att det blir vatten stående bakom kulan i ventilen. 

En av mina frös sönder p g a detta. 

...och innan man sätter den mitt emellan är det bra att motionera den lite, dvs öppna och stänga den några gånger. Då försvinner ev kvarvarande vatten från ventilen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 När skutan är upptagen😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite O T. 

 

Hur är det med rodret?

Är det ihåligt, det är de på t ex

Maxi 84 och Albin Cumulus. 

Jag har den senare. 

 

Har ett borrat hål, underifrån i lägsta punkten. 

Borrar ur Sikan som jag tätar hålet med på våren. 

 

På kompisens Maxi, frös rodret sönder... 

Troligtvis regnvatten som letat sig in genom hålet för rorkulten... Nån spricka. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

Och mitt emellan på vintern. 

Annars är risken stor att det blir vatten stående bakom kulan i ventilen. 

En av mina frös sönder p g a detta. 

Nja...

Trodde både detta och att de skulle stå öppna över vintern. Fungerade i många år.

 

Men en vinter frös kylvattenintaget till motorn sönder i alla fall. Fick höra av de vise i hamnen att mycket temperatur kring nollan och annat kan ge kondensutfällning från "nya" luften som kommer in om man har det öppet (lite eller mycket), vatten som sedan rinner ner och in mellan kulan och väggen i alla fall, Trycker t.o.m. bort glykolblasket man ev. hade, som ju rinner ut....

 

Numera kör jag glykol genom alla kulventiler/genomföringar och lämnar dem sedan stängda. Då händer garanterat ingenting.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta här nu...hoppsan.... för att köra genom med lite glykol så måste man lossa slangarna, inte vid kulan men högre upp? Sen när du motionerar kranen för att få ut vattnet å glykol in i kulan så spiller man ut en aning.. Nu bortser jag från mIljömuppe svar om att det kommer ut lite i sjön, men äre så man skall göra enl. ditt förfarande?

 

Jag har en annan ide om att flytta bort kranarna från skrovgenomföringen å upp så de ligger ovanom vattenlinjen, nu menar jag kylvattnet till motorn. slangen kan expandera så isen har ingenting att spränga? Tänker jag rätt där?

Nu kan visserligen slangen lossna från skrovgenomföringen men det säger vi kommer inte att hända. Så?..

 

 Funderar faktiskt på att även ta bort kranarna helt från självlänsarna. Dels är höjdskillnaden bara 2 dm dels har jag aldrig stängt dem. Så då kan det få frysa bäst det vill eller?  Risken att slangen lossnar från skrovgenomföringen,  troligtvis aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Vänta här nu...hoppsan.... för att köra genom med lite glykol så måste man lossa slangarna, inte vid kulan men högre upp? Sen när du motionerar kranen för att få ut vattnet å glykol in i kulan så spiller man ut en aning.. Nu bortser jag från mIljömuppe svar om att det kommer ut lite i sjön, men äre så man skall göra enl. ditt förfarande?

Ungefär så, ja. Eller rättare sagt lossa slangen precis ovanför ventilen och stoppa ner i en hink om man så vill.

Har själv numera bara toa, motorkylvatten och spolvatten. I den första så kommer glykolen ut, den andra har jag en T-koppling på med Gardenaanslutning för att slippa balta loss slangen (1 3/4" !), den sista löses med en gummislang som gjorts lite konisk och passar att trycka fast i genomföringen utifrån och ner till en hink på backen med glykolblandningen (dvs inget lossas alls).

 

22 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Jag har en annan ide om att flytta bort kranarna från skrovgenomföringen å upp så de ligger ovanom vattenlinjen, nu menar jag kylvattnet till motorn. slangen kan expandera så isen har ingenting att spränga? Tänker jag rätt där?

Tror åtminstone CE-reglerna säger att varje genomföring under vattenlinjen skall vara försedd med en avstängning omedelbart innanför genomföringen. Skulle något av det som aldrig händer ändå hända kan det säkert bli en mindre kul diskussion med försäkringsbolaget om utförandet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Tror åtminstone CE-reglerna säger att varje genomföring under vattenlinjen skall vara försedd med en avstängning omedelbart innanför genomföringen. Skulle något av det som aldrig händer ändå hända kan det säkert bli en mindre kul diskussion med försäkringsbolaget om utförandet....

CE-reglerna gäller förstås enbart båtar som omfattas av CE-certifiering. Har man en äldre båt (sannolikt är en stor majoritet av alla fritidsbåtar i Sverige äldre än CE) så måste det vara specifikt i försäkringsbolagets egna regler att det ska vara på ett visst sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

CE-reglerna gäller förstås enbart båtar som omfattas av CE-certifiering. Har man en äldre båt (sannolikt är en stor majoritet av alla fritidsbåtar i Sverige äldre än CE) så måste det vara specifikt i försäkringsbolagets egna regler att det ska vara på ett visst sätt.

 

Självklart.

Men CE är inte bara "dumt påfund" utan bygger i stort på de regler som våra båtar byggts efter i många år. Kanske dock lite dumt att referera till CE i det här fallet.

 

Om vi säger som så  - oavsett "CE" så är det nog inte bara FB som anser att det skall finnas en avstängning så det är nog inte deras "egna regler" - det har mig veterligen varit den allmänna principen under många, många årtionden. Därför antar jag att det skulle kunna leda till en oaktsamhetsdiskussion om man monterat bort dem. Och utan ventil är det omöjligt att med båten sjösatt byta en skadad slang, slangklämma eller liknande eller ens få stopp på vattenflödet snabbt om något går fel.

 

Så tänkte jag.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev visst två parallella trådar med kulventiler, nåja.

Ingemar, kommer du åt utan att gå i vattnet, att stoppa in en slang från utsidan å sedan hälla i glykolen den vägen? I  så fall äre ju smart å enkelt å bra.

 

Jag tror inte jag kommer åt mina kranar till självlänsarna utan att dyka, å det vill jag undvika, min kropp gillar inte kallt vatten så värst. Dök en gång för många år sedan för att rensa propellern inför upptagningen, en massa gäddnate å näckros som lindat upp sig, å fick hypotermi på den korta tiden. Gör inte om det. Men det var en annan historia.

 

Om jag kombinerar båda trådarna, montera 3-vägs kula enlig LasseL modellen å dessutom borrar hål i huset som Lintott föreslog?

Nåja, jag har vintern på mig att tänka.

Tack alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Ingemar, kommer du åt utan att gå i vattnet, att stoppa in en slang från utsidan å sedan hälla i glykolen den vägen? I  så fall äre ju smart å enkelt å bra.

Hmmm, jag brukar vinterkonservera efter att båten är upptagen. Trodde alla gjorde det, men hade visst fel....🤔

 

(F.ö. så häller jag inte i glykolen uppåt. Kör toa, spolvatten, AC m.m. så deras pumpar får suga upp från hinken under båten - på samma sätt som om den låg i vattnet och sög sjövatten).

 

Edit: För att slippa lossa den grova slangen till kylvattenintaget så har jag en T-koppling med egen kulventil och Gardenakoppling. Samma som jag gjorde i gamla båten, men där satt anordningen på filtret istället:

image.png.37144e54da682a5f8208dab6bf8bf687.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, nånstan blev det missförstånd. För jag menar att min båt Fingaln skulle vara kvar i vattnet å frysa in över vintern.

En variant är ju förstås att jag dyker å trycker in gummikorkar i genomföringarn å sedan lossar slangarna på insidan å häller i glykol. Fast det var det där med att dyka......

 

Motorkonservering? Vad är det? Jag har sjövattenkylning å jag startar motorn på torra land, utan kylvatten!,  så där 1 ggr per månad å låter den gå tills jag inte kan ha handen på avgaskröken. Då stänger jag av den. That's it. Gamla kära MD1:an bara går å går å tål mycket.

 

Tack för bilden på kylvattenfiltret. Jag tömmer den bara ner-ut å tar ut silen. Det  är ju sjövattenkylt.

Det är bara självlänsarna samt motorns vattenintag som det är frågan om. De övriga sitter ovanom vattenlinjen. Fortsätter snacket i den andra tråden.

Tack alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Motorkonservering? Vad är det? Jag har sjövattenkylning å jag startar motorn på torra land, utan kylvatten!,  så där 1 ggr per månad å låter den gå tills jag inte kan ha handen på avgaskröken. Då stänger jag av den. That's it. Gamla kära MD1:an bara går å går å tål mycket.

Impellermördare! :D

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha..ha...tji fick du ...    tvärtom käre Raol. För seddu jag skruvar av mässingslocket på vattenpumpen å plockar ut impellern å lägger den så samma sida kommer in igen så inte vridningen ändras av de där sköra gummiflapparna. Sen smörjer jag in den dessutom med vaselin varje gång innan återmontering. Å naturligtvis har jag fyllt på i "koppen" så man kan skruva ett litet varv då å då å ge den lite smörjning. Dock inte den sista.

Å vettu,  ja ha ett mä i reserv ombord dessutom.

 

Vem mördar vad nu? 😆

 

Tänker fortsätta på temat, jag är inte kylvattenfiltermördare heller (Vicket långt ord..)

Bättre förekomma.... för jag skruvar av locket på filtret å tömmer ur vattnet, ja det rinner ut av sig självt på gruset under båten, å så får även den gummiringen/packningen lite "smörj"

🥳

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-02 vid 14:28 skrev magnuslarsson:

Hej. Köpt ny segelbåt så har ej koll på reglaget till utlopp septitank. Någon som vet hur ventilen ska stå när den är öppen. Längs med röret eller kors. På bilden är det hur den står nu. 

 

Mvh: Magnus

20211002_110929.jpg

Som nämnts tidigare så är längs med NORMALT  öppet, men värt att veta är att handtaget går att flytta så det är inte en garanti att längs med är öppet. Det kan t.ex. vara åtkomstproblem som gjort att handtaget vridits och att tvärs blir öppen och längs med stängd. 
 

Är det ny producerad båt så får man nog ändå utgå ifrån att längs med är öppen, annars bör det stå i manualen om man gjort något annorlunda. Men vid begagnatköp kan det finnas viss risk att man justerat handtaget, men det är nog inte något väldigt vanligt fenomen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Boanjohan:

Som nämnts tidigare så är längs med NORMALT  öppet, men värt att veta är att handtaget går att flytta så det är inte en garanti att längs med är öppet. Det kan t.ex. vara åtkomstproblem som gjort att handtaget vridits och att tvärs blir öppen och längs med stängd. 
 

Är det ny producerad båt så får man nog ändå utgå ifrån att längs med är öppen, annars bör det stå i manualen om man gjort något annorlunda. Men vid begagnatköp kan det finnas viss risk att man justerat handtaget, men det är nog inte något väldigt vanligt fenomen.

Är man osäker så är det enkelt att stoppa in en skruvmejsel utifrån och känna efter om det tar emot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dehler tips om att när båten står på land ställa kulventil i 45 grader så att eventuellt vatten "bakom" kulan inte fryser sönder kranen.
Jag och flera seglarkompisar har tillämpat detta för det verkar smart och kostar inget

Källa: http://www.dehlerclub.se/undvik-sonderfrusna-kulventiler/

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Magnus Larsson bra bild med översikt. Från handfat till bordsgenomföringar fanns det en liten böj, troligen som vattenlås. Det är klart att slangen frös sönder trots öppen kran. Detta upptäcktes på våren när vattnet stod över durken. Alltså, om man inte vet eller känner till, att allt rinner ut passar det med glykol i vasken eller toa. 

Den värsta händelse var när vi seglade med en bordsgenomföring som trots alla undersökningar såg fin ut men hade en slangklämma på sig, där det suttit en jordad sladd för troligen en radion. Fick den i handen när jag skulle stänga ventilen, allt gick bra den gången trots allt, men STOR varning för de som tror sig kunna jorda instrument via en bordsgenomföring, som består av material (bronz) som lätt korroderar. Tänk även på detta om Ni ligger i hamn länge (över vintern) att genomföringarna kan korrodera.

Vid det gäller genomföring för motorn, bytte jag en som hade galler på utsidan. Vi hade kört på kanaler, fått in sjögräs och stickor i gallret, det blev täppt. Om jag lossar slang och event filter från insida, vill jag med en pinne kunna peta bort eventuellt skräp, att tänka på om du går på kanaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...