Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dsl

Håller en bränsleblåsa bara en säsong?

Rekommendera Poster

Köpte båten förra hösten och tömde tanken genom att koppla loss bränsleanslutningen (utombordare med fast tank), öppna kulventilen och pumpa ur den sista soppan (har för mej att det självrann ganska bra).

I våras fick jag inte igång motorn, blåsan blev inte hård, så jag köpte en ny och sedan var det inga problem. Har pumpat ett par gånger under sommaren, senast för en vecka sedan vid sista turen och upplever att blåsan pumpat.

 

Men, nu skall jag tömma tanken igen och luften pyser bara ut och in när jag pumpar, precis som att backventilsfunktionen är borta. Kan det verkligen vara så att en standardblåsa har så dålig kvalitet eller gör jag något fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla blåsor funkar bäst om man pumpar med blåsan riktad uppåt. Backventilerna består av kulor som påverkas av tyngdlagen.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Rascal:

Alla blåsor funkar bäst om man pumpar med blåsan riktad uppåt. Backventilerna består av kulor som påverkas av tyngdlagen.

 

Bra tips, tyvärr ingen skillnad för mej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Kane:

Borde vara längre livslängd på.

Annars gör Scepter bra bränslegrejer (som Seasea också säljer).

 

Tack, då vet jag vad jag skall köpa iaf, orkar inte med grejer som inte håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orka🙄 

Så sa mina barn också. 

 

En av kulorna har väl kläggat fast. Eller lite skräp som torkar fast. 

 

Häll i lite bensin. Låt stå. Blås lite försiktigt med tryckluft åt båda hållen. 

 

Blir rätt skaplig timpenning. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-01 vid 06:35 skrev Hybro:

Orka🙄 

Så sa mina barn också. 

 

En av kulorna har väl kläggat fast. Eller lite skräp som torkar fast. 

 

Häll i lite bensin. Låt stå. Blås lite försiktigt med tryckluft åt båda hållen. 

 

Blir rätt skaplig timpenning. 

Framförallt blir ju timpengen hög om man slipper lägga sin fritid på att åka till båtaffären.

 

Tog isär blåsan. Ventilerna består av rörliga plastflärpar i varje ände. Skakade ut lite halvhårt gugg som uppenbarligen blockerat ingående ventil och nu funkar den igen.

 

Undra hur många blåsor som byts på grund av detta 😐

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan väl dela på totala kostnaden du sparade🤩

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kuriosa kan jag berätta att jag hade en 20 hk Mercury i 20 år utan problem med blåsan, på soppaslangen alltså.

Kanske var kvaliteten bättre på 70-talet eller så var bensinen "snällare".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-02 vid 15:15 skrev Hybro:

Vi kan väl dela på totala kostnaden du sparade🤩

Du kan få komma förbi och tanka upp den utpumpade soppan. Med tanke på dagens bensinpris är nog det största förtjänsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-03 vid 17:22 skrev Mackey:

Som kuriosa kan jag berätta att jag hade en 20 hk Mercury i 20 år utan problem med blåsan, på soppaslangen alltså.

Kanske var kvaliteten bättre på 70-talet eller så var bensinen "snällare".

Det är nog en kombination. Men jag tror inte att en 70-tals konstruktion hade dessa små klena plastpluppar som tätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-03 vid 17:22 skrev Mackey:

Som kuriosa kan jag berätta att jag hade en 20 hk Mercury i 20 år utan problem med blåsan, på soppaslangen alltså.

Kanske var kvaliteten bättre på 70-talet eller så var bensinen "snällare".

Jag gissar att det hänger på gummikvaliten, man kan väl jämföra med tex. det vi brukar kalla för gummistövlar som idag snarare borde kallas för plaststövlar.

Många stövlar från 70-talet är fortfarande fräscha i gummit idag, bortsett från att kanske sulan är utsliten, medan stövlar som köps idag håller ett par år innan dom börjar spricka, om man har tur, och det verkar inte heller spela någon roll om man köper dyra eller billiga stövlar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående mer generell gummikvalite så är jag rätt övertygad om att det handlar om mjukmedel/mjukgörare.

De som man använde förr, typ i allt gummi, jag har oringar som är gjorda på 70-talet som fortfarande är mjuka, var mycket bättre men också cancerogena.

 

Lite som att vi får välja om grejerna ska hålla länge eller om vi ska få cancer av dem, i många fall kanske speciellt farligt vid tillverkningen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...