Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Wergis

Lösning för demonterbar solcell på targabåge?

Rekommendera Poster

Hej vänner, på vår saga 310 har vi 85 W solcell liggandes på taket.

Bekymret är att dessa skuggas helt av targabågen då vi ligger för norliga vindar.

Jag vill utöka med en 120W solcell sittandes på targabågen vänd akterut över kapellet.

Denna behöver dock kunna tas bort på hösten, annars är den i vägen för täckningen.

Targabågen består av 32-rör.

Finns det någon som byggt något liknande? Tips på beslag för montage som lätt kan tas loss?

Jag har vissa idéer om hur det skall fungera men det gäller att hitta något som är hyfsat färdigt givetvis.

Tacksam för kreativa idèer.

 

 

// Mats W

20180406_114143.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet men den lösningen fungerar inte för att sätta cellen bakom targabågen över kapellet som jag beskrev ovan.

Bara för att montera den ovanpå och det går inte.

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Wergis:

Jo, jag vet men den lösningen fungerar inte för att sätta cellen bakom targabågen över kapellet som jag beskrev ovan.

Bara för att montera den ovanpå och det går inte.

 

// Mats W

 

Helge, det var ett exempel som jag skrev😎

Var lite kreativ nu. Med NOA's rörfästen, eller liknande, och lite annat material (aluminiumplattjärn etc.) kan du säkert skapa något stabilt och bra.

 

Själv hade jag hellre satt 2 mindre paneler på targan på varsin sida om mittstolpen i stället för något som hänger över kapellet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Wergis:

Jo, jag vet men den lösningen fungerar inte för att sätta cellen bakom targabågen över kapellet som jag beskrev ovan.

Bara för att montera den ovanpå och det går inte.

 

// Mats W

 

Fästet i länken i tidigare inlägg borde borde väl fungera utmärkt att fästa i aktre röret på targabåtgen så att panelen hänger ut över kapellet.

 

Såhär har någon annan monterat med liknande fäste:

solpanel.thumb.jpg.4f56742dd2743966dac6121d24a01cfc.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev No_jah:

Fästet i länken i tidigare inlägg borde borde väl fungera utmärkt att fästa i aktre röret på targabåtgen så att panelen hänger ut över kapellet.

 

Såhär har någon annan monterat med liknande fäste:

solpanel.thumb.jpg.4f56742dd2743966dac6121d24a01cfc.jpg

Likadan installation hade jag på min tidigare båt, Nimbusen.

Det gick bra så länge NOA fästena var nya och fräscha, efter några säsonger blev dom litet slappa och svåra att skruva/ klämma åt ordentligt, så att panelen i sina fästen sakta föll nedåt och skavde hål i kapellet. På min båt åtgärdade jag detta föga snyggt med en lina som fästes med pålstek i det ena NOA-fästet, gick upp i omkring 30 garders vinkel till den lilla masten med lanternorna, där den träddes i en ögla och återvände nedåt med ett dubbelt halvslag i den andra  NOA-fästet. Detta höll den panelen uppe, och det var en mindre 50 wattspanel. Men den kunde ju riktas både uppåt och nedåt vid behov, om jag lossade litet på halvslaget.

 

Jag skulle föreslå att du istället för två monterar tre eller fyra sådana där NOA-fästen, dom säljs väl parvis!? då blir det stabilare och risken att NOA-hållarna glider på röret blir mindre.

 

En annan idé är ju att använda sig av en mjuk 100W panel med gummikorder i varje hörna, denna fästes på båten på olika ställen, i olika vinklar vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för er input men problemet är fortfarande att cellen inte kan sitta uppe på targabågen.

Dessa fästen är till för just det men det går givtvis att vara kreativ och göra en egen lösning.

Placeringen av gösstaken förhindrar det.

Sätter jag två st uppe på bågen skuggar jag de som redan sitter på taket och då blir det ju inte så bra.

Tar gärna emot mer glada förslag 🙂

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bred är targan resp. gösstaken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker som Kane, panelen kan väl sitta på sidan av gösstaken.

 

Annars om det absolut inte går att panelen sitter fäst i targabågen så kan du ju säte upp en mast i akter så som man ser på en del sgelbåtar där tex. radar sitter monterad, kanske inte så vackert?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...