Jump to content
Sunday 28 November 2021
ErikL1

Hur laga denna nötningsskada?

Recommended Posts

Fråga till stora erfarna hjärnorna i forumet. 

(Båten: Askeladden 585 )

 

Jag har en nötningsskada runt stolpen som håller upp framrutan(vänster bild). Det är vänster sida om genompassagen och skadan uppkommer just genom att man frekvent går upp och ner genom mitt-dörren upp på fördäck och då brukar man hålla i toppen av fönsterrutan som ett handtag när man går på den aningen branta stegen mitt i. Med tiden så har man då tryckt denna stolpe rakt ner i gelcoaten undertill. Så pass att det nu "flexar" synligt ca 1-2 mm i en cirkel runt stolpen. 

Synligt i bilden är ett tidigare försök att laga skadan genom att bara smeta i lite mer gelcoat (inte jag som gjort).

Troligen har denna lagning i alla fall hållit ett tag för jag såg den inte när jag köpte båten för 1,5 år sedan. 

 

Det är ju inte meningen så klart att man ska hålla (läs hänga) i fönstret när man går upp och ner, men det blir lätt så. och konstruktionsmässigt blir det ju då ganska hårt tryck på en relativt liten punkt.

 

Nu funderar jag på om det finns något mer stadigt sätt att laga detta än att bara smeta på mer gelcoat i sprickorna? 

Höger bild visar hur det ser ut underifrån i ruff-taket. 

Borde jag försöka kila in någon form av bricka emellan kanske? för att sprida ut trycket på lite större yta? 

Kanske slipa ur lite och köra ett epoxylager och sedan köra lite tunnare gelcoat/färg ovanpå? 

Eller borde jag förstärka med glasfiber i taket på något vis kanske? Vill ju helst inte göra det ovanifrån om det bygger på och få det fult, och underifrån vet jag inte om det gör någon nytta.

 

Vad tror/vet ni?

 

skada.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det enkla är ju att lägga en bricka så att lasten sprids.

En lite större bricka på undersidan skulle ju inte skada heller. Det är väl inte uteslutet att man trycker fram rutan i någon situation.

 

Sedan ser det ju ut som små sprickor i den högra bilden.

Om du ändå ska fixa detta så tycker jag du ska slipa dig ner rill plasten och lägga på ett par tre lager glasfiber på området med sprickor. Det är ju uppenbarligen ett utsatt områd.

 

Tillägg: Det är väl en stötta på vardera sidan om stegen, lika bra att laga den sida som ännu inte skadats när du ändå skitar ner.

 

Edited by Mackey
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

något förslag på brickor som skulle kunna funka? eller måste man designa custom brickor själv? hur tjocka borde behövas i så fall? finns ju tex varmförzinkade fyrkantiga brickor som är typ 30mm breda fyrkanter, skulle det räcka tro? (gissar att röret är 22mm)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är tråkigt med sprickor på grund av överlast. Jag har liknande vid mina pulpetfästen. Tror att någon tidigare ägare kört på något.

 

Om jag hade kommit åt från bägge sidorna hade jag försökt först att laga den trasiga glasfiberns genom att slipat upp hålet ordentligt. Sedan plastat fast lappar med glasfiber och polyester. På toppen hade jag lagt färgmatchad gelcoat. Det kan vara svårt att få tag på men med lite tur kan du får ett båtvarv att blanda till en burk gelcoat om du har med dig någon del av båten som de kan jämföra mot.

 

För att att sedan förbygga framtida sprickor kan du plasta in en bit plywood eller en stor plåtbricka. Jag tror dock att trä tar upp rörelser bättre.

 

Det dåliga med att plasta om är att det är svårt att återskapa den ojämna ytan och att slipabetet kommer att slipa ner omgivande yta. Där har jag tyvärr inga bra ideer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle nog valt en så stor bricka som fysiskt får plats på ovansidan, är röret 22 så minst 45-50mm. Men ta en bit kartong och klipp till och testa med så ser du hur det kommer att se ut. Det borde se snyggare ut med en bricka som är ca 2x diametern på röret än en som bara är lite större än röret. 

Men lite beror ju på hur det ser ut runt omkring, vad som finns utanför bild så att säga. 

Är röret och kanten i nederkant på bilden aluminium hade jag försökt hitta en tjock aluplatta, 4mm borde kunna se rätt ok ut, 5mm också. Det är väl ungefär tjockleken på listen i bild.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-10-01 vid 12:22 skrev ErikL1:

varmförzinkade fyrkantiga brickor som är typ 30mm breda fyrkanter

Håll båten borta från varmförzinkat (vfz) så långt det är möjligt. Använd aluminium av hög kvalitet på ovansidan i detta fall eftersom brickan kommer att möta rör av aluminium. På undersidan kan Du i detta fall använda tryckfördelande brickor av syrafast (A4) mellan bultskallen och plastlaminatet.

 

Snåla inte med metallernas kvalitet när det gäller båt, det biter Dig i nacken inom kort...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att det inte syns tydliga skador på undersidan antyder att det är en sandwichkonstruktion, i så fall är det lämpligt att tillverka en hylsa så att röret inte enbart trycker på ovansidan däcket, utan att även glasfiberlaminatet på undersidan får en del av lasten. Efter det skulle jag tillverka en U-formad bricka i 3-4mm aluminium som täcker befintliga skador. Personligen skulle jag lämna brickan på anodisering för att få ett proffesionellt slutresultat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

låter ju vettigt kanske då att satsa på en alu-bricka... 10000kr frågan är då.... vart får man tag på dessa brickor då? 

vore ju jättetrevligt om det finns något färdigt man kan beställa. Även om det kanske egentligen är till för något annat och bara behöver lite enklare modifiering känns enklare än att börja helt från ingenting. Kanske någon bildel eller möbel-grej man kan återanpassa. 

Jag har inte jättemycket verktyg och så själv att tillgå heller. 

 

En annan fråga 3-4 mm som föreslaget ovan låter ganska tjockt... då behöver jag nog definitivt modifiera stolpen också för jag kan inte lyfta rutan 4 mm utan att det t.ex. påverkar dörren mitt i rutan. Har någon erfarenhet av Alu-brickor? hur tjocka man behöver ha dem. låt säga att man vill att de ska klara lite över 100kg utan att böjas.

 

Jag kommer behöva göra samma modifikation på högra stolpen också. men där är det om möjligt ännu tightare med plats. jag tänker mig antingen en helt rund bricka på typ 3-4 cm diameter alternativt en fyrkantig men som får själva stolpen "off-center". så att den sticker ut typ 1cm akterut men 2-3 cm mot fören.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, 3-4mm är ju lite väl tilltaget, men det beror på vad det är för underlag. Är det en sandwichkonstruktion där röret sitter? Bild från Wikipedia vad som menas med sandwich.

 

 

24FE3252-3D7C-40D2-8E07-9C28144BF93C.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

just där skruven sitter igenom från undersidan ser det ju ut att vara ganska tjockt, så jag skulle gissa att det är någon form av "core" skiva mellan fiberglaslager. Jag måste nog plocka bort skruv och stolpe för att titta in lite hur det ser ut i så fall. kan ju så klart vara att denna  kärna blivit skadad, eller ännu värre.... blöt/rutten... I så fall blir det väl lite mer reparation innan man prata om någon bricka. 

 

Det här med "hylsa" förstod jag inte riktigt. låter komplicerat. Det är ju inte jättemycket tryck ändå på denna stolpe utan mer nötning med tiden, och den har klarat 22år som den är, så kanske det är overkill med hylsa? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, plocka bort stolpen så att du ser förutsättningarna för jobbet. Med hylsa menade jag att du ersätter den mjuka kärnan i sandwichkonstruktionen med något hårt som för ned lasten även till det undre glasfiberlaminatet. Se den stiliga autokladdritningen 😀

image.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En annan variant är att gröpa ur distansmaterialet med en liten insexnyckel monterad i borrmaskinen.

Sedan tejpar man för hålet i botten och fyller med epoxi.

Sist borrar man ett nytt hål i epoxin.

image.png.888235916532336ea7f906eb4da1cc84.png

 

Gripen72:s ritning i auto-kladd kompletterad lite i auto-paint.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy