Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Safir-mike

Parsun 5 hk - startproblem

Rekommendera Poster

Var ute med en nyköpt motor förra veckan, och lyckades inte dra igång den. När jag provkörde den i en tunna hos säljaren, startade den direkt och gick prima.
Det är en Parsun med en liten inbyggd tank, och jag skulle köra från den, tänkte jag. Alltså utan extern tank i båten. Jag provade att choka lite lagom och med gasreglaget i körläge..inte ens en tändning. Nu börjar jag undra om det krävs en externt inkopplad tank för att motorn ska kunna köras, och att den inbyggda lilla ska betraktas som "reserv" när bränslet börjar ta slut i tanken. Någon som kan hinta om möjliga problem jag missat här?

 

Den i rött inringade spaken blev jag inte heller klok på...är det någon slags väljare av bränslekälla, eller vad? Provade den flera gånger i båda lägena utan framgång.

Parsun 5 hk.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har inte svar angående bränsletanken men läste mig till detta, se bifogad bild. Har du uppfyllt dessa? Hoppas att det löser sig för dig. 
 

 

 

 

FA5AC114-246F-41E0-961B-4715F60470C7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev SkeppOhoy:

Hej!

 

Har inte svar angående bränsletanken men läste mig till detta, se bifogad bild. Har du uppfyllt dessa? Hoppas att det löser sig för dig. 
 

 

 

 

FA5AC114-246F-41E0-961B-4715F60470C7.jpeg

 - Ja jag provade med choke o jag provade utan choke. Motorn tände inte ens till. De där instruktionerna är de vanliga för start av en liten utombordare, så det gjorde jag automatiskt. Frågan är vad spaken jag ringade in ovan, egentligen är för något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Safir-mike:

 - Ja jag provade med choke o jag provade utan choke. Motorn tände inte ens till. De där instruktionerna är de vanliga för start av en liten utombordare, så det gjorde jag automatiskt. Frågan är vad spaken jag ringade in ovan, egentligen är för något?

Spaken verkar vara val mellan inbyggd resp. lös tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar bilden rätt ser den ut att stå på extern tank nu och ska vridas åt höger för inbyggd tank.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för återkoppling, jag provade med den i båda lägena flera gånger.

Jag hade misstänkt att jag "surat" motorn om det inte varit för att den inte ens tände till vid något enda tillfälle.

Hade inga verktyg med mig, så jag kunde inte kolla tändkabel och stift...men samtidigt gick den ju prima när vi provkörde den hos säljaren, o jag har inte rört den sedan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Safir-mike:

Tackar för återkoppling, jag provade med den i båda lägena flera gånger.

Jag hade misstänkt att jag "surat" motorn om det inte varit för att den inte ens tände till vid något enda tillfälle.

Hade inga verktyg med mig, så jag kunde inte kolla tändkabel och stift...men samtidigt gick den ju prima när vi provkörde den hos säljaren, o jag har inte rört den sedan dess.

Tillräckligt med bensin i tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog ta en liten stund som vredet ska stå rätt innan det hunnit rinna till tillräckligt. 

Man kan ju testa med startgas också - bara för att kolla att den fortfarande tänder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...