Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Paskalaivankapteeni

Kostnad motorservice mercury 2021

Rekommendera Poster

9 timmar sedan skrev Brawn:

Det är” garantibluffen” som skapar detta.

Vad är bluffen exakt? Gäller inte garantin trots att man servat auktoriserat?

 

På bilsidan kom ju ett prejudikat för ett antal år sedan som lät även icke märkesverkstäder stämpla i boken, men jag har inte hört om något fall där en konsument hävdat garantifel efter auktoriserad service och inte fått det beviljat. Å andra sidan känner jag inte till några fall alls med utombordare åtminstone, de verkar hålla ihop under garantitiden 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Tror att man har 2 år på Mercury utan auktoriserad service.

Det är rätt vågat. Jag skulle aldrig ge garanti på något där jag inte hade koll på vem som servade och hur, om jag är tvungen att stå för fiolerna vid eventuella fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Brawn:

Talade igår med en gammal bekant i marinbranschen.Han ville lägga ner dieselförsäljning och butik o bara ha kvar vinterförvaring.

Den här delen förstår jag honom på. Bränsle- och tillbehörsförsäljning kan det inte vara stora marginaler på.
 

9 timmar sedan skrev Brawn:

Servicejobben och inte minst reparationer har dragit iväg med priser som liknar personbilarna o är rena guldgruvan.

Betyder det här att han ska börja serva istället? Det kan jag också förstå, (bra) marinmekaniker verkar vara på utdöende. Utbud och efterfrågan. Lågt utbud ger höga priser, så fler etablerar sig. Etablerar sig tillräckligt många sjunker priserna igen eftersom utbudet blivit större.

 

En kille jag känner säger ett det är riktigt svårt att få tag på bra folk, ungdomar vill inte skita ner händerna. Det tycker jag i och för sig att jag hör från alla äldre som håller på med hantverksyrken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har så många nya vinterförvaringar att han o hans personal fått så mkt mer service o reparationer att den säsongsbetonade drivmedel o butiksförsäljningen inte känns nödvändig för honom.Garantibluffen är min egen erfarenhet när jag köpte nya lastbilar av Tyskt märke.De hade svårt att etablera sig här i konkurrens med våra inhemska märken o därför svårt att starta upp serviceverkstäder.Jag behövde bara göra en förstaservice och sedan menade de att olje o filterbyte räckte då bilens datorprogram hade koll på resten.Det kanske är fel att översätta detta till båtmotorer men jag tycker det verkar bli många besök när man läser här.Lastbilarna funkade iallafall bra i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Brunnsviken:

På bilsidan kom ju ett prejudikat för ett antal år sedan som lät även icke märkesverkstäder stämpla i boken

Och detta har inte överförts till båtsidan. Kommer ta många år, om man ens försöker sig på det, då alla märken har sina egna, proprietära, system för avläsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Rolle85:

Känns ju som ett straff att behöva traila till verkstad

Håller med. Jag brukar ta sjövägen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rolle85:

Känns ju som ett straff att behöva traila till verkstad

Kan dock vara en billigare lösning. Upptagningskostnaden och båtbränslekostnaden kan vara mycket högre än kostnaden för trailingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Rolle85:

Vem köper en ny motor om man dels måste traila båten till en verkstad, och dels måste pynta 3800kr/gång för service? Är ju inte värt varken mödan eller pengar?!?!

Du måste ju inte traila båten till verkstad, om det inte är så att motorn inte är körbar förstås, det finns ju gått om verkstäder som du kan komma till sjövägen. Där jag servade min e-tec ingår dessutom upptagning och sjösättning i servicepriset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Du måste ju inte traila båten till verkstad, om det inte är så att motorn inte är körbar förstås, det finns ju gått om verkstäder som du kan komma till sjövägen. Där jag servade min e-tec ingår dessutom upptagning och sjösättning i servicepriset.

Snäv omväldsbild. Sverige har många sjöar och vattendrag där serviceverkstad lyser med sin frånvaro, men där det finns gott om båtar. Trailing eller att servicepersonal kommer ut till kunden är enda sättet att få service på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev No_jah:

Där jag servade min e-tec ingår dessutom upptagning och sjösättning i servicepriset.

”Ingår” :rolleyes: Tyvärr är det nog inräknat i tim/servicepris, annars gör firman en ganska dålig affär. Personligen tycker jag det ser bättre ut inräknat, känns alltid konstigt att se firman ta betalt för ett lyft som jag antar krävs för att de ska kunna serva.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev excel319:

att servicepersonal kommer ut till kunden är enda sättet att få service på.

Existerar detta i Sverige? Det skulle vara värt något för mig om jag köpte ny båt. Hörde att Buster i Finland åker ut på garantiärenden, det verkar man kunna glömma i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Existerar detta i Sverige? Det skulle vara värt något för mig om jag köpte ny båt. Hörde att Buster i Finland åker ut på garantiärenden, det verkar man kunna glömma i Sverige.

https://www.batservice.se/ har i alla fall gjort det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att din frustration handlar om prisindikationen du fick och sen var priset mycket högre. Slutnotan är vad man kan förvänta sig, men att ge en så låg prisindikation är tjänstefel! Det har hänt samma för mig. Fick en prisuppgift på service på en 115hk etec på 2000-2500kr och slutnotan var på 3800kr och dom hade inte hittat ngt fel utan bara servat. Efter diverse diskussioner så kom vi överens om 2800kr. Hur man sen lyckas få ihop 3800kr i service på en 2-taktare är en gåta och en hel ny tråd här

 

Jag fick precis räkningen på servicen av min Mercury 150 Pro XS. Det är första 100 timmars servicen, första säsongen, och den hamnade på strax norr om 4000kr. Då jag kör ca 100h per säsong så är jag ok med det. Sen jag bytte från 115hk etec till denna så sparar jag ca 3500kr per säsong i bensinförbrukning och 2t-olja. Plus att etec'n skulle servas var 3:e år den med. Så jag går på plus i rörliga kostnader jämfört med den gamla motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, jag bor i Göteborg och de skulle innebära att jag måste åka o lämna båten i en hamn långt bort o sen ta buss hem och sen göra samma sak när man ska hämta igen. Fasen, de är ju bökigt att lämna bil på service hehe

Antar att jag har för mkt att göra än många andra som gör detta.

Att firman kommet ut o servar gratis har jag aldrig hört? Om de ska köra ett par mil vill de nog ha ersättning?!

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Rolle85:

Precis, jag bor i Göteborg och de skulle innebära att jag måste åka o lämna båten i en hamn långt bort o sen ta buss hem och sen göra samma sak när man ska hämta igen. Fasen, de är ju bökigt att lämna bil på service hehe

Jag bor i Stockholm och har sjövägen 11 distans till närmaste auktoriserade service. Det verkar vara något som man som båtägare får leva med. Jag försöker se det som en mysig hösttur och bortse från vad det kostar i tid och pengar. Fast nu har jag lyckats gräva fram några mobila icke-auktoriserade som kan komma till mig och serva. De var inte lättfunna…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Alanningen:

Efter diverse diskussioner så kom vi överens om 2800kr. Hur man sen lyckas få ihop 3800kr i service på en 2-taktare är en gåta och en hel ny tråd här

Får du inte specificerat kvitto så du ser vad de har gjort? På Yamaha auktoriserad service kunde jag bara konstatera att både arbetstimmar och literpris på vätskor är högt, men inte mycket att bråka om… Jag frågade också MG om de höga kostnaderna för ett år sen eller två, men det var det här med garantivillkoren som fick mig att svälja kostnaden ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att en konsument kan köpa oljor billigare än vad en verkstad lyckas med som köper stora mängder på fat. Mao där blir man lurad på samma sätt som att man köper en Schneider strömbrytare billigare på Hornbach än vad snickaren fakturerar den för.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Rolle85:

Intressant att en konsument kan köpa oljor billigare än vad en verkstad lyckas med som köper stora mängder på fat. Mao där blir man lurad på samma sätt som att man köper en Schneider strömbrytare billigare på Hornbach än vad snickaren fakturerar den för.

Exakt så är det. Vill man komma billigt undan måste man göra allt själv. Vilket fler och fler naturligtvis gör när mekaniker blir dyrare och dyrare, men fler och fler skaffar båt och (de bra) mekanikerna verkar inte bli fler, så priserna hålls uppe. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rolle85:

Intressant att en konsument kan köpa oljor billigare än vad en verkstad lyckas med som köper stora mängder på fat.

Kan konsumenten det?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Kan konsumenten det?

Självklart? Meken vill såklart tjäna pengar.

Jag vill ha de bekvämt så jag förvarar båten med motor på trailer på min tomt. Då kan jag blåsa av den hemma efter upptag, serva motorn och polera båten när de passar mig på våren 👍

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rolle85:

Intressant att en konsument kan köpa oljor billigare än vad en verkstad lyckas med som köper stora mängder på fat. 

 

2 timmar sedan skrev Kane:

Kan konsumenten det?

2 minuter sedan skrev Rolle85:

Självklart? Meken vill såklart tjäna pengar

Hänger inte riktigt med i logiken i dina 2 inlägg ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Jag bor i Stockholm och har sjövägen 11 distans till närmaste auktoriserade service. Det verkar vara något som man som båtägare får leva med. Jag försöker se det som en mysig hösttur och bortse från vad det kostar i tid och pengar. Fast nu har jag lyckats gräva fram några mobila icke-auktoriserade som kan komma till mig och serva. De var inte lättfunna…

Hoppas du inte råkade ut för samma lurendrejare som jag gjorde när bälgen skulle bytas. Nya satt inte kvar och växelhusolja läckte ut. Han vägrade prata med mig efteråt.....Fick leta upp ett seriöst varvskille och förlorade 4 veckor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, Brunnsviken said:

Får du inte specificerat kvitto så du ser vad de har gjort? På Yamaha auktoriserad service kunde jag bara konstatera att både arbetstimmar och literpris på vätskor är högt, men inte mycket att bråka om… Jag frågade också MG om de höga kostnaderna för ett år sen eller två, men det var det här med garantivillkoren som fick mig att svälja kostnaden ändå.

På den nuvarande verkstaden, där jag servar Mercuryn, får jag en total spec på vad som är gjort. Där jag servade Etec'en fick jag ingen spec. Enbart att det är gjort enligt Evinrudes rekommendationer. Den verkstaden finns inte längre utan service av Etec är hos en annan verkstad nu. Finns väl en anledning till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-04 vid 19:23 skrev Kane:

Kan konsumenten det?

Ja, högst sannolikt. För ett år sen betalade jag 142 kr litern för drygt 6 liter Yamalube Synthetic 10W-40. Samma olja kostar 137 kr/l enligt rekommenderat pris på Biketown. Växelhusolja Yamalube GL5 "inkl fett" påstod firman att det gick åt 5 l, men det kan inte stämma - förra året gick det bara åt 1 l. GL5 har literpris på ca 235 kr/l i handeln. Jag betalade 394 kr/l tydligen. Tändstift? 95 kr/st och de bytte alla 6. Arbetet gick ovanpå detta och totalsumman för en rutinmässig 100-timmarsservice landade på - slår jag rekord på MG nu? - 7 805 kr.

 

Om vi antar att det här tog 3 timmar som på Flipper, så var kostnaden för arbetet drygt 1 100 kr/tim (Flipper låg i och för sig på 1 200 kr/tim). Det är i linje med vad en annan, icke auktoriserad mekaniker också ville ha i timmen, även om han trodde sig klara av allt på 1,5 timme. Tydligen är det bra marknad att vara mek just nu.

 

Jämför jag med vad jag betalade på Flipper Marin inser jag att de jag servade hos senast är överdrivet dyra. Betalade över 2000 kr mer hos dem än hos Flipper. Fan att Flipper dumpade Yamaha till förmån för Mercury. Men nu har garantin på motorn gått ut ändå, så då behöver jag inte åka tillbaka till rövarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-04 vid 18:13 skrev Rolle85:

Intressant att en konsument kan köpa oljor billigare än vad en verkstad lyckas med som köper stora mängder på fat. Mao där blir man lurad på samma sätt som att man köper en Schneider strömbrytare billigare på Hornbach än vad snickaren fakturerar den för.

 

2021-10-04 vid 19:23 skrev Kane:

Kan konsumenten det?

 

32 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Ja, högst sannolikt. För ett år sen betalade jag 142 kr litern för drygt 6 liter Yamalube Synthetic 10W-40. Samma olja kostar 137 kr/l enligt rekommenderat pris på Biketown. Växelhusolja Yamalube GL5 "inkl fett" påstod firman att det gick åt 5 l, men det kan inte stämma - förra året gick det bara åt 1 l. GL5 har literpris på ca 235 kr/l i handeln. Jag betalade 394 kr/l tydligen.

Min fråga var om konsumenten kan köpa billigare än verkstadens inköpspris, inte deras försäljningspris, som Rolle85 påstod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kane:

Min fråga var om konsumenten kan köpa billigare än verkstadens inköpspris, inte deras försäljningspris, som Rolle85 påstod.

Det kan vi så klart bara spekulera i om ingen verkstad vill bidra med info om sitt inköpspris. Jag gissar att @Rolle85 menar jag vad menade: att konsumenter själva får tag på vätskor (mycket) billigare trots att verkstäder bör ha lägre inköpspris än oljan som står i förpackning på hylla till konsument. Dvs att de tar (oskäligt) hög marginal på vätskor. Men allt är bara spekulationer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Det kan vi så klart bara spekulera i om ingen verkstad vill bidra med info om sitt inköpspris. Jag gissar att @Rolle85 menar jag vad menade: att konsumenter själva får tag på vätskor (mycket) billigare trots att verkstäder bör ha lägre inköpspris än oljan som står i förpackning på hylla till konsument. Dvs att de tar (oskäligt) hög marginal på vätskor. Men allt är bara spekulationer...

Verkar dock vara ganska liten skillnad per liter vad man betalar för Yamaoljorna hos verkstäderna versus med vad du kan hitta på andra ställen.

Jämför med påslagen på vätskorna du får betala hos Audi/BMW/Mercedes/etc. Där finns det pengar att hämta....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Om vi antar att det här tog 3 timmar som på Flipper, så var kostnaden för arbetet drygt 1 100 kr/tim (Flipper låg i och för sig på 1 200 kr/tim). Det är i linje med vad en annan, icke auktoriserad mekaniker också ville ha i timmen, även om han trodde sig klara av allt på 1,5 timme. Tydligen är det bra marknad att vara mek just nu.

Tar inga 3 timmar för en vanlig 100h/års-service, under 2.

Ser jag på mina servicar så ligger timpenningen på drygt 2000 kr hos auktoriserade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...