Jump to content
Sunday 22 May 2022
knarr

original eller inte vid service volvo penta d4

Recommended Posts

Dax för torrsättning och med det inköp av filter etz till d4:an,
plockar jag ihop det jag ska ha från ngn av de kända butikerna landar priset på ca 3800 kr utan olja,
köper jag det på nätet (marineparts) kostar det 2300 men då är inte filtren och annat volvo original,
ska man spara på 1500 kr eller äventyrar jag motorn då, är det skillnad på olje och bränsle filtren original/pirat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är ju åsikterna många angående original eller alternativa tillverkare/leverantörer.
Med original köper man ju en kvalitetsstämpel från motortillverkaren och med de andra alternativen får du själv bedöma om kvalitén är god nog.
Men även Penta köper ju in sina komponenter från någon, så kan man luska ut varifrån de handlar så är de grejerna inte sämre, så som t.ex Mann och Mahle som är kända tillverkare av filter.
Skillnaden ser du nog bara om du sågar isär filtren och kollar filtermedia eller så kan du lita på en vilt främmande människa i ett internetforum :)

Tänk efter vad din motor och värd och vad som skulle kunna hända om du inte väljer original, är det värt besparingen? Är risken minimal - köp pirat.
Själv har jag blandat friskt genom åren men just olje och bränslefilter är Penta eller känd tillverkare, aldrig "no name". Luftfiltret är Biltemas sportvariant :)

Edited by Makro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev knarr:

Dax för torrsättning och med det inköp av filter etz till d4:an,
plockar jag ihop det jag ska ha från ngn av de kända butikerna landar priset på ca 3800 kr utan olja,
köper jag det på nätet (marineparts) kostar det 2300 men då är inte filtren och annat volvo original,
ska man spara på 1500 kr eller äventyrar jag motorn då, är det skillnad på olje och bränsle filtren original/pirat?

Som Makro skrev, varför köpa pirat när man oftast kan handla ett Mahle-filter till bra pris. Finns många bra tillverkare av filter. För äldre årgångar av motorer rekommenderade VP själv (på den tiden) filter från Wix eller Mann. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev stensino:

För äldre årgångar av motorer rekommenderade VP själv (på den tiden) filter från Wix eller Mann. 

Mann är en av VP:s leverantörer av filter...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kollega satte biltemas oljefilter på sin penta-motor

Det delade sig i två delar under gång med omedelbart motorstopp som följd.

Hela mororrummet täktes i olja. Biltema ersatte filtret...

Jag köper original till min D4.

Tycker inte att skillnaden i pris motiverar att jag skall fundera över om det är bra nog.

En fallerad komponet som sänker en båthelg blir jäkligt dyr i mina ögon.

 

// Mats W

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Wergis:

En fallerad komponet som sänker en båthelg blir jäkligt dyr i mina ögon.

Det är nog mer än helgen som kan sänkas och motorn stannar på fel ställe...  🥶

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev knarr:

Dax för torrsättning och med det inköp av filter etz till d4:an,
plockar jag ihop det jag ska ha från ngn av de kända butikerna landar priset på ca 3800 kr utan olja,

Vad ska du byta som kostar 3 800:- kronor?

 

Om man ska snåla så skulle jag göra ungefär så här, men hålla mig till kvalitetsprodukter/orginaldelar. Luftfilter funkar säkert med Biltema.

  • Byt olja, men byt inte oljefilter varje år, vart annat kan räcka, om du inte kör mer än 100 timmar per säsong.
  • Luftfilter och ev. filter till vevhusventilation lika som oljefilterbyte.
  • Bränslefiltret klarar säkert många säsonger, särskilt om du har ett förfilter.
  • Impeller byter många väldigt ofte, men det räcker att kolla så att den är hel och fri från sprickor. Vrid runt motorn lite när du är vid båten så att impellern inte sitter i samma läge hela vintern.
  • Kylvätskan kan man säkert byta var fjärde år istället för vartannat. Om du blandar själv så använd "destilerat vatten" som du sparat från en kondenstorktumlare eller luftavfuktare så slipper du få in kalk och salt i systemet. Om du kokar upp vattnet innan du blandar kylvätskan blir du av med syret som kan finnas löst i vattnet.

Exakt vad man byter och hur ofta får man väl avgöras beroende på hur mycket och hur hårt man kör varje säsong.

 

Försök hitta ursprungliga tillverkare, blir oftast billigare att köpa en impeller från Johnson Pump än samma impeller i en kartong märkt Volvo Penta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mahle, mann, hengst med flera är stora och bra filtertillverkare, köp dock inte Fram, skrämmande dålig kvalitet. Det är inte så att volvo penta gör egna filter med mera, men sätter de sakerna i egen kartong och målar filtret kan det kosta flera gånger mer.

Tror ingen motortillverkare gör egna filter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

 

  • Bränslefiltret klarar säkert många säsonger, särskilt om du har ett förfilter
  • Kylvätskan kan man säkert byta var fjärde år istället för vartannat. Om du blandar själv så använd "destilerat vatten" som du sparat från en kondenstorktumlare eller luftavfuktare så slipper du få in kalk och salt i systemet. Om du kokar upp vattnet innan du blandar kylvätskan blir du av med syret som kan finnas löst i vattnet.

Förfilter byter jag i vattenavskiljaren (Racor) varje år och bränslefiltret på motorn vart annat.
Kör även med Pentas kylvätska och den håller tre år och kanske upp till fem enligt en Penta-verkstad som gjort analyser av kylvätskan i några motorer.

Jag kollade upp innehållet i Pentas kylvätska och fann bara en på marknaden som hade nästan samma innehåll förutom ett ämne som ska förhindra korroionsskador så därför håller jag mig till den även om den är dyr och blandar som @Mackey nämnde, med filtrerat vatten från torktumlaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, den eviga frågan, original eller pirat, som det finns flera olika varianter av.

Själv köpte jag ett komplett kit i höst, till min KAD 43, men det finns sådana till D-serien också.

Bränslefiltret var från Racor, dom andra var från ända kända varumärken, som jag nu inte minns namnet på, möjligen Manns luftfilter.

Detta från firman som förr hette "OiE" Olsson i Ellös, numera "Olsson Parts".

Dom har andra delar till VP också, samt till traktorer, entreprenadmaskiner och även till andra motordrivna hushållsmaskiner.

(deras priser är exkl. moms)

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy