Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ny på forumet och tänkte öppna med en tråd där jag hoppas få lite återkoppling av er som har mer erfarenhet än mig. Har köpt min första fiskeanpassade båt som jag nu kommer ha på trailer för att kunna fiska på olika platser. 

 

Min fråga gäller placering av båt. Hur långt bak är det ok att ha båten relativt den bärande kölrullen. I dagsläget är det ca 100cm. Har kollat kultrycket och det är ca 90kg med aktuell placering av elmotor/batterier. Tänker dels hur båtens skrov klarar positionen, som är aningen långt bak tror jag, men också hur köregenskaper med bil påverkas. 

 

Har lagt till en bild. Ska bli kul och intressant att se vad ni säger 👍😊

 

Njut av dagen!!

20210930_080304.jpg

Redigerad av Fiskargubbe
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

90 kg kultryck är OK men lite högt, 50-70 kg brukar husvagnsbefolkningen ha som rekommendation. Kring 100 kg brukar biltillverkarna ange som max.

Trailern ser liten ut för båten. Hur är den specad vad det gäller båtlängd och vikt? Hur många kölrullar står båten på?

 

Edit: Eftersom båten verkar sticka ut mer än 1 meter bakom trailern behövs reflexer/röda lyktor längst bak. Kanske läge för en större trailer?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Kane:

90 kg kultryck är OK men lite högt, 50-70 kg brukar husvagnsbefolkningen ha som rekommendation. Kring 100 kg brukar biltillverkarna ange som max.

Trailern ser liten ut för båten. Hur är den specad vad det gäller båtlängd och vikt? Hur många kölrullar står båten på?

 

Edit: Eftersom båten verkar sticka ut mer än 1 meter bakom trailern behövs reflexer/röda lyktor längst bak. Kanske läge för en större trailer?

 

Tack för svar 👍.

 

Jo tankarna har slagit mig kring nytt släp. Den kostnaden tar jag dock hellst nästa år.

 

Kommer bli ett 20-tal turer med trailer/båt för fiske innan dess och funderingen är om det ev skulle kunna skada båten eller påverka köregenskaper markant att köra såhär?

 

Den ligger mot 4 kölrullar(se bilder), dock lite osäker på hur mycket tryck den bakersta rullen tar. Den ligger an bra men kölen blir lägre sista biten. Kölen är också för kort för att kunna ta fram båten längre tänker jag så kanske måste bli nytt släp för att få bättre båtplacering. 

20210930_091901.jpg

20210930_091750.jpg

20210930_091710.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, vagnen ser lite liten ut, den liknar denna ganska mycket, och isåfall är den ju lite för liten för din båt, både vad gäller vikt och båtlängd:

https://www.slapvagnsgrossisten.se/controller.requirement:pluralContentTypes/tiki-be600-r

 

Den duger kanske som som upptagningsvagn, men kanske inte så bra om du ska köra mycket med  den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade att svar om rek båtlängd/vikt. Hittar inte exakta modellen, min heter BN750-RS enligt märkning och denna heter BS750-R. Men ser typ likadan ut.

 

Båten är 5,6 och rek max är 5,2/590kg.. se bild 

 

Screenshot_20210930-094343_Chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en gammal Utternbroschyr som säger att trailervikten på båten är 760 kg. Du skall nog glömma obromsad trailer.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 

 

Men visst borde inte båten ta stryk av att köra kortare sträckor lite lugnare resp stå på den? 

 

Funderar på hur akut jag bör köpa trailer.

 

La upp två bättre bilder än tidigare som kanske hjälper er för svar på fråga, dvs om den står skonsamt på denna trailer även om man måste byta för bättre egenskaper på hela ekipaget. 

20210930_115216.jpg

20210930_115159.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore bra om båten vilade på kölrulle långt bak där den är som starkast (och tyngst).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Kane:

Vore bra om båten vilade på kölrulle långt bak där den är som starkast (och tyngst).

Check, tack. 

 

Följdfråga, är det ens möjligt då den "nedsänkta" delen av kölen slutar så pass tidigt? Även om trailer var längre/större borde det vara klurigt, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns trailers där kölrullarna är justerbara i höjdled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skadar nog inte med ett par justerbara båtstöttor längst bak i hörnen när den står på land. 
 

Annars tror jag en trailer med två par lite större sidostödhjul skulle funka bättre.

t ex 


https://tktrailer.se/wp-content/uploads/2018/11/BV1000-sv-2019-01-01.pdf

Redigerad av Paul_Schtek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Fiskargubbe:

Check, tack. 

 

Följdfråga, är det ens möjligt då den "nedsänkta" delen av kölen slutar så pass tidigt? Även om trailer var längre/större borde det vara klurigt, eller?

Det går ju att komplettera genom att knacka in en eller två lätt kilformade träklossar på lämpliga ställen under aktern vid transport eller lång förvaring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...