Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
coderbob

Bygga vagga / uppställning för 9 meters motorbåt

Rekommendera Poster

Nu är det snart dags för min vinteruppställning. Båten är en Tresfjord 29AC. Nån som har ritningar eller instruktion för att bygga egen ställning för täckning, vagga och/eller stöttor med trä? 

 

Jag kan hyra på marinan för 2500 per vinter (ej täckning) men det borde löna sig redan första säsongen att bygga eget. Lite kul också så arbetstiden räknas inte, bara materialkostnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först att marinan godkänner egenbyggd vagga/stöttor. Så att du inte bygger och ändå måste hyra pallningsmaterial.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla om marinan har några särskilda regler när det gäller pallning och stöttning av båtarna så att du inte bygger något som du sen inte får använda.

 

Men så här så bockarna ut som jag använde till min tidigare snipa som vägde ca. 2 ton, sidostöttorna kommer från Press o Son. 

Din båt lär väl väga någonstans omkring 3 ton skulle jag gissa.

 

bockar.thumb.JPG.f4dcb4525634a89b86341eaa4e3e62ea.JPG

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, SE2517 said:

Kolla först att marinan godkänner egenbyggd vagga/stöttor. Så att du inte bygger och ändå måste hyra pallningsmaterial.

Gissar att man inte vill ha några amatörprylar som inte håller med båtdomino till följd. Eller kan det finnas ytterligare anledningar? Vad sägs om den som @No_jahdelar på bild ovan, skulle du godkänna den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev coderbob:

Nån som har ritningar eller instruktion för att bygga egen ställning för täckning

Det är nästan inte lönt (ekonomiskt) att bygga täckställning själv om man jämför med vad man kan köpa dem för i aluminium på blocket.

Men det är kul att bygga. 😀

 

Vi kan inte använda de enklare, färdiga, täckställningarna...fast jag har iofs inte kollat så mycket. Nåväl, vi byggde en egen, däckstående, täckställning av 45x70 och lite brädor runt om. Då får man ställningen precis som man vill ha den.

Vinkelbeslag köptes på Biltema och Jula. Vi använder de här och de här.

Men, som sagt, det drar i väg och blir ganska mycket pengar även för en egentillverkad tingest.

 

IMG_20191022_121303833_HDR.thumb.jpg.812b5970516cbd4a1fea1233aa490c8f.jpgIMG_20201018_145648411_HDR.thumb.jpg.b310fc725f5ea6db2a82b8eb2ba61a59.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, No_jah said:

Börja med att kolla om marinan har några särskilda regler när det gäller pallning och stöttning av båtarna så att du inte bygger något som du sen inte får använda.

 

Men så här så bockarna ut som jag använde till min tidigare snipa som vägde ca. 2 ton, sidostöttorna kommer från Press o Son. 

Din båt lär väl väga någonstans omkring 3 ton skulle jag gissa.

 

bockar.thumb.JPG.f4dcb4525634a89b86341eaa4e3e62ea.JPG

Tack för detta, det där ser hur stabilt ut som helst och en dessutom en enkel konstruktion. Att bockarna bär så länge de står plant är det inget tvivel om. Antar att stöttorna bara håller balansen och inte bär något av båtens vikt. Det innebär att hela båtens tyngd ligger på 2 punkter. Jag ser till att göra en lite större yta och således få ner trycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev coderbob:

Gissar att man inte vill ha några amatörprylar som inte håller med båtdomino till följd. Eller kan det finnas ytterligare anledningar? Vad sägs om den som @No_jahdelar på bild ovan, skulle du godkänna den?

Av det jag ser på bild tycker jag de ser stabila ut. Det viktigaste i en sån konstruktion är ju att stöttorna sitter fast i bocken och med rejäla bultar och brickor/plattor borde det funka.

 

På den marina där jag ligger är det båtdomino de vill undvika och allt pallningsmaterial kollas i samband med upptagningen. Dessutom ska det vara lätt att hantera och hålla för att  lyfta med truck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två kraftiga bockar i stål som jag tidigare använt för att skeppa hem båtar 

Justerbara armar med justerbara stöttor på samt olika kölblock till vaggorna

Passar garanterat din båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 hours ago, Capitan said:

Jag har två kraftiga bockar i stål som jag tidigare använt för att skeppa hem båtar 

Justerbara armar med justerbara stöttor på samt olika kölblock till vaggorna

Passar garanterat din båt

Säljer du? Var finns dem? Och som Boråsarna säger "Köstar det nått?" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-04 vid 13:59 skrev coderbob:

Säljer du? Var finns dem? Och som Boråsarna säger "Köstar det nått?" 

 

Ja de är till salu

Finns utanför Kode

Får nog ha 5000kr för dom med tanke på hur kraftiga de är samt dess justeringsmöjligheter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...