Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jhnlfgrn

Öppna eller täckta sidor på båttält?!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har i helgen hämtat hem en Capri Cabin från ca 72 och håller på att bygga ett båttält på gården. Jag har fått upp presenningen på taket men det jag undrar om är huruvida jag bör eller inte bör täcka väggarna med presenning. Jag skulle vilja täcka dom pga att det annars kommer att yra in snö i vinter (Umeå) och att det blir lättare att jobba med båten med täckta sidor. Det jag dock är orolig för är fukten. Den står uppallad på gräsmattan. Jag har planer på att göra ventiler i varje nock så att luften kan cirkulera trots täckta väggar. Hur som helst skulle jag vilja ha lite kloka råd hur jag bör tänka. Jag bifogar en bild på nuläget.

 

/Johan

20210929_054834634_iOS.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle täcka sidorna och om möjligt lägga en press på marken under båt och båthus. Det lär vara från marken fukten som bildar kondens kommer upp.

Att ha hål vid nockens ändar är nog bra. Kanske skulle det vara ännu bättre om det var stängt där och tältet var så pass tätt så du kunde köra avfuktare där inne?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag skulle täcka sidorna och om möjligt lägga en press på marken under båt och båthus. Det lär vara från marken fukten som bildar kondens kommer upp.

Att ha hål vid nockens ändar är nog bra. Kanske skulle det vara ännu bättre om det var stängt där och tältet var så pass tätt så du kunde köra avfuktare där inne?

Jo. Att täcka marken är nog en bra ide. Tack för tipset. Jag lär dock inte få det helt täckt då ställningen under är i vägen. Jag tänker dock att det oavsett hindrar det mesta av markfukten. Och en avfuktare vore ju kanon men jag vet inte om jag kan få det tätt. Risken är bara att jag avfuktar hela grannskapet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Enligt mig, och de flesta andra tror jag,  bör en träbåt inte alls avfuktas utan stå så fuktigt som möjligt.

De "träbåtstält" jag sett är helt täta och en del duschar båten med vatten för att få den riktigt fuktig och lägger vattenindränkta trasmattor invändigt för att hålla fukten i botten så att båten inte kommer ut som ett plockepinn/såll till sjösättningen. 

 

Jag är ingen träbåtsmänniska, men jag misstänker att det kan vara väldigt lokalt (väderberoende) vad man bör göra för att träbåten ska må så bra som möjligt över vintern.

 

Jag tror att boken "Vårda din träbåt" https://www.bokfynd.nu/9789172236509/varda-din-trabat-handbok-renovering-och-underhall/ eller liknande kan vara en bra investering.

 

Tillägg: Kolla hur den tidigare ägaren förvarat båten, det har ju funkat bra verkar det som.

 

Tillägg 2: Såg i din andra tråd att du ligger i i Bottenviken. Där är vinterförhållandena och klimatet helt annorlunda mot längre söder ut så försök hitta andra träbåtsägare i nordligaste Sverige för att få råd om hur båten bör vinterförvaras. 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Mackey:

Enligt mig, och de flesta andra tror jag,  bör en träbåt inte alls avfuktas utan stå så fuktigt som möjligt.

Aha, det var en träbåt! Missade det.

Då backar jag. Men det kan vara bekvämt att täcka sidorna ändå för att slippa en massa snö på och runt båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Hej och välkommen till MG!

 

Enligt mig, och de flesta andra tror jag,  bör en träbåt inte alls avfuktas utan stå så fuktigt som möjligt.

De "träbåtstält" jag sett är helt täta och en del duschar båten med vatten för att få den riktigt fuktig och lägger vattenindränkta trasmattor invändigt för att hålla fukten i botten så att båten inte kommer ut som ett plockepinn/såll till sjösättningen. 

 

Jag är ingen träbåtsmänniska, men jag misstänker att det kan vara väldigt lokalt (väderberoende) vad man bör göra för att träbåten ska må så bra som möjligt över vintern.

 

Jag tror att boken "Vårda din träbåt" https://www.bokfynd.nu/9789172236509/varda-din-trabat-handbok-renovering-och-underhall/ eller liknande kan vara en bra investering.

 

Tillägg: Kolla hur den tidigare ägaren förvarat båten, det har ju funkat bra verkar det som.

 

Tillägg 2: Såg i din andra tråd att du ligger i i Bottenviken. Där är vinterförhållandena och klimatet helt annorlunda mot längre söder ut så försök hitta andra träbåtsägare i nordligaste Sverige för att få råd om hur båten bör vinterförvaras. 

Hej och tack!

Jo en träbåt.

Den har stått i en gles lada i ca 15 år. Innan dess stod den i samma lada varje vinter. Den har klarat sig bra. Varken upptorkad eller påväxt vad jag har sett än. Tänker att om jag klär väggarna så blir det ju ändå glipor i hörn och takfot mm. Samt att jag ventilerar nocken. Det borde kanske bli lite liknande klimat som i ladan vilket ju verkar ha funkat. Gällande vatten i båten så har jag förstått det som att det kan man göra inför sjösättning så den sväller ihop lite i förväg.

Tack för boktipset också.

 

/Johan

Redigerad av jhnlfgrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev jhnlfgrn:

Hej och tack!

Jo en träbåt.

Den har stått i en gles lada i ca 15 år. Innan dess stod den i samma lada varje vinter. Den har klarat sig bra. Varken upptorkad eller påväxt vad jag har sett än. Tänker att om jag klär väggarna så blir det ju ändå glipor i hörn och takfot mm. Samt att jag ventilerar nocken. Det borde kanske bli lite liknande klimat som i ladan vilket ju verkar ha funkat. Gällande vatten i båten så har jag förstått det som att det kan man göra inför sjösättning så den sväller ihop lite i förväg.

Tack för boktipset också.

 

/Johan

Oj, har den stått på land i 15 är?

Då är det nog bäst du är beredd med stora pumpar när det är dags för sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Oj, har den stått på land i 15 är?

Då är det nog bäst du är beredd med stora pumpar när det är dags för sjösättning.

Min träbåtskompis dränker sin båt med linolja invärtes under de torraste vintermånaderna.

Då brukar borden gå ihop. Blöta trasmattor mot bottens insidan är ju ett gammalt klassiskt tips.

Träbåtar skall inte stå för torrt, en del fukt och en hel del ventilation skall det vara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Oj, har den stått på land i 15 är?

Då är det nog bäst du är beredd med stora pumpar när det är dags för sjösättning.

Jo. Nog tänker jag att den inte är snortorr vid sjösättning direkt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Min träbåtskompis dränker sin båt med linolja invärtes under de torraste vintermånaderna.

Då brukar borden gå ihop. Blöta trasmattor mot bottens insidan är ju ett gammalt klassiskt tips.

Träbåtar skall inte stå för torrt, en del fukt och en hel del ventilation skall det vara!

Tack för tipsen. Jag har lagt in ett annan fråga i "träsnack" som delvis är relaterad till det du skriver. Du får gärna kolla på den och se om du har några råd:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev jhnlfgrn:

Tack för tipsen. Jag har lagt in ett annan fråga i "träsnack" som delvis är relaterad till det du skriver. Du får gärna kolla på den och se om du har några råd:)

Ok, ja han har då linoljan i en större sådan där insketsspruta, eller om den är till gödning, en sådan man bär på ryggen. Den rymmer ju kanske fem liter eller om det är mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror bland annat på vad det är för träslag vi talar om.

Mahogny är ett vackert träslag som hör hemma i tropiskt klimat men egentligen odugligt för båtbygge här i vårt klimat då det inte tål frost. Måste hinna torka helt innan det fryser då frosten spränger sönder virket.

Ek och furu är ju trän som klarar frost både i skogen och i båtar.

Allt detta påverkar både tiden när båten måste tas upp och vintertäckningen. 

Täckningen skall alltså vara luftig och ventilerande på hösten men ju längre fram på våren man kommer ju längre ner på sidorna skall pressen dras för att undvika uttorkning av skrovet när dom ljumma vårvindarna kommer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Rascal:

Det beror bland annat på vad det är för träslag vi talar om.

Mahogny är ett vackert träslag som hör hemma i tropiskt klimat men egentligen odugligt för båtbygge här i vårt klimat då det inte tål frost. Måste hinna torka helt innan det fryser då frosten spränger sönder virket.

Ek och furu är ju trän som klarar frost både i skogen och i båtar.

Allt detta påverkar både tiden när båten måste tas upp och vintertäckningen. 

Täckningen skall alltså vara luftig och ventilerande på hösten men ju längre fram på våren man kommer ju längre ner på sidorna skall pressen dras för att undvika uttorkning av skrovet när dom ljumma vårvindarna kommer.

Nu är det inte aktuellt, men om någon annan nybliven träbåtsägare undrar, så är uppställning på en asfaltsplan direkt förödande, det blir för varmt när solen tittar fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Rascal:

Det beror bland annat på vad det är för träslag vi talar om.

Mahogny är ett vackert träslag som hör hemma i tropiskt klimat men egentligen odugligt för båtbygge här i vårt klimat då det inte tål frost. Måste hinna torka helt innan det fryser då frosten spränger sönder virket.

Ek och furu är ju trän som klarar frost både i skogen och i båtar.

Allt detta påverkar både tiden när båten måste tas upp och vintertäckningen. 

Täckningen skall alltså vara luftig och ventilerande på hösten men ju längre fram på våren man kommer ju längre ner på sidorna skall pressen dras för att undvika uttorkning av skrovet när dom ljumma vårvindarna kommer.

Det är ett mahognyskrov med ekspant. 

Då båten inte direkt är blöt nu då den ej varit i vatten på ett tag så kan jag med andra ord stänga igen och inte öppna förrän sjösättning. När jag haft den i sjön bör jag ta upp den i god tid så att den hinner torka och då ha tältet ganska öppet. När det blir kallt kan jag stänga det. Är det rätt uppfattat?!

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev jhnlfgrn:

Det är ett mahognyskrov med ekspant. 

Då båten inte direkt är blöt nu då den ej varit i vatten på ett tag så kan jag med andra ord stänga igen och inte öppna förrän sjösättning. När jag haft den i sjön bör jag ta upp den i god tid så att den hinner torka och då ha tältet ganska öppet. När det blir kallt kan jag stänga det. Är det rätt uppfattat?!

 

/Johan

Det låter vettigt. Jag har också mahognyskrov och ekspant och brukar dessutom komplettera med ett par bordsfläktar (utan värme bara luft) inombords under första veckan efter torrsättningen för att öka ventilationen. Mina förutsättningar skiljer sig från dina i och med att jag håller till i Stockholm men principen är den samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...