Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jhnlfgrn

Frågor om bottenfärg samt färg under durkarna

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har i helgen hämtat hem en Capri Cabin från ca 72. Jag kommer säkert att ha många frågor framöver som jag hoppas man kan få lite svar på här.

 

Den första frågan är dock hur jag bör tänka med bottenfärg och färgen på insidan av skrovet under durken.

Borde jag skrapa insidan trären och behandla tex med Owatrol d1 ?! (Båten är i övrigt behandlat med Owatrol (oklart om det är både d1 och d2)) 

Hur ska jag behandla utsidan? Skrapa trärent där också och oljebehandla?! Vad ska man sen måla med för färg? Båten ska ligga i bräckt vatten i bottenviken.

 

Bifogar bilder

 

/Johan

20210912_133744669_iOS.jpg

20210912_134213628_iOS.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen under durkarna liknar blymönja. Lär ha fungerat bra på sin tid eftersom den dels är giftig och dels extremt diffusionsöppen men den är förbjuden sedan 20 år eller mer. Det finns en risk att någon redan har målat om med någon färg som liknar blymönja till utseendet men har sämre egenskaper.

 

Jag skulle skrapa bort färgen invändigt och sedan hålla mig till en blandning av tjära och linolja så skrovet kan andas inåt.

 

Om färgen och lacken sitter fast någotsånär på utsidan tycker jag du skall fortsätta med samma produkter som är där och bättringsmåla och lacka når det behövs. Onödigt att renskrapa om det inte flagar.

Det ser ut att vara mycket mahogny i båten och mahogny fryser sönder lätt. Den skall alltså upp tidigt på höstarna. Om bordläggningen är av mahogny ända ned skulle jag föreslå att den dagen nedersta borden fryser sönder så byter du till furu eller gran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev heimlaga:

Färgen under durkarna liknar blymönja. Lär ha fungerat bra på sin tid eftersom den dels är giftig och dels extremt diffusionsöppen men den är förbjuden sedan 20 år eller mer. Det finns en risk att någon redan har målat om med någon färg som liknar blymönja till utseendet men har sämre egenskaper.

 

Jag skulle skrapa bort färgen invändigt och sedan hålla mig till en blandning av tjära och linolja så skrovet kan andas inåt.

 

Om färgen och lacken sitter fast någotsånär på utsidan tycker jag du skall fortsätta med samma produkter som är där och bättringsmåla och lacka når det behövs. Onödigt att renskrapa om det inte flagar.

Det ser ut att vara mycket mahogny i båten och mahogny fryser sönder lätt. Den skall alltså upp tidigt på höstarna. Om bordläggningen är av mahogny ända ned skulle jag föreslå att den dagen nedersta borden fryser sönder så byter du till furu eller gran.

Tack för råden.

Jo. Det är mycket mahogny. Men spanten är i ek och jag har dock fått uppgifter om att kölen är i furu. Dock tror jag bordläggningen är mahogny hela vägen. Men jag får väl se när jag skrapar. 

Då får jag börja skrapa invändigt med andra ord.

 

Hur märker man/vet man att ett bord fryser sönder? Blir lite orolig...

På bilden kan man se en spricka längs ena bordet. Den verkar dock inte glipa nåt trots att båten är torr (Har stått i en lada i 15 år). Den går inte så långt heller utan resten av bordet verkar vara ok.

 

/Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du skrapa kölsvinet? Det man ser på din bild verkar inte vara i behov av någon skrapa. 

Gör rent slipa/matta ner för fäste och måla där det behövs. Att ha tjära eller olja i kölsvinet kan nog funka i en segelbåt utan inombordsmotor men en motor ger alltid mer eller mindre oljespill som sprider sig i hela båten med åtföljande sanering då motorrum med avgränsning inte funkar i träbåtar med tanke på att slagvatten måste kunna rinna fram till länspumpens placering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-01 vid 10:36 skrev Rascal:

Varför ska du skrapa kölsvinet? Det man ser på din bild verkar inte vara i behov av någon skrapa. 

Gör rent slipa/matta ner för fäste och måla där det behövs. Att ha tjära eller olja i kölsvinet kan nog funka i en segelbåt utan inombordsmotor men en motor ger alltid mer eller mindre oljespill som sprider sig i hela båten med åtföljande sanering då motorrum med avgränsning inte funkar i träbåtar med tanke på att slagvatten måste kunna rinna fram till länspumpens placering.

Hej

Det är en utombordare så just oljespill med mera kanske inte är något skäl i mitt fall. Jag får se hur jag gör. Förra ägaren ska se om han hittar vilket färg det är målat med. Avvaktar tills jag vet. Just nu lutar det dock åt att låta färgen i kölsvinet vara ett år till men däremot skrapa rent bottenfärgen. Dels för att kunna inspektera alla borden och dels för att mätta med linolja och sedan måla med järnmönja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför försöka laga något som inte är trasigt? Bottenfärg och färg under durkar ser ut att sitta jättebra. Finns ingen anledning att ge sig på en skrapning av detta då. 

Gissar att det finns annat på båten att lägga tiden på istället, t ex att underhålla fernissan, dvs mattslipa och lägga på 1-2 lager. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-03 vid 22:32 skrev Peter_K:

Varför försöka laga något som inte är trasigt? Bottenfärg och färg under durkar ser ut att sitta jättebra. Finns ingen anledning att ge sig på en skrapning av detta då. 

Gissar att det finns annat på båten att lägga tiden på istället, t ex att underhålla fernissan, dvs mattslipa och lägga på 1-2 lager. 

Jo. Förvisso.

 

Jag har läst lite i böcker nu och det lutar åt att jag börjar med att skrapa bottenfärgen. Dvs ej rent utan där det lossnar utan värmepistol. Får se hur mycket som lossnar samt hur det ser ut. Det trärena behandlar jag med linolja.

Sedan är ju frågan vilken bottenfärg man bör måla med. Jag har läst lite om järnmönja. Då båten ska ligga i bottenviken är väl inte behovet av att förhindra påväxt så stort?!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...