Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
adelsanta9

Vinterkonservering inombordare

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en Ryds 18 DC med Mercruiser 3,0 135hk från 2009 och tänker ta upp den inför vintern om 2v. Har tidigare ägt utombordare, både 2t och 4t och använt väletablerade program för konservering mm som funkat bra!

 

Nu är det inombordare och känner mig inte alls lika trygg inför arbetet, söker därför tips och råd från er mer kunniga. Finns säkert massvis med trådar om detta men svårt att hitta EN bra med samtliga svar.

 

Har inte tummen mitt i hand och klarar det mest själv mek-mässigt men söker som sagt tips om lämpligt program för att inte göra sakerna i fel ordningsföljd.

 

Är där någon själ som kan dela med sig av ett lämpligt program?

Redigerad av adelsanta9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett stort område med många svar.

Här har du lite tips från Hjermans,

https://www.hjertmans.se/Media/Articles/1000-10/1000-10_Konserveringstips_Diesel_Bensin_och_Drev.pdf

men det bör nog också stå en del i manualen för motorn. Den kan vara bra för att hitta alla kranar och offeranoder.

Ett område där många gör olika är vattenkylningen på land, oljebytet och demonteringen av drevet.


Jag köpte en elpump för oljan. Det blir rätt smidigt. Den är också bra att ha för glykolbytet, som man gör ibland.

Jag började använda en drevsäck för kylningen. Men eftersom jag är ensam när jag gör jobbet så häller jag i glykolblandningen till sjövattensystemet, inne från motorutrymmet. Det krävdes för mycket glykol för att fylla drevsäcken, tycker jag.
Drevstället bygger jag enligt det här tipset,

https://www.boatingmag.com/story/how-to/building-a-sterndrive-lower-unit-stand-for-a-boat/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Få återigen påminna om att vi inte tycker om dumheter och liknande när det gäller forumet.

Raderat avsteg från reglerna och påföljande påpekanden och hoppas trådskaparen får bra svar på sina frågor.

 

//stavhammar

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Jag köpte en elpump för oljan. Det blir rätt smidigt. Den är också bra att ha för glykolbytet, som man gör ibland.

Jag vet fler som tömmer elektriskt, det verkar smidigt.

 

Vi har en manuell sugpump och den är jag mycket nöjd med. Det blir inget spill och oljan hamnar i behållaren lätt och smidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-28 vid 21:20 skrev adelsanta9:

Hej

 

Har en Ryds 18 DC med Mercruiser 3,0 135hk från 2009 och tänker ta upp den inför vintern om 2v. Har tidigare ägt utombordare, både 2t och 4t och använt väletablerade program för konservering mm som funkat bra!

 

Nu är det inombordare och känner mig inte alls lika trygg inför arbetet, söker därför tips och råd från er mer kunniga. Finns säkert massvis med trådar om detta men svårt att hitta EN bra med samtliga svar.

 

Har inte tummen mitt i hand och klarar det mest själv mek-mässigt men söker som sagt tips om lämpligt program för att inte göra sakerna i fel ordningsföljd.

 

Är där någon själ som kan dela med sig av ett lämpligt program?

Ger dig en MAXAD service samt vinterkonserverings guide för en sjövattenkyld motor (gissar att din är det).

 

Börja med att varmköra motor (står den på land, använd muff med vattenslang).

 

Sug ur motoroljan och byt samtliga filter (olja/bränslefilter).

 

Om vattenseperationsfilter finns, töm den.

 

Byt tändstift och inspektera tändkablar samt fördelarlock med tillbehör.

 

Fyll på ny olja.

 

Fyll på Sta-bil i bränslet efter rekommendation.

 

Lossa samtliga kranar/avtappningspluggar på motorn, även slang till termostathus och slangar till sjövattenpump. Låt allt vatten rinna ut.

 

Byt impeller.

 

Sätt tillbaka alla slangar och kranar/avtappningspluggar.

 

Förbered med glykolblandning i dunk/drevsäck/balja med ev. muff så motorn kan suga i sig den rätta glykolblandningen.

Jag själv använder balja och spolmuff med dränkbar länspump under drevet.

 

Starta motorn nu och titta så hon spottar ut din glykolblandning, stäng av motorn, får INTE gå torr.

 

Spraya hela (överallt på el, block limpor ect) motorn med CRC 6-66, torka av överflödet.

 

Töm oljan i drevet (om drev finns) och ersätt med ny samt NYA packningar till pluggarna. Jag brukar alltid provtrycka innan jag fyller på olja, men är oljan inte vattenblandad så är den okej, men enkelt ingrepp och bra att göra.

 

Inspektera anoder, byt om dom är slut.

 

Klart.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-18 vid 23:45 skrev patrikflink:

Ger dig en MAXAD service samt vinterkonserverings guide för en sjövattenkyld motor (gissar att din är det).

 

Börja med att varmköra motor (står den på land, använd muff med vattenslang).

 

Sug ur motoroljan och byt samtliga filter (olja/bränslefilter).

 

Om vattenseperationsfilter finns, töm den.

 

Byt tändstift och inspektera tändkablar samt fördelarlock med tillbehör.

 

Fyll på ny olja.

 

Fyll på Sta-bil i bränslet efter rekommendation.

 

Lossa samtliga kranar/avtappningspluggar på motorn, även slang till termostathus och slangar till sjövattenpump. Låt allt vatten rinna ut.

 

Byt impeller.

 

Sätt tillbaka alla slangar och kranar/avtappningspluggar.

 

Förbered med glykolblandning i dunk/drevsäck/balja med ev. muff så motorn kan suga i sig den rätta glykolblandningen.

Jag själv använder balja och spolmuff med dränkbar länspump under drevet.

 

Starta motorn nu och titta så hon spottar ut din glykolblandning, stäng av motorn, får INTE gå torr.

 

Spraya hela (överallt på el, block limpor ect) motorn med CRC 6-66, torka av överflödet.

 

Töm oljan i drevet (om drev finns) och ersätt med ny samt NYA packningar till pluggarna. Jag brukar alltid provtrycka innan jag fyller på olja, men är oljan inte vattenblandad så är den okej, men enkelt ingrepp och bra att göra.

 

Inspektera anoder, byt om dom är slut.

 

Klart.

Hej!

 

Jag tömde bara dem 4 avtappnings pluggarna jag hade sen körde In ca 7-8 liter glykol tills de kom ut ur drevet. Behöver man tömma slangarna med?

mvh Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Anders89:

Hej!

 

Jag tömde bara dem 4 avtappnings pluggarna jag hade sen körde In ca 7-8 liter glykol tills de kom ut ur drevet. Behöver man tömma slangarna med?

mvh Anders 

Bra att få ut ALLT sjövatten innan anser jag, men alla slangar behöver man inte ta bort, endast till termostathus och pump. Risken är att det fanns lite kvar som blandar sig med glykolen, men det har nog gått bra ska du se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjort 95% av jobbet enligt alla instruktioner och det har gått bra. Återstod för dagen var att byta drevolja. Enligt manual har jag en behållare inuti motorrummet och den har jag lokaliserat. För att lossa den från konsolen behövde jag frigöra oljeslangen (sitter en alu mutter undertill på behållaren, där går oljeslangen vidare samt två trådar för givaren som finns inuti, en flottör).

 

Märkte att denna mutter satt löst, se bild och film. Men det är omöjligt att skruva fast den då hela flottören snurrar med.

 

Någon med tips? Se bilder och film, har nu plockat ner hela behållaren. 

 

Har tömt på olja och återstår nu bara att lösa detta problem och fylla på med ny olja.

1C76815F-39F6-4134-9FCF-8F2B39ABAB52.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev adelsanta9:

Gjort 95% av jobbet enligt alla instruktioner och det har gått bra. Återstod för dagen var att byta drevolja. Enligt manual har jag en behållare inuti motorrummet och den har jag lokaliserat. För att lossa den från konsolen behövde jag frigöra oljeslangen (sitter en alu mutter undertill på behållaren, där går oljeslangen vidare samt två trådar för givaren som finns inuti, en flottör).

 

Märkte att denna mutter satt löst, se bild och film. Men det är omöjligt att skruva fast den då hela flottören snurrar med.

 

Någon med tips? Se bilder och film, har nu plockat ner hela behållaren. 

 

Har tömt på olja och återstår nu bara att lösa detta problem och fylla på med ny olja.

1C76815F-39F6-4134-9FCF-8F2B39ABAB52.jpeg

Du behöver inte ta bort behållaren. Öppna bara locket och ta bort den nedre pluggen på drevet. Då kommer behållaren också tömmas.

 

Att fylla på gör du i den nedre pluggen med en oljepump som man sätter på flaska och sedan skruvas slangen i den nedre plugghålet. När detta är gjort så öppnar du den övre pluggen (ser nästa likadan ut) och pumpar tills det kommer ut där, sätt tillbaka den övre och sedan skruvas slangen ur och då så snabbt du kan sätta tillbaka den nedre pluggen. Sedan fyller du behållaren till sträcket. Efter första turen kommer du få fylla på i behållaren igen lite grann (luftficka). 

Klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...