Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nifti

Lazy jack funderingar

Rekommendera Poster

Funderar på att installera en lazy jack.
När jag letar runt på nätet dyker det upp något om tre par linor parallellt med masten som går mellan dirken och en spänd Lina under bommen. Skall enligt uppgift fungera så att när man spänner dirken spänns linorna och alltså slackas när man lossar dirken. I den spända linan under bommen är banden till att surra det revade seglet fastsatta.

Är det någon som provat detta och isåfall har lite mer information om funktion och installation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant!

Kan du lägga in länkar och/eller bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar texten om annorlunda Lazy Jack

 

innlägget om annorlunda Lazy-Jack är skrivet av Björn Green

\"LazyJacks är mycket bra för oss som cruisingseglar !
Eftersom vi hissar storen parallellt med masten så är det optimalt att LazyJacksen åxå är vertikala: Alltså har jag dragit mina 3 par från olika ställen på dirken o rakt ner till en klen lina som är spänd under bommen. I denna lina sitter åxå de 5 beslagsbanden permanent fastknutna. När jag hissat på så släcker jag ju på dirken, o därmed även automatiskt på LazJacksen. De består av 2 mm persiennlinor som inte stör seglet nämnvärt. De nöter på bomkapellet, men inte på seglet. Detta arrangemang har jag använt på vår Vindö 40 i 17 år. Trasslar aldrig vid bärgning, vid påhissning bör man ligga inom 30 - 40 grader från vindögat. Funkar ännu bättre sen vi fick genomgående lattor.
Som dirk har jag en 8 mm försträckt 3slagen Marlow, så att den håller att lyfta MOB med åxå.
Björn.\"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha en lös dirk som ligger o slår på seglets bakkant, när Lazyjacksen inte är spända? 

Är det bra? 

 

Dirk av syntet går väl kanske bra, men inte av wire. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med Lazyjacks är väl att då dessa nyttjas, är att samla storen när man tar ned detta, för att samla segelduken på bommen? 

Sen när seglet hissas är det ju bra om jacksen dras ut så långt mot spridarnockarna som möjligt. 

Jag nyttjar små block med fästplåtar formade efter spridarnas undersidor (från Hjertmans). 

En lite, spänd gummicord fäst inne vid masten på under sidan av spridaren, trädd genom blocken och till kaus som löper på layzylinorna. 

 

Layzylinorna fästs i masten 1.5 - 2 meter ovan spridarna, förs genom kausen nedåt mot bommen. 

Går genom omtag runt bommen (fyra omtag funkar bra för att samla duken, och vidare till änden längst bak på bommen. 

Bara att dra i lazylinorna och fästa upp när man ska aktivera jacksen. Blir tajt o fint. 

När man släpper jacksen, så åker de ut maximalt mot spridarnockarna och är ur vägen, vid hissning och hantering av stormen. 

Mycket nöjd. 

 

Dirken har jag ibland till annat, dock aldrig för att lyfta bommen. 

Har gasfjäder inuti egen tillverkad låsbar Rod-kick till detta. 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon bild eller ritning på din lösning med Jacksen och hur de löper?

Jag förstår inte riktigt, eller alls faktiskt, mer än att det låter smart. 🙂

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre linor på var sida om seglet, parallellt med masten, från dirken till en Lina under bommen.

Så tolkade jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...