Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Förvaring av så stor båt som möjligt :)

Rekommendera Poster

Nu har 3-fots-sjukan gjort sig gällande igen...har en forbina 9000 sedan ett år tillbaka och i våras fick jag äntligen köpt ett båthus i hamnen. Forbinan är "OK" men har egentligen aldrig fallit mig helt i smaken.

 

Båthuset mäter:

12,1 m djupt (Då är det verkligen plåt till plåt)

5m brett

4,6m portöppning

 

Jag funderar lite på hur stor båt man faktiskt skulle kunna få in :)? Jag har blivit jätteförtjust i Princess 360 som enligt princess egna siffror är 12,06m lång, 3,86m bred och 4,44m hög från propellerblad (lägsta punkten) till högsta punkt med targabåge nere. (De säger iof "radar arch" men jag antar att det är targan)

 

Så ett par frågor:

* Är det ens möjligt att baxa in en så stor båt OCH kan man bygga en båtvagn/kärra som bara har ca 10cm från propellerblad till marken för kortare transport på 200m? (Har inte mätt ännu men antar att kölen hamnar kanske 30-40 cm högre upp än nedersida propellerblad)

* Fördel/nackdel kärra kontra vagn utifrån frågeställningen att få in så stor båt som möjligt?

*Jag har 15m fritt utanför båthuset. Är det ens tillräckligt för att kunna köra in den?

 

Ja, som ni hör kör jag inte traktor och har ingen större vana med att baxa in båtar i båthus :) Misstänker att fler brottas med den här typen av problematik så det finns säkert lite bra tips och trix kan jag tänka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går väl att fixa ett hål i väggen / dörrarna att sticka ut nosen genom. 

 

Känner en som skruvar av peket för att kunna stänga dörrarna till båthuset. Lossar även ankaret från kättingen. 

 

Går väl att demontera propellern om det är den som begränsar. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med så lite markfrigång gäller det att det är en fleraxlig vagn och att det är plant annars kommer oväntat små nivåskillnader att sabba din propeller. och samma sak med höjden, två decimeter är inte mycket att spela på när det är några ton som ska flyttas.

 

Men väldigt mycket beror på hur det ser ut runt ditt båthus, kan man till exempel köra rakt igenom med traktor och vagn är det inget problem att köra in en vagn med så små marginaler - inte för att jag hade velat ha så små marginaler när effekten av "för trångt" innebär en hel del jobb.

 

Men kanske att det finns möjligheter att bygga om portarna? Kanske att båten är några centimeter mindre (iofs är det väl alltid nått som sticker ut, men det går kanske att skruva bort).

 

Ett alternativ är en vagn där man kan justera höjden, men det blir ju inte billigare :)

(förutom de där centimetrarna som luften i däcken ger).

 

Det finns kanske möjlighet att byta båthus med någon båthusgranne?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att köpa en och pröva... ;)

Får den inte plats så har du ju i alla fall en båt som du vill ha istället för en som du inte vill ha.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Gausafeten:

Med så lite markfrigång gäller det att det är en fleraxlig vagn och att det är plant annars kommer oväntat små nivåskillnader att sabba din propeller. och samma sak med höjden, två decimeter är inte mycket att spela på när det är några ton som ska flyttas.

 

Men väldigt mycket beror på hur det ser ut runt ditt båthus, kan man till exempel köra rakt igenom med traktor och vagn är det inget problem att köra in en vagn med så små marginaler - inte för att jag hade velat ha så små marginaler när effekten av "för trångt" innebär en hel del jobb.

 

Men kanske att det finns möjligheter att bygga om portarna? Kanske att båten är några centimeter mindre (iofs är det väl alltid nått som sticker ut, men det går kanske att skruva bort).

 

Ett alternativ är en vagn där man kan justera höjden, men det blir ju inte billigare :)

(förutom de där centimetrarna som luften i däcken ger).

 

Det finns kanske möjlighet att byta båthus med någon båthusgranne?
 

Att den kommer in på längden är jag rätt säker på. Jag är mest fundersam över höjden som du också är inne på samt vilka möjligheter som faktiskt finns att köra den på plats när det bara är fritt ca 15m utanför. Alla båthus är lika stora så det finns inget större att byta upp sig till och jag ser inte ett enda båthus med hål för tex utstickande mast/peke så jag skulle tro att föreningen inte tillåter detta. Det är städdag på torsdag så jag får höra mig för lite.

 

Att demontera båda propellrarna direkt efter lyft tror jag inte kommer att fungera i praktiken. På vår båtklubb, som på så många andra, är det ett jäkla tempo när båtarna ska upp. Det är om man inför någon form av "Formel 1 depåstopp" där man standardiserar skiten ur att demontera två propellrar :)

 

Höj och sänkbar kärra/vagn har jag också funderat på men som du säger blir det nog en kostsam sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Enklast är väl att köpa en och pröva... ;)

Får den inte plats så har du ju i alla fall en båt som du vill ha istället för en som du inte vill ha.

Mitt kontrollbehov medger inte riktigt den approachen :) Nej, men skämt åsido - vi köpte båthuset för att det blev för mycket meck med att ha båten ute med ställning och press. Jag har helt enkelt inte tid eller lust att lägga en massa extratid på det. Med 3 småbarn är just tiden den smala sektorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med egen vagn är ju att du kan lyfta båten under ordinarie "lyftdag", men ställa den åt sidan, och sedan en annan dag när det är lugnare köra in den i båthuset (ifall det finns traktor/dragtruck tillgängigt på klubben).

 

Men snacka med lite folk på städdagen låter som en bra ide. Där på plats är det enklare att avgöra vad som eventuellt funkar, vi andra sitter ju bara och killgissar :)  

 

Men 10-20 cm frigång mellan propeller och mark på en båt med fasta axlar hade jag aldrig chansat på. Det är för mycket som går sönder när något tar emot. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är/var i en liknande situation - köpte båt efter båthuset (nja, inte enbart....)

Av rädsla för att inte få in den genom porten på höjden hade jag kölen så lågt som det gick på vagnen, med bara 7cm mellan skäddans underkant och marken. Till saken hör att jag har boggievagn men rejäla saker att kunna skjuta ner i aktern - som jag satte på 5cm höjd.

 

Det var ett elände att baxa båtekipaget (12m och 8 ton) 200m, med en evig balans på hur mycket det fick lyftas för att gå fritt fram men ändå inte köra häcken i backen. Det blev rejäla plöjningsspår efter framänden hela vägen....

Har nu höjt kölen så jag har c:a 12-14 cm frigång, och då var det "lugnt" om man bara tog det försiktigt. Trots en liten backe m.m. Så där någonstans skulle jag vilja säga gränsen går, men förse gärna vagnen med "något" som går i backen innan propellern gör det.

 

Har c:a 8 cm på varje sida när det skall in genom porten. Men det går.

Däremot tror jag ditt problem är utrymmet framför porten. Men bara 15m har du 3m till maskinen som skall dra, ev. dragstång o.s.v. Det är svårt, kanske t.o.m. omöjligt, men lite beroende på hur vagnen ser ut och vad som dras med. Vi har en liten men tung midjestyrd lastare, och den kräver minimal yta. Men bara 3m extra.....huh.🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag är/var i en liknande situation - köpte båt efter båthuset (nja, inte enbart....)

Av rädsla för att inte få in den genom porten på höjden hade jag kölen så lågt som det gick på vagnen, med bara 7cm mellan skäddans underkant och marken. Till saken hör att jag har boggievagn men rejäla saker att kunna skjuta ner i aktern - som jag satte på 5cm höjd.

 

Det var ett elände att baxa båtekipaget (12m och 8 ton) 200m, med en evig balans på hur mycket det fick lyftas för att gå fritt fram men ändå inte köra häcken i backen. Det blev rejäla plöjningsspår efter framänden hela vägen....

Har nu höjt kölen så jag har c:a 12-14 cm frigång, och då var det "lugnt" om man bara tog det försiktigt. Trots en liten backe m.m. Så där någonstans skulle jag vilja säga gränsen går, men förse gärna vagnen med "något" som går i backen innan propellern gör det.

 

Har c:a 8 cm på varje sida när det skall in genom porten. Men det går.

Däremot tror jag ditt problem är utrymmet framför porten. Men bara 15m har du 3m till maskinen som skall dra, ev. dragstång o.s.v. Det är svårt, kanske t.o.m. omöjligt, men lite beroende på hur vagnen ser ut och vad som dras med. Vi har en liten men tung midjestyrd lastare, och den kräver minimal yta. Men bara 3m extra.....huh.🤔

Det var ju intressatna erfarenheter ifrån "Real life". Det är lite synd att det inte finns någon traktor tillgänglig på klubben utan man är beroende av dom som på ett eller annat sätt kan skaffa fram traktor. Det gör det lite svårare att trixa och fixa i lugn och ro - man tar ju upp någon annans tid.

 

Jag ska se om jag kan få fram lite mer data på princessen också. Kanske går det att banta ner höjden ytterligare en aning för att skapa lite mer marginal. Alternativet med att ta av propellrarna borde också ge den önskade marginalen.

 

Precis som du säger Ingemar är jag väldigt fundersam över utrymmet framför båthuset. Jag ser framför mig hur man i bästa fall kan ställa båten på plats rakt utanför båthuset med aktern innåt och sedan vinscha in den de första två metrarna. Alternativt koppla av traktorn och skjuva den från sidan mha truck eller liknande. Problemet är ju då bara att någon sådan inte finns att tillgå...

 

Får som sagt försöka att höra mig för med alla veteraner på båtklubben på torsdag. Mitt båthus har ändå fördelen att ha lite mer plats framför än många av de andra och jag vet att man åtminstone fått in 10m båtar (tex forbina 10 000) där och frågan är om inte de husen snarare har 12-13m fritt framför sig.

 

Ska vi ändå ta ett steg tillbaka och kalla det här för lite av ett I-lands problem :)? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vinscha kräver ju något som klarar kraften i horisontalplanet. Dvs vad skall du fästa vinschen i ?  En vägg är gjord för krafter i vertikalled, och det behövs (i sammanhanget) inte mycket för att skada eller förskjuta väggen om man använder den som fäste för att dra in något. Visst, allt kan förstärkas, men det är nog bra att ha tänkt igenom det...

 

Vi brukar få koppla om ett par gånger för att justera position på lastaren, men det är ju inga problem.

 

Eftersom det i ditt (och i mitt) fall även handlar om att få kraften ganska mycket i sidled och inte i fordonets längdriktning under delar av inkörandet, är en traktor inte speciellt lämplig. I synnerhet inte en mindre tvåhjulsdriven - den kommer bara kasa med framhjulen och inte alls gå dit ni vill.

Vår klubb hade tidigare en lite större men fortfarande tvåhjulsdriven traktor, men det var inte bra. Den midjestyrda, 4-hjulsdrivna lastaren vi har nu ser visserligen mindre ut än traktorn men är otroligt mycket mer ändamålsenlig att baxa båtvagnar av alla de slag, samt vrida och vända dit man vill ha dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Att vinscha kräver ju något som klarar kraften i horisontalplanet. Dvs vad skall du fästa vinschen i ?  En vägg är gjord för krafter i vertikalled, och det behövs (i sammanhanget) inte mycket för att skada eller förskjuta väggen om man använder den som fäste för att dra in något. Visst, allt kan förstärkas, men det är nog bra att ha tänkt igenom det...

 

Vi brukar få koppla om ett par gånger för att justera position på lastaren, men det är ju inga problem.

 

Eftersom det i ditt (och i mitt) fall även handlar om att få kraften ganska mycket i sidled och inte i fordonets längdriktning under delar av inkörandet, är en traktor inte speciellt lämplig. I synnerhet inte en mindre tvåhjulsdriven - den kommer bara kasa med framhjulen och inte alls gå dit ni vill.

Vår klubb hade tidigare en lite större men fortfarande tvåhjulsdriven traktor, men det var inte bra. Den midjestyrda, 4-hjulsdrivna lastaren vi har nu ser visserligen mindre ut än traktorn men är otroligt mycket mer ändamålsenlig att baxa båtvagnar av alla de slag, samt vrida och vända dit man vill ha dem.

Angående vischningen så hade jag isåfall tänkt förankra någt direkt i backen inne i båthuset. Dvs inte alls fästa i konstruktionen...jag har sett det göras på en del andra ställen - dock inte med såpass stor båt.

 

Några midjestyrda lastare har jag inte sett till på klubben de senaste åren. Det ska bli spännande att se hur "lätt" det går att få in vår nuvarande forbina 9000 som trots allt är 10m lång +1m för dragstången. Där ska det vara OK med höjden i alla fall.

 

Allt ska ju underhållas men det låter ju i mina örgon som att det finns rätt bra argument för att gemensamt köpa in en midjestyrd lastare som kan hyras på klubben så slipper folk köra traktor från höger och vänster. Upplevde lite samma sak förra året när jag låg på en annan båtgård. Alla (inkl jag själv) tog med sig sin egen högtryckstvätt trots att båtarna spolades på löpande band. Så himla dumt! Jag ställde min högtryckstvätt till förfogande till de som kom efter...de reagerade med ett leende och uttrycke att "det aldrig hade hänt" förut!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Olleman82:

Får som sagt försöka att höra mig för med alla veteraner på båtklubben på torsdag. Mitt båthus har ändå fördelen att ha lite mer plats framför än många av de andra och jag vet att man åtminstone fått in 10m båtar (tex forbina 10 000) där och frågan är om inte de husen snarare har 12-13m fritt framför sig.

Jag tycker du ska höra dig för med en "riktig" traktorförare vad hen tror om möjligheten att köra in ett sådant ekipage som du behöver. Nu kanske någon är yrkestraktorförare i föreningen och då duger ju hen också.

 

Tänk också efter hur lång en Princess 360 verkligen är med pulpit/ankare/peke och badbrygga/ev. dävert/ankare. Den kanske är snarare 13 meter än 12,06 meter, eller så är den "bara" 11,6 meter.

 

Mät en verklig befintlig båt!

Lita inte på olika uppgifter du sett. jag har sett Princess 360 som sägs vara bara 11,6 meter och det finns de som sägs vara över 12 meter.

Kanske är det typ eller årsmodellsberoende?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Olleman82:

Allt ska ju underhållas men det låter ju i mina örgon som att det finns rätt bra argument för att gemensamt köpa in en midjestyrd lastare som kan hyras på klubben så slipper folk köra traktor från höger och vänster.

Vår klubb hyr in traktorer med proffsförare under sjösättning och upptagning. Funkar klockrent och klubben slipper investering och underhåll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Mackey där.

Att klubben ska äga en nyare dragare enbart för i och upp känns lite som slöseri med pengar, och ska det vara bra tempo på en upptagningsdag så ska det vara en rutinerad person som kör. Det är trångt och mycket folk i rörelse.

Jag har kört en hel del lastare, truck, traktor och lastbil men känner mig inte riktigt mogen att dra runt på alla miljoner i båthamnen på en lyftdag :) även om jag nog egentligen skulle klara det (med lite lämpliga förberedelser så klart).

 

Det är ju så klart skillnad om det finns såna där fina hallar där båtarna ligger i hyllor och lyfts i och ur vid behov. Men de mera klassiska uppläggen motiverar sällan en nyare maskin, vilket väl är anledningen att det oftast står en gammal rostig dragbil eller traktor bak nått skjul i hamnen :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ju en hel del markområden/upplägg som också underhålls av klubben. Dvs lastaren används  då och då av (utbildat) arbetslag fast med annat än gafflar/kula/öglefäste påmonterat under en stor del av året. Men det beror ju givetvis på klubbens verksamhet och storlek om det är vettigt med en egen maskin - och inte minst duktiga förare.

 

image.png.13c11990f2cffba7913efb2a1d0ca868.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag tycker du ska höra dig för med en "riktig" traktorförare vad hen tror om möjligheten att köra in ett sådant ekipage som du behöver. Nu kanske någon är yrkestraktorförare i föreningen och då duger ju hen också.

 

Tänk också efter hur lång en Princess 360 verkligen är med pulpit/ankare/peke och badbrygga/ev. dävert/ankare. Den kanske är snarare 13 meter än 12,06 meter, eller så är den "bara" 11,6 meter.

 

Mät en verklig befintlig båt!

Lita inte på olika uppgifter du sett. jag har sett Princess 360 som sägs vara bara 11,6 meter och det finns de som sägs vara över 12 meter.

Kanske är det typ eller årsmodellsberoende?

Jo, det ska jag göra, vad jag fått fram hittills förhåller det sig som följer:

En 360 är 12,06m lång om man räknar med pulpiten som sticker ut framför skrovet.

11,6m om man räknar längden på skrovet.

 

Jag har redan insett att jag inte kan ha en med förlängd badbrygga. Ett eventuellt ankare där fram kommer inte sticka ut längre än pulpiten så där påverkas inte längden av ett ankare och där bak behöver ankaret gå igenom badbryggan alt. får man skruva loss ännu fler grejer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev IngemarE:

Vi har ju en hel del markområden/upplägg som också underhålls av klubben. Dvs lastaren används  då och då av (utbildat) arbetslag fast med annat än gafflar/kula/öglefäste påmonterat under en stor del av året. Men det beror ju givetvis på klubbens verksamhet och storlek om det är vettigt med en egen maskin - och inte minst duktiga förare.

 

image.png.13c11990f2cffba7913efb2a1d0ca868.png

Formsydd press för att skydda från damm eller vad är detta? Ser inte riktigt ut som krympplast? Förvarade inte du inomhus :)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Olleman82:

Formsydd press för att skydda från damm eller vad är detta? Ser inte riktigt ut som krympplast? Förvarade inte du inomhus :)?

Det är från när båten levererades tidigt i våras, och jo, det är krympplast. Bortskuren och kasserad sedan länge.

 

Det var ju hjullastaren som du skulle titta på...😜

 

(Bild f.ö. från min hemsida, delsidan om Skilsö 35)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld så är 10cm till godo generöst men så är jag också van med att transportera båtar och har även byggt ett antal trailer mm

Med propellrar bortplockade så har du helt plötsligt mängder av plats över

Jag hade satsat på att bygga en trailer där båten ligger med aktern mot draget(avtagbart)

Dels så blir vagnen kortare(billigare) men den stora fördelen i ditt fall blir att det blir enklare att få in den i hallen med näsan först vilket gör det hela mycket enklare när du har lite tajt med plats framför öppningen. Ser själv inga problem med 15m framför

Då du endast skall köra 200m så använd stumma hjul av tex typen som används på mafivagnar som tål mycket vikt och är låga. Då behövs ingen boggie vilket gör vagnen mycket lätt att manövrera

Då axlarna går under kölen så blir det med rätt hjul rätt enkelt att bygga en låg trailer

 

Ett annat alternativ är att låta en kranbil lägga den på en vagn rätt framför båthuset men det blir några tusen varje gång båten skall i/upp

 

 

Hjul Mafi.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...