Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Landström vs vattenkokare / induktionshäll

Rekommendera Poster

Under resan Sverige-Danmark-Tyskland-Nederländerna har vi använt landström varje gång vi legat i hamn (2 nätter i nationalpark och 1 natt vid bro där vi bommat servicetiden).

Säkringarna har varierat 6-10-13 A och vi har lärt oss hur mycket last vi kan ha ombord.

 

I år är första gången vi har en induktionshäll ombord, kravet vid köp var att kunna styra maxlast mtp säkringen på bryggan.

Vi köpte Ikea Tillreda, en platta,  som går att styra maxeffekten, storleken är lite större än tidigare platta och Tillreda har en fläkt som låter lite men vi är väldigt nöjda.

 

 

2E42E195-92A7-486F-90EE-5E028434DB10.jpeg

 

Vattenkokaren har börjat läcka lite så nu behöver vi leta reda på en ny med låg effekt typ 1000-1200 W. Några tips?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå ska ha induktionshäll, och är begränsad av effekt, då behöver du väl knappast vattenkokaren? Du kan inte köra den samtidigt som hällen, och den är inte mer effektiv än hällen. Knake ska du köpa en vattenkokare för induktionshäll? Det finns, testa att googla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev AndW:

en vattenkokare för induktionshäll?

Kastrull?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev sajjen:
14 timmar sedan skrev AndW:

en vattenkokare för induktionshäll?

Kastrull?

Nej, det är inte modernt med kastrull!

Kastrull har fungerat i många hundratals år, kanske tusentals, men det är nya tider nu.

 

Säg ordet  k a s t r u l l  långsamt och tyst för dig själv så hör du ju hur det låter. Vill man ha något sådan 2021?

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med en vattenkokare av kaffepannetyp är den extra säkerhet det ger gentemot en kastrull. Kokar man vatten eller häller upp vatten under gång och det kommer en våg kan det vara rent farligt med en kastrull.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ABC:

Fördelen med en vattenkokare av kaffepannetyp är den extra säkerhet det ger gentemot en kastrull. Kokar man vatten eller häller upp vatten under gång och det kommer en våg kan det vara rent farligt med en kastrull.

Kloka ord som jag inte tänkt på. Det gäller ju även för en gasspis. Har fipplat med en gryta i alla tider.

Dags att tänka om i vår båt. 149 spänn på Ikea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En traditionell visseljohanna är en bra variant, så att man blir uppmärksammad på att vattnet kokar.

 

image.png.827f0b183c5b61b1271dd1028a4f0f8e.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

En traditionell visseljohanna är en bra variant, så att man blir uppmärksammad på att vattnet kokar.

 

image.png.827f0b183c5b61b1271dd1028a4f0f8e.png

 

Just ja, det glömde jag skriva. Även Ikeas visslar. 🎶

 

Brukar inte visseljohannorna vara i aluminium? Jag tänker på att det inte funkar så bra på induktionshäll, typ inte alls.

En visseljohanna är för övrigt, i mitt tycke, väldigt fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev McLasse:

Just ja, det glömde jag skriva. Även Ikeas visslar. 🎶

 

Brukar inte visseljohannorna vara i aluminium? Jag tänker på att det inte funkar så bra på induktionshäll, typ inte alls.

En visseljohanna är för övrigt, i mitt tycke, väldigt fin.

Men det är bättre med en mindre fin IKEA-kanna som funkar på induktionshällen, det måste jag hålla med om. Själva visslandet är ju finessen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Själva visslandet är ju finessen.

Då kan man koppla en ljudsensor till en grunka med ett relä i som stänger av induktionshällen när vattnet kokat upp! 😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Då kan man koppla en ljudsensor till en grunka med ett relä i som stänger av induktionshällen när vattnet kokat upp! 😁

 

Perfekt, den lösningen måste ju skippeer vara riktigt nöjd med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev McLasse:

Då kan man koppla en ljudsensor till en grunka med ett relä i som stänger av induktionshällen när vattnet kokat upp! 😁

 

Nä måste väll utvecklas med microchip, blåtand o wifi m.m. för att va riktigt 2021

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...