Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbe52

Torkarmotor

Rekommendera Poster

God kväll!

Har sökt i gamla inlägg men inte hittat nåt, kanske söker jag fel så ställer frågan ändå. Ska koppla in Roca torkarmotor W5 via en vippbrytare med ledindikator. På denna sitter tre stift och jag har kopplat in andra grejer, t ex belysning via likadana brytare och det funkar som det ska. När jag däremot kopplar in torkarmotorn, den har bara en hastighet men är parkeringsbar så felar det nånstans. Kopplar jag enl bifogade schema så funkar torkaren som den ska men jag får inte ledindikatorlampan att lysa. Har testat olika inkopplingar och har fått lampan att lysa, motorn att gå men med den effekten att då försvinner parkeringsfunktionen, dvs motorn stannar direkt jag slår av brytaren. Så min undran är därför, gör jag nåt fel eller är det så att jag måste ha en annan brytare för att ha båda funktionerna lyse och parkering?  Stiften på brytaren är märkta från vänster till höger med "power", "acc" samt "ground" och brytningen ligger mellan power och acc.

Hoppas nån kan hjälpa mig med detta/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lampan på brytaren har inte så mycket med saken att göra, den brukar ha två separata stift så att man kan välja hur man vill att den ska funka.

 

Men du har kopplat torkarmotorn enligt schemat? DVS två tåtar till minus varav den ena går via din brytare och en avsäkrad tåt till plus?

 

image.png.6251ebf425109586a19df6dcaac91555.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tobbe52:

God kväll!

Har sökt i gamla inlägg men inte hittat nåt, kanske söker jag fel så ställer frågan ändå. Ska koppla in Roca torkarmotor W5 via en vippbrytare med ledindikator. På denna sitter tre stift och jag har kopplat in andra grejer, t ex belysning via likadana brytare och det funkar som det ska. När jag däremot kopplar in torkarmotorn, den har bara en hastighet men är parkeringsbar så felar det nånstans. Kopplar jag enl bifogade schema så funkar torkaren som den ska men jag får inte ledindikatorlampan att lysa. Har testat olika inkopplingar och har fått lampan att lysa, motorn att gå men med den effekten att då försvinner parkeringsfunktionen, dvs motorn stannar direkt jag slår av brytaren. Så min undran är därför, gör jag nåt fel eller är det så att jag måste ha en annan brytare för att ha båda funktionerna lyse och parkering?  Stiften på brytaren är märkta från vänster till höger med "power", "acc" samt "ground" och brytningen ligger mellan power och acc.

Hoppas nån kan hjälpa mig med detta/T

Det krävs en speciell brytare eller snarare strömställare för att det skall fungera, men det kanske är en sådan du har?

Själv har jag en vridomkopplare, 0, låg hastighet, hög hastighet.

Parkeringsläget skall helst kopplas bort då man kör torkarmotorn på den låga hastigheten, om inte rycker den till var gång den passerar parkeringsläget.

 

80B4F6BD-9E13-4FD7-8815-BDB4452A5CF4.png.dc71d83e01aa57203ac1f4ab94e6555d.png

Här är den äldre modellen med vridomkopplaren.

 

C9A4B7D3-F9CA-4961-B5B6-C02FA05FE2D7.thumb.jpeg.ce30d3cf3f950365221032ec1f2ee7b9.jpeg

 

Här är den nyare modellen med en vaggomkopplare.

 

Egentligen kan en strömställare bara manövrera en enda torkarmotor, om man försöker koppla in fler ställer självparkeringen till det och triggar torkarna att gå i all evighet! Eller iallafall så länge som batteriet håller…

 

Men jag har kopplat tre torkarmotorer till en strömställare, men då över ett antal relän. Dessutom intervalltorkare med en liten timer.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4B3442D9-17C9-4D92-859A-42F9EE85816F.jpeg.ee96421af103f97b03caec2bfb2a36af.jpeg

 

Så här kopplade jag, jag har tre motorer, schemat visar bara en, dubblera eller trippla vid behov!

Så koppla bara in fler relän och motorer på grön, gul, röd och svart kabel. Men det behövs bara en strömställare och bara en timer, om du vill ha en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag har kopplat som i Gausafetens svar och det går då inte att få lampan att lysa. Det verkar som jag måste byta brytare.  Vid inkoppling av belysning funkar det ok då tänds indikatorn när belysningen tänds. Det jag inte förstår är varför den inte tänds när strömmen till torkaren sluts. Får jag den att tändas försvinner parkeringen. Måste det va en brytare med fyra stift, den jag har är ju tre stift? Jag kommer till en början att ha två torkare  och de ligger på varsin brytare. Trodde jag kunde ha likadana brytare över hela linjen, för det estetiska, men får kanske tänka om där. Här ni fler tips om användbara brytare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, tobbe52 said:

Hej igen!

Jag har kopplat som i Gausafetens svar och det går då inte att få lampan att lysa. 

I den kopplingen bryter du ju minus. Har du  kopplat "ground" till samma minus kommer lampan aldrig att lysa eftersom den inte får någon plus-matning. Om det är typ en "Carling" brytare med glödlampa kan du ju testa att koppla "ground" till plus istället. Detta kommer dock inte att fungera om brytaren har LED då man inte kan skifta polaritet på en sådan hursomhelst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo ,det stämmer att det inte funkar då det inte blir nån plusmatning. Men jag förstår inte, pga bristande elkunskaper, varför parkeringen går förlorad när jag får ledlampan att lysa och torkarmotor går. Blir väl till att hitta en annan brytare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden jag postade är ju utan indikationslampa från manualen.

I den beskrivningen så funkar torkarmotorn så att du sluter kretsen med brytaren, då går strömmen runt.

När du kopplar ifrån på brytaren bryts den kretsen, men eftersom det finns en extra kabel så är kretsen sluten ändå, den andra kretsen används bara för att "köra klart" torkaren till parkeringsläget.

Där sitter ett relä (eller motsvarande krets) som håller kretsen sluten tills torkaren kommer till parkeringsläget, och då bryts den.

 

Om den brytaren du använder inte har separata stift för belysningen så styrs lyset av samma stift som brytaren. Och eftersom det är LED så om det inte lyser när torkaren går behöver du helt enkelt byta plats på de två trådar som du kopplat på brytaren.

 

Det borde inte vara mer komplicerat än så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tobbe52:

Hej!

Jo ,det stämmer att det inte funkar då det inte blir nån plusmatning. Men jag förstår inte, pga bristande elkunskaper, varför parkeringen går förlorad när jag får ledlampan att lysa och torkarmotor går. Blir väl till att hitta en annan brytare 

Det finns inget relä i torkarmotorn, men en matris i växellådan som styr parkeringsläget, nästan samma sak som ett relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja säg den glädje som varar för evigt. Tänkte att är det inte svårare än så, att skifta kablarna, så är det ju löst. Men icke, samma resultat/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

buzzer har ju rätt, det blir ingen spänning på rätt håll över dioden. Det finns inte någon annan brytare i samma serie som har separata stift för dioden så att den kan kopplas på rätt håll?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-27 vid 21:30 skrev Gausafeten:

Lampan på brytaren har inte så mycket med saken att göra, den brukar ha två separata stift så att man kan välja hur man vill att den ska funka.

 

Men du har kopplat torkarmotorn enligt schemat? DVS två tåtar till minus varav den ena går via din brytare och en avsäkrad tåt till plus?

 

image.png.6251ebf425109586a19df6dcaac91555.png

Men bry dig inte om detta schema!!

Lägg istället strömbrytaren/omkopplaren på plussidan! då kan du då kontrollampan som är en lysdiod att lysa. Om du bara har en hastighet på motorn kan du använda vilken strömbrytare med on-off som helst. Låt även säkringen ligga på plussidan (som den gör i schemat).

Alltså, du kopplar batteriplus till en säkring, till en strömbrytare, till S på torkarmotorn. Du kopplar ytterligare en kabel från säkringen till - på torkarmotorn. Sedan kopplar du minus till + på torkarmotorn. Det som nu händer är vara det att motorn roterar åt andra hållet, och det spelar ingen roll, vindrutetorkaren kommer ändå att gå fram och tillbaka. Men om du absolut nu vill ha motorn roterande pt rött håll kan du byta plats på permanentmagneterna inne i motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad jag stavade fel, så här skall det vara:

Men bry dig inte om detta schema!!

Lägg istället strömbrytaren/omkopplaren på plussidan! då kan du få kontrollampan som är en lysdiod att lysa. Om du bara har en hastighet på motorn kan du använda vilken strömbrytare med on-off som helst. Låt även säkringen ligga på plussidan (som den gör i schemat).

Alltså, du kopplar batteriplus till en säkring, till en strömbrytare, till S på torkarmotorn. Du kopplar ytterligare en kabel från säkringen till - på torkarmotorn. Sedan kopplar du minus till + på torkarmotorn. Det som nu händer är bara det att motorn roterar åt andra hållet, och det spelar ingen roll, vindrutetorkaren kommer ändå att gå fram och tillbaka. Men om du absolut nu vill ha motorn roterande åt rätt håll kan du byta plats på permanentmagneterna inne i motorn.

 

Så har jag jag kopplat denna typ av torkarmotorer i båtar och andra fordon.

men då har anslutningarna inte varit märka med plus och minus, utan hetat a, b c eller enligt den där DIN-normen, 72552:

 

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal

 

Om det nu är någon annan som håller på med koppleriövningar på vindrutetorkare.

Sannolikt bara 53, 53a, 53b samt minus, 31 när det gäller båttorkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Läste Georgs sista inlägg först nu men detta ska jag testa. Återkommer med resultat senare. Just nu åter till matsysslan och hargrytan som puttrar i ugnen. Ha en trevlig helg/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gomorron! 

Ja det gick bättre med hargrytan än med det elektriska. Har nu kopplat enligt din anv och det funkar med lampan,den lyser men torkaren den är stilla. Vad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev tobbe52:

Gomorron! 

Ja det gick bättre med hargrytan än med det elektriska. Har nu kopplat enligt din anv och det funkar med lampan,den lyser men torkaren den är stilla. Vad göra?

Hmmm, koppla så som på bilden, men byt plats på plus och minus vid batterisymbolen, vad händer? Ingenting?

 

Det borde ju kunna fungera så som det är tänkt från början om du kopplar kontrollampan annorlunda. Lägg in en bild på hur strömbrytaren ser ut, gärna från baksidan med anslutningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ritade hur jag kopplat in, t ex en lampa och då funkar det fint och så ser brytaren ut/T

20211006_091616.jpg

20211006_091541.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tobbe52:

Hej igen!

Ritade hur jag kopplat in, t ex en lampa och då funkar det fint och så ser brytaren ut/T

20211006_091616.jpg

20211006_091541.jpg

Var i schemat finns torkarmotorn och var kommer plus och minusmatningen in?

Nu ser det ut som om du kopplat säkringen mellan plus och minus, och då lärde ju smälla av snabbare an snabbt. Eller har jag tolkat fel?

Eller är ringen med ett X i torkarmotorn? För mig betyder den symbolen ”lampa”. Rektangeln med texten ”säkring” är det batteriet? 
Men i såfall skulle det bli kortis med omkopplaren i ena läget.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev tobbe52:

Hej igen!

Ritade hur jag kopplat in, t ex en lampa och då funkar det fint och så ser brytaren ut/T

20211006_091616.jpg

20211006_091541.jpg

Som sagt, lite otydligt ritat, men jag tolkar det som Georg_Ohm, att det som på ritningen heter säkring i verkligheten är batteriet.

 

Och isåfall borde det ju fungera att tända och släcka lampan (ring med kryss), men eftersom batteriet är inkopplat på direkt på ACC (accessory) så antar jag att indikeringslampan på brytare lyser hela tiden batteriet är inkopplat, normalt brukar man koppla batterier på POWER och lasten på ACC, då tänds indikeringslampan samtidigt som spänningen till lasten (lampan) slås på. 

 

Så här brukar det se ut, och i detta fallet är en fläkt inkopplad:

brytare.jpg.259c0085276f23edd0a97f49a7665120.jpg

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Som sagt, lite otydligt ritat, men jag tolkar det som Georg_Ohm, att det som på ritningen heter säkring i verkligheten är batteriet.

 

Och isåfall borde det ju fungera att tända och släcka lampan (ring med kryss), men eftersom batteriet är inkopplat på direkt på ACC (accessory) så antar jag att indikeringslampan på brytare lyser hela tiden batteriet är inkopplat, normalt brukar man koppla batterier på POWER och lasten på ACC, då tänds indikeringslampan samtidigt som spänningen till lasten (lampan) slås på. 

 

Så här brukar det se ut, och i detta fallet är en fläkt inkopplad:

brytare.jpg.259c0085276f23edd0a97f49a7665120.jpg

Ehhh, jag har nog tappat bort mig litet här, jag skall rita ett schema åt dig senare, möjligen har du rätt, men jag är inte helt säker.

1 power är ingång, plus in.

2 acc är utgång till förbrukaren, torkarmotorn.

3 grd är bara minus till kontrollampan.

 

Byt ut fläkten i schemat mot din torkarmotor, så skall det ju fungera och sudda bort jordsymbolen på minussidan, den är en kvarleva från äldre tider, eller avsedd för bil då man har minus i karossen.

.

Om du använder 2 som ingång och 1 som utgång kommer lampan/lysdioden att lysa hur du än ställer strömbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2202ACDE-7595-448C-A875-BE76F85AD9CC.thumb.jpeg.ec797abb8afd864d8bc7d0b46fb1d6e6.jpeg

 

Jag ritar inte lika snyggt som du gör.

Men denna typen av schema blir mer logiskt för mig.

Egentligen samma som det med fläkten.

Observera att jag medvetet vänt på + och - vid torkarmotorn.

Jag har även ritat in den inbyggda kontrollampan i strömbrytaren, lampan som sannolikt är en lysdiod eftersom den bara lyser med plus på tvåans anslutning och minus på treans.

 

Om nu inte detta fungerar får du koppla som i Rocas schema. Jag tycker bara att det känns bakvänt att ha säkringar och strömbrytare på minussidan.

Jag kan i isåfall återkomma med ett (handritat) schema hur du då skall koppla för att få kontrollampan/lysdioden att lysa.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll!

Ja, jag skrev väl lite tokigt men "säkringen" är en BlueSea säkri gshållare med inbyggd minusskena och ja, krysset är en lampa. Ja skickade den bilden som ex när det funkar som det ska, dvs lampan tänds och dioden lyser när brytaren slås på. Brytläget ligger mellan Power och Acc. Ska koppla upp med torkarmotorn och ta kort och visa hur jag gör när det inte funkar. Kommer under dagen imorgon. Tills dess, god natt/T

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev tobbe52:

God kväll!

Ja, jag skrev väl lite tokigt men "säkringen" är en BlueSea säkri gshållare med inbyggd minusskena och ja, krysset är en lampa. Ja skickade den bilden som ex när det funkar som det ska, dvs lampan tänds och dioden lyser när brytaren slås på. Brytläget ligger mellan Power och Acc. Ska koppla upp med torkarmotorn och ta kort och visa hur jag gör när det inte funkar. Kommer under dagen imorgon. Tills dess, god natt/T

Om du har kopplar in strömbrytare mot batteriet så som di ritade på bilden, alltså att du kastat om ACC och POWER så borde som sagt lysdioden på brytaren lysa oavsett vilket läge brytaren står i.

Se senaste bilden från Georg_Ohm där han ritade in hur brytarens lysdiod brukar vara kopplad internt i brytaren, men din brytare kan ju kan ju såklart var byggd på annat vis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Om du har kopplar in strömbrytare mot batteriet så som di ritade på bilden, alltså att du kastat om ACC och POWER så borde som sagt lysdioden på brytaren lysa oavsett vilket läge brytaren står i.

Se senaste bilden från Georg_Ohm där han ritade in hur brytarens lysdiod brukar vara kopplad internt i brytaren, men din brytare kan ju kan ju såklart var byggd på annat vis.

Ja, vill nu minnas att jag en gång köpte en modell på Biltema som lyser grönt när brytaren är påslagen och rött då den är avstängd, eller om det nu var tvärtom, där satt det en tvåfärgad lysdiod i toppen av armen. Hursomhelst hade jag tänkt att ha den i en kit-car till dimljus eller något sådant, men den blev nog aldrig monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!Har nu testat förslag ni kommit med men ännu inget som får allt att funka. Kopplar jag som skissen så funkar parkering men får ej dioden att lysa. Testat både det ena och det andra men icke.

Tror snart jag testat allt men skam den som ger sig/T

20211008_144457.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, vill nu minnas att jag en gång köpte en modell på Biltema som lyser grönt när brytaren är påslagen och rött då den är avstängd, eller om det nu var tvärtom, där satt det en tvåfärgad lysdiod i toppen av armen. Hursomhelst hade jag tänkt att ha den i en kit-car till dimljus eller något sådant, men den blev nog aldrig monterad.

För att lysdioder på strömbrytare ska tändas så måste minus kopplas till strömbrytaren stift som heter GROUND, vilken jag antar är nr. 3 på din bild.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inser nu att du inte kan få den lysdioden att lysa ned minuskoppling, provade du mitt exempel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är det som är det konstiga, det händer inget när jag kopplar stift 3 till minus. Ja, Georg, jag testade även ditt förslag men funka inte men i mitt första ex med bara en lampa då funkar det att koppla på minus, då lyser dioden vid påslag/T

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tobbe52:

Ja det är det som är det konstiga, det händer inget när jag kopplar stift 3 till minus. Ja, Georg, jag testade även ditt förslag men funka inte men i mitt första ex med bara en lampa då funkar det att koppla på minus, då lyser dioden vid påslag/T

Så sitter det antagligen en diod kopplad på plusingången inne i torkarmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blev en lång tråd men jag får nog söka ny lösning. Får väl söka ny brytare som funkar, kanske nån slags strömställare. Tack för idéer och lösni ngsförslag och det dröjer nog inte innan nästa problem dyker upp. Tills dess må så gott i höstvädret/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...