Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Täckning presenning fråga ?

Rekommendera Poster

Kanske en dum fråga men täcker båten för första gången. Jag har att upp en NOA däckställning med en överliggare.

 

Presenningen jag har räcker till att sluta ändarna. Just nu är fören helt sluten och i aktern finns en A formad glipa. Men eftersom luft pressas in där och inte helt optimalt.

 

Så hur brukar man göra, skall det öppet i ändarna så luft fritt kan strömma igenom eller skall man satsa på att sluta båda ändarna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lämpligt att ha öppet i ändarna om pressen sitter tätt mot relingen. Det blir ganska mycket kondens annars.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med men det blir kondens ändå. Vissa kör med dubbla pressar, en lättviktare under och en tyngre ovanpå för att undvika kondensen.

Jag har öppet ca en meter ner från överliggaröret i fören och lite mer i aktern. Blir naturligt så om man har rektangulära pressar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar inte hantera typ lastbilspresenning (formsydd, Press & Son). 

Alldeles för tung och otymplig. 

 

Delade den på två. Börjar lägga på den främre delen och spänner fast ordenligt med linor.

Bakre blir liggande ovanpå. 

Slutligen 3 - 4 linor tvärs över och bundna i vagnen. 

Aldrig varit broblem med hårda vindar. 

 

Vind från öppna sjön in akterifrån. 

Och som synes utliggare. 

 

Bygger täckställning när båten ligger i sjön. Vill inte riskera ett fall på 3 meter. Nu kan jag bara bli blöt. 

 

 

IMG_20210923_153042.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Hybro:

Bygger täckställning när båten ligger i sjön. Vill inte riskera ett fall på 3 meter. Nu kan jag bara bli blöt. 

Absolut rätt och vettigt tänkt, men...

...då försvinner ju alla skruvar, muttrar och verktyg man tappar!!! 😟

 

Jag misstänker att ställningsbyggandet är en av de större farorna man utsätter sig för i båtluvet, men samtidigt är man ju extremt försiktig just bara därför och det är inte så ofta man gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mutter tappad på 6 byggen 

Det hände på land. 

Då är 5 av byggena på sjön. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag misstänker att ställningsbyggandet är en av de större farorna man utsätter sig för i båtluvet, men samtidigt är man ju extremt försiktig just bara därför och det är inte så ofta man gör det.

Kan jag intyga att det lätt går åt helv... med ställningsbyggandet även om man är försiktig. Ramlade ner för några år sedan vilket resulterade i besök på akuten med en axel ur led.

Nu var det ingen NOA ställning utan en träställning som skulle skruvas upp. Gjort det så många gånger utan problem men det räckte med ett felsteg så låg man på backen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...