Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pseudonym

Motorbåtar saknar något

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev No_jah:

Hehe, jag har inte sagt att det är något fel med att kryssa, det är ju liksom svår att ta sig fram med segel annars beroende på hur vindriktningen är i förhållande till färdriktningen.

Men däremot det är ju klart olämpligt att kryssa i smala sund, tex. Stegesund som jag nämnde tidigare i denna tråd, och då särskilt som det finns en alternativ väg som inte medför någon nämnvärd omväg.

Just kryssandet var inte riktat mot dig, men det verkar ju finnas några som inte tycker man ska kryssa med segel alls. Däremot är det jättebra att kryssa i 40 knop mellan båtar och skepp så länge det finns några meters marginal.

 

Stegesund är absolut en olämplig väg om man ska segla motvind (kryssa), men i lördags eftermiddag gick det fint att segla igenom Stegesund. Med lite uppsikt kan man hålla sig undan eller starta motorn om det behövs. Det behövdes inte för vår del, endast ett par mindre fritidsbåtar och vi i sundet.

 

Mins när jag tuffade igenom Stegesund med en 26-meters ombyggd sandskuta. Det var min far som tyckte det var lärorikt för mig och det var det, men framför allt var det en skräckupplevelse...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, vilken trolltråd. Är förvånad över att den inte spårat ur fullständigt ännu.

 

Nåväl, jag får väl bidra jag med då: Jag tycker det finns lika många kunskapsnivåer som det finns båttyper men håller med om att motorbåtar ofta kan ställa till med mycket mer besvär om man avviker från gott sjömanskap och/eller brister i sin navigation.

 

Det jag tycker är lite tråkigt är fördomarna. Vi är "vinkare" på sjön och hejar på allt och alla vi möter. Det sitter i sedan barnsben. Men att få respons från seglare är svårt. I nio fall av tio så nonchaleras man. Och det är inget nytt. Jag är själv uppvuxen på segelbåt och ungefär så resonerades det i sittbrunnen i min familj också. "Nää...man hejar på segelbåtar"

 

Fast vid ett tillfälle fick jag ett erkännande. Vi låg på Kymmendö i Stockholms skärgård för ett antal år sedan och ett killgäng kom in med en segelbåt ganska sent. Jag satt vid grillen men gick givetvis fram för att hjälpa till. Efter ett tag när dom var klara, tänt grillen och öppnat sina öl så hör man nån säga:

"Alltså, jag gillar verkligen inte motorbåtsfolk men Nimbusägare...dom är lite annorlunda" 😄

 

Se där! Skaffa en Nimbus och bli accepterad 😁! För jag tror inte det jag gjorde var varken bättre eller sämre än vad de flesta andra gör på sjön (hoppas jag)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

Även fast man seglar har man inte alltid företräde. Jag har för mej att reglerna är lite andra i trångt farvatten. Engelska kanalen räknas som trångt farvatten.

Engelska kanalen är väl ett ”trafik-separerings område” vilket innebär att det finns ”filer” för nord- resp syd-gående fartyg. Men det skiter fiskebåtarna i!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Brukar ligga vid en naturhamn där jag ser ett av dom trånga sunden som är ca 15 meter brett och när man tittar på hur en del bär sig åt kan man undra över personens lämplighet att framföra en båt och det är gäller både motorbåtar o segelbåtar. Det är 5 knops hastighetsbegränsning och det körs allt från 1 till +40 knop igenom sundet.

Halssundet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Ja den första är ju självklar, men det saknas inte mast på motorbåtar - de ska ingen ha :)

 

Och visst kör många motorbåtsägare jävligt illa, den andra hälften av båtägare som bär sig åt som rövhål har en segelbåt. 😄

 

Jag tror att det är 50/50 segelbåtsägare och motorbåtsägare som jag tycker bär sig dumt åt när man summerar t.ex fyra veckors semester i Bohuslän.

 

Men jag tror att det i de flesta fallen beror just på okunskap och i vissa fall nonchalanta båtförare (jag kallar inte sånt folk för kapten) så ett förarbevis eller kustskeppare hade säkert gjort gott i många fall.

Troligen samma folk som kör BMW, Audi och Mercedes.😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev micke_102:

Halssundet?

Där verkar det ju onödigt, och även omöjligt, att segla igenom i motvind (kryssa).

 

image.png.0718d1ea9f59587841436aa6f2b6f55d.png

 

Däremot går det ju alldeles utmärkt att segla igenom med vinden från sidan eller bakifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev pseudonym:

Troligen samma folk som kör BMW, Audi och Mercedes.😉

Kanske!

Har uppmärksammat att dessa bilmärken ofta även har fel på körriktningsvisarna. 😁

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev pseudonym:

Troligen samma folk som kör BMW, Audi och Mercedes.😉

Ja, eller hur ;)

 

Men, bland de motorbåtsägare som har jag tycker har framfört sin båt omdömeslöst enligt mig i sommar, så står en svensk båttillverkare ut oftare än andra och det beror ju knappast på båtmärket men sannolikt på att just detta märket är väldigt populärt bland förstagångsägare av båt och som därmed kanske saknar erfarenhet och nautisk utbildning och kör därefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Där verkar det ju onödigt, och även omöjligt, att segla igenom i motvind (kryssa).

 

image.png.0718d1ea9f59587841436aa6f2b6f55d.png

 

Däremot går det ju alldeles utmärkt att segla igenom med vinden från sidan eller bakifrån.

Visst är det inga problem att segla igenom där i medvind eller sidvind.

Men vad händer om man skulle behöva väja för något när man kommer där i plattläns med seglen åt vardera hållet, inte helt kul att behöva gippa när det är sådär smalt. Man ska ju också tänka på att håll 5-knopsbegränsningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev No_jah:

Visst är det inga problem att segla igenom där i medvind eller sidvind.

Men vad händer om man skulle behöva väja för något när man kommer där i plattläns med seglen åt vardera hållet, inte helt kul att behöva gippa när det är sådär smalt. Man ska ju också tänka på att håll 5-knopsbegränsningen.

Det beror väldigt mycket på hur stor erfarenhet man har av att hantera sin segelbåt, men jag skulle absolut inte ha några problem att hålla rätt fart och svänga dit jag behöver med vinden i ryggen eller från sidan. Då har jag seglat och kört motorbåt i hela livet och ägt nuvarande segelbåt i 11 år.

 

I lätt vind blir det ju svårt att hålla 5 knop, men det är ju trots allt en maxfart.

Blir man liggande och guppar har man ju alltid järngenuan att ta till.

 

Tillägg: Jag tror tom. att jag skulle kunna dejsa igenom sundet, men då ska det nog vara båtfritt.
Inget skryt, mera för att förklara vad som är möjligt att göra med en segelbåt.

Dejsa = Backa en segelbåt mha. vinden.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev pseudonym:

Kryss genom Blackströmmen går ju bra om man är ensam.

https://youtu.be/voAqdCrSnu8

Bra beskrivning av vad som är möjligt att göra i trånga vatten, men helst utan andra båtar.

image.png.67eda6c5674d5c5e11fa9e745c4e87c7.png

Blackströmmen enl. Eniro.

Inlopp i väster cirka 12 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mackey:

Det beror väldigt mycket på hur stor erfarenhet man har av att hantera sin segelbåt, men jag skulle absolut inte ha några problem att hålla rätt fart och svänga dit jag behöver med vinden i ryggen eller från sidan. Då har jag seglat och kört motorbåt i hela livet och ägt nuvarande segelbåt i 11 år.

 

I lätt vind blir det ju svårt att hålla 5 knop, men det är ju trots allt en maxfart.

Blir man liggande och guppar har man ju alltid järngenuan att ta till.

 

Tillägg: Jag tror tom. att jag skulle kunna dejsa igenom sundet, men då ska det nog vara båtfritt.
Inget skryt, mera för att förklara vad som är möjligt att göra med en segelbåt.

Dejsa = Backa en segelbåt mha. vinden.

Jag betvivlar inte dina seglingskunskaper, och jag har själv seglat sedan barnsben så jag har väl hyfsad koll vad som går att göra med en segelbåt.

 

Men bara för att något är möjligt så är det väl inte alltid lämpligt, och framförallt så tycker jag att hur bra koll man själv än har på sin båt så får man aldrig underskatt andras oförmåga att hantera sina båtar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I denna farleden, som är trång, blev jag omkörd av en 28 fot daycruiser. Inte så kul. 

Skärmbild 2021-09-27 170555.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Men bara för att något är möjligt så är det väl inte alltid lämpligt, och framförallt så tycker jag att hur bra koll man själv än har på sin båt så får man aldrig underskatt andras oförmåga att hantera sina båtar.  

Det är klart att allt som är möjligt inte alltid är lämpligt och det är inte det jag menar heller.

 

Det är absolut viktigt att försöka förstå vad andras oförmåga (eller helt normalt agerande eller vanliga händelser) kan leda till, det säger jag inte emot.

En sådan händelse är att en segelbåt i byig vind plötsligt kan gira 30-90 grader mot vinden i en vindby och då är inte 10 - 15 meters avstånd tillräckligt. Givetvis bör  broachar inte inträffa och man kan absolut bedöma att kaptenen i segelbåten gjort något fel om det händer, men bra för de inte har seglingserfarenhet att tänka på.

 

Samma sak kan hända utan spinnaker och utan så kraftig vind.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Kanske!

Har uppmärksammat att dessa bilmärken ofta även har fel på körriktningsvisarna. 😁

Kommer att tänka på:

Vet ni vilket världens mest otacksamma jobb är?

Montera blinkers på Audi och BMW!

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev excel319:

I denna farleden, som är trång, blev jag omkörd av en 28 fot daycruiser. Inte så kul. 

Skärmbild 2021-09-27 170555.png

Hehe, det där ser ju snarast ut som en slalombana, och jag ser inte om det är någon hastighetsbegränsning?

Och att bli omkörd behöver väl i sig inte vara något konstigt, men det beror ju såklart på hurdet gick till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Kanske!

Har uppmärksammat att dessa bilmärken ofta även har fel på körriktningsvisarna. 😁

Men konstigt nog fungerar dom som varningblinkers när dom står dubbelparkerade... :P

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev excel319:

I denna farleden, som är trång, blev jag omkörd av en 28 fot daycruiser. Inte så kul. 

Skärmbild 2021-09-27 170555.png

Det är nog som jag har märkt tydligast  de sista åren, att det ökat med motorbåtar som passerar alldeles för nära i hög fart och ska klämma sig emellan när det är trångt.

Och man ligger och släpar häcken djupt i halvplaning och drar jättesvall, antagligen för att man inte vågar dra upp båten i fart eller tror att man visar hänsyn genom inte köra 20+ knop? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev No_jah:

Hehe, det där ser ju snarast ut som en slalombana, och jag ser inte om det är någon hastighetsbegränsning?

Och att bli omkörd behöver väl i sig inte vara något konstigt, men det beror ju såklart på hurdet gick till.

Det är ingen hastighetsbegränsning men farleden är en muddrad ränna på ca 10-15m bredd. Att då köra om i uppskattningsvis knappt 20 knop är riktigt dåligt. Svallet gör ju så att båten skruvar sig ordentligt och då blir det stor risk att det skär iväg in i farledskanten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev excel319:

Det är ingen hastighetsbegränsning men farleden är en muddrad ränna på ca 10-15m bredd. Att då köra om i uppskattningsvis knappt 20 knop är riktigt dåligt. Svallet gör ju så att båten skruvar sig ordentligt och då blir det stor risk att det skär iväg in i farledskanten.  

Ok, det känns som det borde var 5 knop där, då gör ju de flesta båtar ganska lite svall.

För det är ju inte heller så bra för en muddras.kanal med sval som gör att kanterna rasar in så det blir grundare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Kanske!

Har uppmärksammat att dessa bilmärken ofta även har fel på körriktningsvisarna. 😁

 

Aha, du tror att det kanske är fel på dom. Jag som alltid trott att det var dyr extrautrustning man inte haft råd med när man betalat så mycket för allt annat. Där ser man!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från segelbåt till motorbåt 2016. Allt har sina för och nackdelar.

Visst finns det många stereotyper som kan skapas, som vanligt är människor olika.

I hamnen finns det 2 störande element: Vattenskotrar och segelbåtar med slamrande linor och stag.

Jag bor i hamnområdet och störs av segelbåtar oftare än vattenskotrar. På våren och på hösten står ofta många segelbåtar och väsnas - speciellt stör mig visslandet från master på båtar med rullstor. Värst är det när seglet är hemtaget, då visslar dessa master något hemskt.

 

Annat trubbel med segelbåtar är att många klubbar måste ha sin start och mål område direkt utanför hamnen. Klart störande att komma in i en hamn med 10 segelbåtar som ligger på linje...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev excel319:

I denna farleden, som är trång, blev jag omkörd av en 28 fot daycruiser. Inte så kul. 

Skärmbild 2021-09-27 170555.png

Det där är ingen farled, det är en slalombana! De ä bar å åk skulle Stenmark sagt.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Men konstigt nog fungerar dom som varningblinkers när dom står dubbelparkerade... :P

Det kanske är rattspaken som går av väldigt lät?

Kanske är det en säkerhetsdetalj för att man inte ska skada knäna när man panikbromsar när man kommit fört till nästa rödlyse.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev No_jah:

Hehe, jag kan hålla med att många kör kanske lite väl aggresivt. 

 

Men det är ju tur att alla segelbåtskaptener kör som gudar, särskilt  han som den som var nära var ramma mig med sitt peket senast jag slussade ut från Mälaren, och som efter han brakat rätt in slussväggen hamnade på tvären så att slussvakterna fick släppa allt de höll på med och rycka ut.

Nu är du allt ute och snedseglar. En segelbåts kör inte - En segelbåtskapten seglar. 😇 😋

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det kanske är rattspaken som går av väldigt lät?

Kanske är det en säkerhetsdetalj för att man inte ska skada knäna när man panikbromsar när man kommit fört till nästa rödlyse.

Det kanske är mer lokalt betingat än ett bilmärkesberoende fenomen att inte använda blinkers. I mitt närområde är det ganska dåligt oberoende av bilmärke. Samma med högerregeln. Men en sak jag märkt är att när farten drastiskt minskar på motorvägen för att någon minskar farten redan långt före avfartssträckan eller när någon kommer i 50 och bara kör ut på motorvägen för att sedan accelerera i stället för att använda påfartssträckan till acceleration, så är det aldrig en BMW eller Audi som som är fordonet. Vid de tillfällena så är det bra med knäskydd . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...