Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pseudonym

Motorbåtar saknar något

Rekommendera Poster

Det första är en mast, alla båtar bör ha en mast som man kan hissa segel i.
(Borde vara standardutrustning)

Det andra är en kapten med förstånd då många kör som rövhål,

(utbildning kanske hjälper men troligen inte)

 

😉

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag kan hålla med att många kör kanske lite väl aggresivt. 

 

Men det är ju tur att alla segelbåtskaptener kör som gudar, särskilt  han som den som var nära var ramma mig med sitt peket senast jag slussade ut från Mälaren, och som efter han brakat rätt in slussväggen hamnade på tvären så att slussvakterna fick släppa allt de höll på med och rycka ut.

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Janne_G:

Men de är i alla falla tysta när de ligger i hamn 😉

Där har du en poäng värd att notera då faktiskt många med mast inte vet hur man gör för att den ska vara tyst i hamn.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev No_jah:

Hehe, jag kan hålla med att många kör kanske lite väl aggresivt. 

 

Men det är ju tur att alla segelbåtskaptener kör som gudar, särskilt  han som den som var nära var ramma mig med sitt peket senast jag slussade ut från Mälaren, och som efter han brakat rätt in slussväggen hamnade på tvären så att slussvakterna fick släppa allt de höll på med och rycka ut.

Alla kan ju ha en dålig dag, men det låter som många av hans dagar är dåliga om han beter sig så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller dom som har seglena hissade och tuffar med motor genom sund o liknande och tycker att nog faan ska motorbåtarna väja jag har mina segel hissade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Eller dom som prompt ska segla, fast det kanske inte riktigt passar att kryssa fram i alla lägen.

 

Tex. så var jag förra sommaren med och hjälpte till att bogsera en seglare som låg och kryssa i Stegesund vid Vaxholm när det kom en Vaxholmsbåt, där hade det nog varit ett bättre alternativ att istället ta vägen runt Hästholmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även fast man seglar har man inte alltid företräde. Jag har för mej att reglerna är lite andra i trångt farvatten. Engelska kanalen räknas som trångt farvatten.

Kan ha fel i det ena eller andra, kanske allt i det här inlägget. Så rätta mej gärna om jag har haft otur när jag tänkte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janne_G:

Men de är i alla falla tysta när de ligger i hamn 😉

Kaptener utan förstånd är inte tysta i hamn 🙂

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Wildeside:

Även fast man seglar har man inte alltid företräde. Jag har för mej att reglerna är lite andra i trångt farvatten. Engelska kanalen räknas som trångt farvatten.

Kan ha fel i det ena eller andra, kanske allt i det här inlägget. Så rätta mej gärna om jag har haft otur när jag tänkte.

Ja, men även när man är upphinnande så har man ju alltid väjningsplikt, oavsett om man tar sig fram genom att segla eller genom motorgång.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Wildeside:

Även fast man seglar har man inte alltid företräde. Jag har för mej att reglerna är lite andra i trångt farvatten. Engelska kanalen räknas som trångt farvatten.

Kan ha fel i det ena eller andra, kanske allt i det här inlägget. Så rätta mej gärna om jag har haft otur när jag tänkte.

Ja, du har LITE otur när du tänker i alla fall 🙂

Jag tror du tänker på Regel 9, där man behandlar trånga farleder.

Det finns inget förbud mot att segla i en sådan, däremot kan det ju vara lite dumt. Det finns däremot en sektion som gäller både segel- och motorfartyg, och det handlar om att korsa farleden så som man gör när man kryssar.
Där står:
bild.png.630ce8f1a60da7a499292ed9fb8ac82e.png

Vad som avgör om ett sund är trångt beror på vilka båtar som möts. T ex är Oxdjupet är ett trångt sund för finlandsbåtarna, men inte för dig och din båt. Det betyder att du skall väja för seglarna i Oxdjupet, och att seglarna (och du) skall väja för finlandsbåtarna.
Samma i Engelska Kanalen; seglarna skall väja för stora tankfartygen då det är trångt för de där, men inte för en mindre passagerarfärja.
Osv.
Generellt kan man nog säja att om man kan kryssa genom en passage med en normalstor segelbåt, så är det inte trångt heller för någon normalstor fritidsbåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi kan vara överens om att det finns finns gott om, citat "rövhål", bland kaptener oavsett om båten de framför har mast med segel eller inte?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Där har du en poäng värd att notera då faktiskt många med mast inte vet hur man gör för att den ska vara tyst i hamn.😉

Har du några bra knep för att snabbt få tyst på klapprandet av fall inuti en mast, eller ylandet från mastprofilen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev MarkusF:

Har du några bra knep för att snabbt få tyst på klapprandet av fall inuti en mast, eller ylandet från mastprofilen?

Det är inte så vanligt med fall som klapprar inuti masten, men vi har det tyvärr.

Det brukar hjälpa att ändra lite på hur hårt man spänner fallet.

Mastböjen kan också hjälpa att justera, men vi har mastheadrigg så masten är svårböjd.

 

Största problemet är de som inte har koll på att man kan låta fallen gå runt en spridarnock för att de inte ska slå mot utsidan av masten.

 

"Mastflöjter" har varit uppe tidigare, här är botemedlet.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev No_jah:

Ja, men även när man är upphinnande så har man ju alltid väjningsplikt, oavsett om man tar sig fram genom att segla eller genom motorgång.

Ibland så händer det att jag möter både båtar o fartyg och upphunnen av båtar med trasorna hissade.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Wildeside:

Ibland så händer det att jag möter både båtar o fartyg.

Är det bara jag som inte hänger med?

 

Även en båt är ju ett fartyg, och ett mindre fartyg kan ju vara en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minutes ago, No_jah said:

Ja, men även när man är upphinnande så har man ju alltid väjningsplikt, oavsett om man tar sig fram genom att segla eller genom motorgång.

Och segelbåtar har bara "företräde" mot motorbåtar, det gäller inte mot bl.a. roddbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja, du har LITE otur när du tänker i alla fall 🙂

Jag tror du tänker på Regel 9, där man behandlar trånga farleder.

Det finns inget förbud mot att segla i en sådan, däremot kan det ju vara lite dumt. Det finns däremot en sektion som gäller både segel- och motorfartyg, och det handlar om att korsa farleden så som man gör när man kryssar.
Där står:
bild.png.630ce8f1a60da7a499292ed9fb8ac82e.png

Vad som avgör om ett sund är trångt beror på vilka båtar som möts. T ex är Oxdjupet är ett trångt sund för finlandsbåtarna, men inte för dig och din båt. Det betyder att du skall väja för seglarna i Oxdjupet, och att seglarna (och du) skall väja för finlandsbåtarna.
Samma i Engelska Kanalen; seglarna skall väja för stora tankfartygen då det är trångt för de där, men inte för en mindre passagerarfärja.
Osv.
Generellt kan man nog säja att om man kan kryssa genom en passage med en normalstor segelbåt, så är det inte trångt heller för någon normalstor fritidsbåt.

Kryssas vilt i falederna i s;t anna skärgård och det spelar ingen roll hur smalt det är så anser en del segelbåtar att dom har företräde. Nu är det inget större problem för min del, går sällan i farlederna. Även upphinnande segelbåtar tycker sig ha företräde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev No_jah:

Jag tror vi kan vara överens om att det finns finns gott om, citat "rövhål", bland kaptener oavsett om båten de framför har mast med segel eller inte?

Jag har många år bakom mig som fritidsbåtskapten med motorbåtar och segelbåtar i olika storlekar och även några små skepp (26 meter som störst) och jag vill absolut generalisera till att andelen "rövhål" är större bland motorbåtsförare.

 

Men det är klart, om man tycker att en segelbåt som kryssar har en kapten som är ett "rövhål" så blir ju andelen rätt stor bland segelbåtskaptener.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Abbe2:

Och segelbåtar har bara "företräde" mot motorbåtar, det gäller inte mot bl.a. roddbåtar.

Och  även roddbåtar och liknande får hålla undan om de är upphinnande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev No_jah:

Är det bara jag som inte hänger med?

 

Även en båt är ju ett fartyg, och ett mindre fartyg kan ju vara en båt.

En roddbåt med en 2 hästare på akterspegeln kallas sällan eller aldrig för fartyg i min värld iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara överens med att det finns både det ena o det andra oavsett flytetyg man är ute med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Det första är en mast, alla båtar bör ha en mast som man kan hissa segel i.
(Borde vara standardutrustning)

Det andra är en kapten med förstånd då många kör som rövhål,

(utbildning kanske hjälper men troligen inte)

 

😉

Ja den första är ju självklar, men det saknas inte mast på motorbåtar - de ska ingen ha :)

 

Och visst kör många motorbåtsägare jävligt illa, den andra hälften av båtägare som bär sig åt som rövhål har en segelbåt. 😄

 

Jag tror att det är 50/50 segelbåtsägare och motorbåtsägare som jag tycker bär sig dumt åt när man summerar t.ex fyra veckors semester i Bohuslän.

 

Men jag tror att det i de flesta fallen beror just på okunskap och i vissa fall nonchalanta båtförare (jag kallar inte sånt folk för kapten) så ett förarbevis eller kustskeppare hade säkert gjort gott i många fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Wildeside said:

En roddbåt med en 2 hästare på akterspegeln kallas sällan eller aldrig för fartyg i min värld iaf.

Det är skillnad på vad vi säger i hamnen, och vad som lagen menar. Roddbåten med liten aktersnurra blir t.ex. en motorbåt så fort motorn startas, enligt lagen. Och en roddbåt då man använder årorna. Och den skall följa lite olika regler beroende på vad som används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Wildeside:

En roddbåt med en 2 hästare på akterspegeln kallas sällan eller aldrig för fartyg i min värld iaf.

Alla har vi väl stundom vår egna små världar, men såhär står det iallafall skrivet hos transportstyrelsen:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fartyg/fartygstyper/fritidsfartyg-definition/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, No_jah said:

Och  även roddbåtar och liknande får hålla undan om de är upphinnande. 

Självklart: jag la till, och argumenterade inte emot dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har många år bakom mig som fritidsbåtskapten med motorbåtar och segelbåtar i olika storlekar och även några små skepp (26 meter som störst) och jag vill absolut generalisera till att andelen "rövhål" är större bland motorbåtsförare.

 

Men det är klart, om man tycker att en segelbåt som kryssar har en kapten som är ett "rövhål" så blir ju andelen rätt stor bland segelbåtskaptener.

Hehe, jag har inte sagt att det är något fel med att kryssa, det är ju liksom svår att ta sig fram med segel annars beroende på hur vindriktningen är i förhållande till färdriktningen.

Men däremot det är ju klart olämpligt att kryssa i smala sund, tex. Stegesund som jag nämnde tidigare i denna tråd, och då särskilt som det finns en alternativ väg som inte medför någon nämnvärd omväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Wildeside:

Kryssas vilt i falederna i s;t anna skärgård och det spelar ingen roll hur smalt det är så anser en del segelbåtar att dom har företräde.

Vilket de sannolikt har också 🙂

Det behövs rätt många båtlängders bredd på farleden för att över huvud taget kunna kryssa, och då är inte heller farleden trång för en fritidsbåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Vilket de sannolikt har också 🙂

Det behövs rätt många båtlängders bredd på farleden för att över huvud taget kunna kryssa, och då är inte heller farleden trång för en fritidsbåt. 

Aldrig tänkt på att det kan vara fler två båtar som uppehåller sig i ett trångt sund samtidigt. Inte ovanligt att det kan vara 5-15 båtar samtidigt. Kan garantera att hur man en vrider på det så blir det trång när någon ska kryssa sig igenom. Brukar ligga vid en naturhamn där jag ser ett av dom trånga sunden som är ca 15 meter brett och när man tittar på hur en del bär sig åt kan man undra över personens lämplighet att framföra en båt och det är gäller både motorbåtar o segelbåtar. Det är 5 knops hastighetsbegränsning och det körs allt från 1 till +40 knop igenom sundet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Wildeside:

Aldrig tänkt på att det kan vara fler två båtar som uppehåller sig i ett trångt sund samtidigt. Inte ovanligt att det kan vara 5-15 båtar samtidigt. Kan garantera att hur man en vrider på det så blir det trång när någon ska kryssa sig igenom. Brukar ligga vid en naturhamn där jag ser ett av dom trånga sunden som är ca 15 meter brett och när man tittar på hur en del bär sig åt kan man undra över personens lämplighet att framföra en båt och det är gäller både motorbåtar o segelbåtar. Det är 5 knops hastighetsbegränsning och det körs allt från 1 till +40 knop igenom sundet.

Jag utgår ifrån att man inte kryssar i sundet som är femton meter brett, dvs två båtlängder brett. Det går inte ens med en normalstor segelbåt, bara en liten jolle kan det. Och att de där 5-15 båtarna inte kör i bredd antar jag också, då borde de kila fast i sundet. 

Mest låter det som att det största problemet är att någon kör i 40 knop där det är max fem knop och bara femton meter brett. Och då är vi tillbaka till första inlägget

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...