Jump to content
Saturday 27 November 2021
Bejban

Första båtupptagningen

Recommended Posts

13 timmar sedan skrev Gelis:

Varför gör du så där för???? 

Du har ju tagit bort slangen redan, skarva på den med en slang som räcker till tex badbryggan. Där ställer du en 20 litersdunk med glykolblandning och låter motorn suga i sig blandningen därifrån.

Varmkörning gör du med en annan 20 liters dunk med vatten som fylls via trädgårdsslangen.

Sedan att samla glykolen i en drevsäck kan ju vara smart istället för en balja under drevet.

Men att hälla glykolen via en tratt känns slabbigt som du skriver.

Förr, på tidigare båtar satt sjövattensilen innan pumpen, då kunde jag hälla glykolblandningen där, i nuvarande sitter silen efter pumpen, så funkar det inte.

Nu har jag en ganska ordentlig motor i min båt, med ganska ordentliga slangar, dessutom med fabrikstillverkade  böjar, Det skulle alltså bara svårt, men iinte omöjligt 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-10-02 vid 06:45 skrev touchwood:

 

Detta fungerade i varje fall i 5 år för mig.

Mercruiser 7.4 MPI Sjövattenkyld.

 

Byter olja/filter när båten ligger i sjön efter varmkörning,

då hinner även den nya oljan cirkulera innan upptagning vilket den ska.

 

När båten står på land:

Öppnar avtappningskranarna på motor och oljekylare låter vattnet rinna ut i kölsvinet och vidare ut genom dyvikan/bottenpluggen som nu är öppnad.

Lossade även slangarna från motorn till avgaslimporna, (kom mycket vatten ut där).

 

Eftersom det var rostflagor i kylkanalerna så kunde det rinna långsamt så jag lät det vara så till dagen efter för att vara säker på att allt vatten var ur maskinen och så slapp man stå där och vänta.

 

Nästa dag:

Stänger avtappningskranarna och sätter tillbaka slangarna till avgaslimporna.

Blandar vatten/glykol i en behållare på badbryggan som har en slang i botten som går till spolmuffen som sitter på drevet.

 

Startar motorn som får gå på tomgång och när vatten kommer ur drevet stänger jag av.

Färdigt.

 

Låter kanske omständligt men det går fort och det är hög kapacitet i kylvattenpumpen så det räcker med tomgång.

 

 

1. Åker till båten, öppnar kranarna, lossar två slangklämmor sedan åker jag därifrån

    och låter det rinna till nästa gång jag kommer. Tar 5-10 min att göra.

 

2. Kommer till båten, stänger kranarna, på med två slangar och slangklämmor,

    tar 5-10 min igen.

 

3. Blandar vatten, på med muffen, starta motorn, när det kommer vatten ur drevet,

    färdigt. Stäng av motorn.

 

 

Den suger i sig 20 liter på 2-3 min det går fort,

behöver inte ta ur termostaten om motorn är tom på vatten,

behöver heller inte varmköra bara fylla upp den med glykolblandningen.

 

Man lär sig att blanda rätt mängd glykol till slut, så slipper man få en massa över som man måste förvara någonstans.

 

Detta gäller Sjövattenkyld motor, hur det gäller för slutet system/värmeväxlare vet jag inte, där finns ju både Hel och Halvsystem, och där tömmer man inte motorn för den har redan glykol i det slutna systemet, där kollar man att frysskyddet/glykolmängd är tillräckligt och kör genom glykol bara i sjövattenkretsen, borde vara enklare antar jag.

 

Lämplig behållare kan ju vara en 20-25 liters dunk som man fixar till med en slang och avstängningskran om man vill ha det (underlättar), placera dunken högre än drevet.

 

Eller en sådan här.

 

https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/spillvattenlunga-2000030624

 

Det finns Liten och Stor Spolmuff, det ska vara den Stora med dubbla slangar för att klara kapaciteten som motorn suger i sig och så sitter den bättre än den lilla.

 

https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/spolmuffar/spolmuff-dubbel-2000037277

 

Jag satte på lite större slangar (1") och T-koppling för att få ett bra flöde i den vilket behövs i.o.m. att det bara är självtryck, och ju högre upp dunken står ju bättre är det.

 

När man väl har meckat ihop en dunk och slang så är den väldigt enkel att använda och man behöver inga elektriska länspumpar m.m. och 3 minuter efter du startat motorn är det färdigt.

 

Det är viktigt att detta blir riktigt gjort så om det är något galet här får någon gärna korrigera mig.

 

Tjena! varför behöver man inte köra till termostaten öppnar signär man tömt den på vatten? kommer alla glykol in ändon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja, när den är tömd så fyller den upp sig, tror det sitter ett "bypass" hål på eller i närheten av termostaten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev touchwood:

 

Ja, när den är tömd så fyller den upp sig, tror det sitter ett "bypass" hål på eller i närheten av termostaten.

 

ahhh okej :) så då behöver man bara köra igenom till de kommer glykol genom drevet o sen stänga motorn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-10-03 vid 19:50 skrev Georg_Ohm:

Fram till nu har jag kopplat bort slangen till pumpens sugsida, där satt en annan slang med en stor tratt, medan motorn gått har jag hällt i glykolblandningen, som sedan samlats upp i en tunna på utsidan Det har varit söligt och tungt att bära upp blandningen i båten igen. Jag provar med drevsäcken, men efter det som @johan_sjobjorn skrivit kanske jag får konka upp glykolblandningen i båten igen, men samlar in den i drevsäcken, och dränerar den med en trädgårdsslang ned i garageuppfarten där den tappas upp i gamla plastdunkar… jag får se hur det blir, eller det blir som det blir.

Jag hoppas på tre eller fyra helger med hyfsat väder till innan båten torrsätts.

 

Jag samlar på gamla plastdunkar, bra att samla den gamla motoroljan, glykolen och annat man inte vill söla ur i naturen.

Nu är konserveringen färdig!

 

Fick hjälp av han som sålde båten till mig. Vi gjorde som han gjort med båten under de 13 år han haft den. Vi lossade slangen med sjövatten från drevet och sedan varmkörde vi motorn med färskvatten genom en slang direkt i vattenintaget efter att ha skarvat ihop ett antal trädgårdsslangar.

 

Sedan bytte vi olja och oljefilter. 

 

Efter det hällde vi i glykolblandningen via tratt med motorn igång tills glykolen kom ut i andra änden och stängde sedan av motorn. 

 

Vi dränerade inte motorn innan vi körde glykolen men han sa att han alltid gjort på detta viset och att det alltid har funkat. Så jag får lita på det. Varför måste man dränera?

 

Sen kommer frågan om bränslefilter, han tyckte jag kunde byta det till våren, hur gör ni? 

 

Bifogar bild på hur vi körde i trädgårdsslangen. 

20211002_182817.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag brukar byta bränslefilter på våren. 
Olja och oljefilter på hösten innan upptagning, oftast på näst sista turen, så att den nya oljan får cirkulera i motorn. Med luftfiltret har jag ibland bytt på våren, ibland på hösten och nån gång mitt i sommaren. Nu i höst köpte jag alla filter på en gång.


Glöm inte att plocka ur impellern, och vid behov ersätter du den till våren, om den gamla är ok så behåller du den i reserv. Även drivremmar kan behöva bytas. Även tänddelar på en bensinmotor.

 

Glöm inte att byta oljan i drevet!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dränera för att hindra frysskador . det kan man göra efter glykolkörning . finns det inget vatten kan inte vattnet frysa ,bli väldigt hårt och expandera ..   tänker inte svara på frågor om det  B

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Bejban:

Vi dränerade inte motorn innan vi körde glykolen men han sa att han alltid gjort på detta viset och att det alltid har funkat. Så jag får lita på det. Varför måste man dränera?

Uppriktigt sagt så kunde jag inte bry mig mindre om din motor fryser sönder i vinter men jag ska göra ett inlägg till. Ta till dig eller skit i det.

 

Att inte dränera är som att spela rysk roulette med motorn, det kan fungera och det kan också gå åt helvete. Att föregående ägare klarat sig betyder inte att du gör det.

 

Vattenflödet fungerar så här

När motorn är kall så går i princip allt kylvatten ut direkt i avgaslimpor/knän och ut genom drevet Dvs nästan inget vatten cirkulerar genom motorn.

När motorn är varm så öppnar termostaten och nästan allt vatten går in i motorn sedan ut i limpor/knän och ut genom drevet.

 

När ni varmkört så termostaten öppnat och skiftar till kall glykolblandning, vad tror du händer.

Jo termostaten stänger igen och glykolen når inte motorn och det är här som den ryska rouletten kommer in. Beror på hur lång tid termostaten tar på sig att stänga.

Är motorn tom på vatten så fylls den oavsett öppen eller stängd termostat dvs varm eller kall motor spelar ingen roll.

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gelis:

Uppriktigt sagt så kunde jag inte bry mig mindre om din motor fryser sönder i vinter men jag ska göra ett inlägg till. Ta till dig eller skit i det.

 

Att inte dränera är som att spela rysk roulette med motorn, det kan fungera och det kan också gå åt helvete. Att föregående ägare klarat sig betyder inte att du gör det.

 

Vattenflödet fungerar så här

När motorn är kall så går i princip allt kylvatten ut direkt i avgaslimpor/knän och ut genom drevet Dvs nästan inget vatten cirkulerar genom motorn.

När motorn är varm så öppnar termostaten och nästan allt vatten går in i motorn sedan ut i limpor/knän och ut genom drevet.

 

När ni varmkört så termostaten öppnat och skiftar till kall glykolblandning, vad tror du händer.

Jo termostaten stänger igen och glykolen når inte motorn och det är här som den ryska rouletten kommer in. Beror på hur lång tid termostaten tar på sig att stänga.

Är motorn tom på vatten så fylls den oavsett öppen eller stängd termostat dvs varm eller kall motor spelar ingen roll.

 

 

Det finns ingen anledning att ta till en otrevlig ton. Om du anser att din kunskap är överlägsen mina dumma frågor så kan du bara undvika att svara. Men om du bestämmer dig för att svara så finns ingen anledning att vara otrevlig. 

 

Jag lär mig nya saker om båtar och motorer av er med större erfarenhet och det är jag tacksam för. Så även för ditt senaste inlägg, tack för att du delar med dig av din kunskap!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Bejban:

Det finns ingen anledning att ta till en otrevlig ton. Om du anser att din kunskap är överlägsen mina dumma frågor så kan du bara undvika att svara. Men om du bestämmer dig för att svara så finns ingen anledning att vara otrevlig. 

 

Jag lär mig nya saker om båtar och motorer av er med större erfarenhet och det är jag tacksam för. Så även för ditt senaste inlägg, tack för att du delar med dig av din kunskap!

Nu är det så här min bäste Bejban, du har bett om råd och vägledning i tråden pga din okunnighet. 

Och det har du fått i en 2 sidor lång tråd där alla som haft något att tillföra, inklusive mig själv, skriver vänligt, dränera motorn.

Men det skiter du i och skriver att jag gör som tidigare ägaren och dränerar inte, varför ska man dränera. Den frågan har du fått svar på av flera.

 

Forumet har haft många sådana som dig som ber om råd men när råden kommer så ifrågasätts till det absurdum och sedan görs det tvärtom.

 

Och det är absolut ingen otrevlig ton även om du uppfattar den som det, däremot så höjer jag tonen lite. Det är tyvärr bara fakta att jag bryr mig inte om din motor, den kan frysa sönder drabbar ju inte mig utan bara dig.

 

Ang Dumma frågor så finns det inga dumma frågor, men när frågeställaren inte tar åt sig av svaren på sina så kallade dumma frågor då blir det minst sagt irriterande.

 

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Att dränera motorn innan du kör med glykolblandningen gör att din glykolblandning inte späds ut med det vattnet som står kvar i motorn. Därmed kan den glykol som skall stå kvar i motorn över vintern ge ett sämre frysskydd om den spätts ut pga att du inte dränerat.

 

En del dränerar även efter det kört glykolen, det har jag förstått är en dålig ide då glykolen skyddar från korrision. 

Edited by johan_sjobjorn
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy