Jump to content
Saturday 27 November 2021
Bejban

Första båtupptagningen

Recommended Posts

Hej!

 

Köpte första båten i somras. Ska ta upp den nästa vecka och har vinterplats hos grefab vilket innebär att de lyfter upp den, spolar av den och ställer upp den på bockar. Jag tänkte själv vinterkonservera motorn som är en 1997 VP 5,0 FL. Jag kommer behöva ta av drevet och tänkte förvara det hemma i förrådet över vintern.

 

Min fråga:

1. Ska jag plocka av drevet innan eller efter jag konserverat motorn?

2. Kan man förvara drevet liggande eller måste det förvaras stående?

3. Ska man byta drevolja innan man plockar ner drevet eller skulle ni byta oljan till våren?

4. Hur mycket drevolja respektive motorolja behöver jag?

5. Hur vet jag vilka oljor jag ska ha?

6. Ska jag göra något mer med botten utöver att spola av? I så fall vilka medel?

 

Stort tack på förhand!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Bejban:

Hej!

 

Köpte första båten i somras. Ska ta upp den nästa vecka och har vinterplats hos grefab vilket innebär att de lyfter upp den, spolar av den och ställer upp den på bockar. Jag tänkte själv vinterkonservera motorn som är en 1997 VP 5,0 FL. Jag kommer behöva ta av drevet och tänkte förvara det hemma i förrådet över vintern.

 

Min fråga:

1. Ska jag plocka av drevet innan eller efter jag konserverat motorn?

2. Kan man förvara drevet liggande eller måste det förvaras stående?

3. Ska man byta drevolja innan man plockar ner drevet eller skulle ni byta oljan till våren?

4. Hur mycket drevolja respektive motorolja behöver jag?

5. Hur vet jag vilka oljor jag ska ha?

6. Ska jag göra något mer med botten utöver att spola av? I så fall vilka medel?

 

Stort tack på förhand!

 

1 efter, köp en drevsäck, fyll den med glykolblandning och kör motorn i den soppan i 15-20 minuter ungefär, kanske mer. Se till att även motorns färskvattenkylning har en bra glykolblandning, som tål våra bistra vintrar, jag brukar blanda så den tål -35° celsius, kallare har det inte varit sedan krigsvintrarna här i Göteborg.

2 spelar inte så himla stor roll men det kan vara mer praktiskt att ha det stående, snickra till någon slags jigg som stöttar, då är det lättare att bättringsmåla inomhus.

3 gör det nu, lätt att glömma till våren, fråga mig! Även lättare att byta olja utomhus när drevet sitter på båten.. ja kanske, beroende på om du har badbrygga eller ej. Det kan vara knepigt att fylla på ny, eftersom man inte gör det där man tror att man skall göra det.

4 kolla i instruktionsboken, men jag tror det var 2,8 liter i mitt drev, det kan ju skilja mellan olika modeller och jag kanske minns fel. Kolla också vad det skall vara för oljekvalitet, typ av olja, även det kan skilja sig åt väsentligt, beroende på om de konor som finns inne i drevet är av mässing/brons eller av rostfritt stål. Fela mig om jag har rätt!

5 Just det, läs instruktionsboken, det brukar även finnas sådana i pdf utlagda på internet.

6 jag spolar med en kraftig högtryckstvätt, och varmvatten (obs, alla högtryckstvättar tål inte varmvatten) men får ändå skrapa bort havstulpaner med en plastskrapa, iofs lossnar dessa jäkla odjur bättre när det varit frost i några nätter. Använd arbetshandskar, lätt att skada knogarna annars  det blir fula sår med trasiga sårkanter..

7 …. Den frågan kanske du kommer med till våren, om hur man skall få tillbaka drevet igen, det kan vara litet knepigt första, andra och tredje gången, den fjärde går det lättare.

 

Sedan har du inte frågat om vilka bälgar man skall köpa, när och hur man skall byta offeranoder, hur man gör med propellern, vilken typ av bottenfärg du skall ha på drevet som är i en aluminiumlegegering…🙂

Så det kan väl bli tio frågor till!

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har lagt ut länken i många trådar men det tål att upprepas.

Instruktionsboken tankar du ner här och där finns bland annat info om oljevolymer och kvalitet och mycket annat 🙂

 

Drevoljan byter man på hösten för när du tappar av den ( oftast med drevet upptiltat så ser du om det råkat komma in vatten, då blir oljan gråaktig och då behöver antagligen tätningarna bytas och det görs ju lämpligast under vintern för på våren är det fullt upp i verkstan och svårt att hinna få hjälp innan sjösättning.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tips är att även "konservera" ditt bränslesystem.

 

1.) Fogga (sparya konserveringsolja) motorn ifall det är en förgasarmotor, är det insputning kör du de sista minuterna med en särskild bränsleblandning bestående av bensin, 2-taktsolja samt bränslestabilisator.

 

2.) Byt bränslefilter (eller töm. ev tömningsbart filter)

 

3.) Töm bränsletanken (går det inte att tömma, tanka den helt full och används bränslestabilisator)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Tips är att även "konservera" ditt bränslesystem.

 

1.) Fogga (sparya konserveringsolja) motorn ifall det är en förgasarmotor, är det insputning kör du de sista minuterna med en särskild bränsleblandning bestående av bensin, 2-taktsolja samt bränslestabilisator.

Är det något som någon firma yrkesman kör med? Inte för det låter illa men jag har inte hört det förut. Annars rekommenderar Penta att man kör motorn med alkylatbensin innan vintervila för att denna inte innehåller sprit som kan binda vatten och skada bränslesystemet.

Edited by Makro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev Makro:

Är det något som någon firma yrkesman kör med? Inte för det låter illa men jag har inte hört det förut. Annars rekommenderar Penta att man kör motorn med alkylatbensin innan vintervila för att denna inte innehåller sprit som kan binda vatten och skada bränslesystemet.

Det är Mercuisers rekommendation för EFI / MPI motorer men det borde väl gälla pentas motsvarighet. Jag vet att Mercuiser verstäder gör detta när det tar hand om kundens vinterkonservering. Oklart om Penta verkstäder gör något liknande.

 

Mercuiser rek ser ut som;

 

September 2001
Mercury Service Bulletin No. 2001-15
New Gasoline EFI/MPI Engine Fogging Procedure
Models
All MerCruiser gasoline EFI and MPI engines produced in Stillwater.

NOTE: This change does not apply to carbureted engines produced in Stillwater or Hi-Performance engines produced by Mercury Racing.

Change
Follow this new fogging procedure when laying an engine up for storage.

Fogging Mixture
In a 6 US gal (23 L) remote outboard fuel tank, mix:

5 US gal (19 L) regular unleaded 87 octane (90 RON) gasoline.
64 fl oz. (1.89 L) Mercury or Quicksilver Premium Plus 2-Cycle TC-W3 Outboard oil.
5 fl oz. (150 mL) Mercury or Quicksilver Fuel System Treatment and Stabilizer, OR
1 fl oz. (30 mL) Mercury or Quicksilver Fuel System Treatment and Stabilizer Concentrate.

New Fogging Procedure
1. Disconnect and plug boat’s fuel line from Water Separating Fuel Filter inlet.
2. Connect remote outboard fuel tank (with the fogging mixture) to the inlet of the Water
Separating Fuel Filter.

IMPORTANT: If the boat is out of the water, follow instructions for running engine on flush device as found in service manual for the engine being fogged.

3.
a. Cool Fuel models: Start and run engine at 1300 rpm for 5 minutes.
b. VST models: Start and run engine at 1300 rpm for 10 minutes.

4. After specified running time is complete, slowly return throttle to idle rpm and shut engine off.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för hjälpen!

 

Jag inser att jag var lite sparsam med informationen. 

 

Motorn är sjövattenkyld och drevet är ett SX drev. Bälgarna, impellern, packbox och stödlager samt anoder byttes i juni i år. Sedan dess har jag kört båten ca 20 timmar.

 

Tack @Makro Jag har laddat ner instruktionsboken nu och ska läsa igenom den inför fredagen,  som för övrigt kommer bli väldigt regnig och blåsig. 

 

Vågar man lämna drevet på till dagen efter eller skulle ni göra alltihopa direkt efter upptagning?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänker du på demontering av drevet eller hela konserveringen?

 Det bör inte hela världen att lämna det till dagen efter men hinner du kan du ju köra igenom färskvatten och vänta med glykolen.

Fast å andra sidan så åker ni ju nästan i färskvatten på ost🧀kusten? 😉

Du skriver sjövattenkyld, även motorer med glykolsystem har ju värmeväxlare som kyls av sjövatten men jag tror även att det finns vissa (inte riktigt gamla, för de var ofta sjövattenkylda) motorer för USA-marknaden som inte har glykol /färskvattensystem?

 

 

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Bejban:

Vågar man lämna drevet på till dagen efter eller skulle ni göra alltihopa direkt efter upptagning?

Varför skulle man inte våga lämna drevet utan åtgärd tills dagen efter?
Stöldrisk eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har uppfattat att min motor kyler med enbart sjövatten, men jag kan ha fel. Vet inte var värmeväxlaren skulle sitta i så fall, se bifogad bild

 

Avseende frågan om man vågar vänta till dagen efter är att båten kommer stå på bockar i hamnen och jag har förstått att dreven är stöldbegärliga 🤔

 

20210626_174749.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Bejban:

Jag har uppfattat att min motor kyler med enbart sjövatten, men jag kan ha fel. Vet inte var värmeväxlaren skulle sitta i så fall, se bifogad bild

 

Avseende frågan om man vågar vänta till dagen efter är att båten kommer stå på bockar i hamnen och jag har förstått att dreven är stöldbegärliga 🤔

 

20210626_174749.jpg

Är drevet av samma årsmodell som motor tror jag du lugnt kan låta det sitta nån natt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Bejban:

Jag har uppfattat att min motor kyler med enbart sjövatten, men jag kan ha fel. Vet inte var värmeväxlaren skulle sitta i så fall, se bifogad bild

 

Avseende frågan om man vågar vänta till dagen efter är att båten kommer stå på bockar i hamnen och jag har förstått att dreven är stöldbegärliga 🤔

 

20210626_174749.jpg

Det stämmer, du har ingen värmeväxlare så det är bara att följa instruktionsboken :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Observera att du måste tömma motorn helt på vatten innan du kör in glykolblandningen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla tips!

 

Nu är båten uppe på bockar. Alldeles för dåligt väder för att fixa med motorn idag tyvärr så vi ska göra det i morgon. 

 

Behöver lite tips, båten står lite för långt från vattenkranen på bryggan. Kan sannolikt ordna så jag har elförlängning fram till båten.

 

Har ni tips på hur jag ska göra för att köra motorn varm på land? Behöver väl köra igenom motorn med färskvatten innan jag börjar med glykol?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Bejban:

Tack för alla tips!

 

Nu är båten uppe på bockar. Alldeles för dåligt väder för att fixa med motorn idag tyvärr så vi ska göra det i morgon. 

 

Behöver lite tips, båten står lite för långt från vattenkranen på bryggan. Kan sannolikt ordna så jag har elförlängning fram till båten.

 

Har ni tips på hur jag ska göra för att köra motorn varm på land? Behöver väl köra igenom motorn med färskvatten innan jag börjar med glykol?

Skaffa en s.k spolmuff. Till den kopplar du vattenslang och gör igenom motorn med sötvatten. Därefter dränerar du motorn från kylvatten "den öppna delen i kylsystemet" (se instruktionsbok.)

 

Nästa steg är att köra igenom glykolblandningen. Själv använde jag en 25L dunk som jag ställde på badbryggan, därifrån en trädgårdsslang som jag anslöt till spolmuffen. 

 

Innan jag startade motorn hällde jag lite glykolblandning i slangen, det skapade en hävereffekt som gjorde att glykolblandningen började suga från dunken.

 

Tänk på att du bör samla upp glykolblandningen som kommer ut från motorn/drevet. Jag använde en drevsäck och fick upp allt. Det hällde jag tillbaka i 25L dunken så jag kan återanvända det nästa säsong.

 

 

Edited by johan_sjobjorn
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska du köra motorn varm för att byta olja så måste du ha tillgång till flödande vatten, alt en drevsäck, motorn lär ju komma upp i drifttemp snabbare med en drevsäck.

Fyll drevsäcken med vatten och kör upp motorn i drifttemp låt den gå några minuter med full temp.

Byt olja o filter starta och se att allt fungerar och inga läckage finns.

Låt motorn svalna annars bränner du dig, töm motorn HELT på vatten.

Blanda glykol och fyll drevsäcken och kör några minuter. Glykolen sparar du till nästa år.

På vissa av dom där motorerna finns det en spolslang då kan man koppla på sig där och låta motorn suga ur en dunk, hur det är med din kan du bara kolla själv.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även jag skulle föreslå en drevsäck jag köpte en häromdagen på Biltema, känns okej, men har inte testat den ännu. Förr har jag kånkat på vattendunkar upp i båten och sölat i största allmänhet.

Sölat genom att koppla en stor tratt på slangen till sjövattenpumpen och i denna just sölat med vatten, med eller utan glykol i. Det skall bli skönt att slippa det.

 

Men du får väl skaffa dig en lång trädgårsslang och några gardenakopplingar liksom en lång elkabel som räcker mellan båten och eluttaget/tappstället.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avståndet till tappstället på bryggan är ca 100 m från min båt.

 

Köpte en drevsäck på biltema och ett par hinkar som jag tänkte använda för att fylla upp drevsäcken med färskvatten. Kändes lättare än att skarva ihop flera trädgårdsslangar.

 

Säcken rymmer 68 liter, skylla ni fylla med 50/50 glykol? Blir ju ganska mycket glykol...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skippa skitprodukten drevsäck 

 

Köp ett kar och en länspump som du kopplar till muffarna alt direkt(bäst) på slangen mellan drev och sköld

 

Som redan nämnts är det viktigt att tömma motorn på vatten innan du kör igenom glykolblandningen

 

När du är färdig så pumpar du enkelt ur överbliven glykol till dunk

Ett lutat kar kräver inga mängder glykol. Jag brukar köra med halvt oljefat

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev Capitan:

Skippa skitprodukten drevsäck 

 

Köp ett kar och en länspump som du kopplar till muffarna alt direkt(bäst) på slangen mellan drev och sköld

 

Som redan nämnts är det viktigt att tömma motorn på vatten innan du kör igenom glykolblandningen

 

När du är färdig så pumpar du enkelt ur överbliven glykol till dunk

Ett lutat kar kräver inga mängder glykol. Jag brukar köra med halvt oljefat

 

Har sett den varianten också, varför är drevsäcken så dålig i jämförelse tycker du? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fördelen med drevsäcken är att den är smidig att stuva undan när den inte används, och den är billig att köpa. Nackdelen att den är sladdrig och kan var knivig att få dit på ett bra sätt.

 

Fatet eller baljans stora fördel är att den är simpel att jobba med, stabil.(och med lite tur kan man få tag på oljefat eller liknande gratis och då blir det ju ännu billigare). Nackdelen kan vara om man inte hittar en bra storlek att man får hantera/lagra mera glykolblandning.

 

Vilket man föredrar får man avgöra själv :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Detta fungerade i varje fall i 5 år för mig.

Mercruiser 7.4 MPI Sjövattenkyld.

 

Byter olja/filter när båten ligger i sjön efter varmkörning,

då hinner även den nya oljan cirkulera innan upptagning vilket den ska.

 

När båten står på land:

Öppnar avtappningskranarna på motor och oljekylare låter vattnet rinna ut i kölsvinet och vidare ut genom dyvikan/bottenpluggen som nu är öppnad.

Lossade även slangarna från motorn till avgaslimporna, (kom mycket vatten ut där).

 

Eftersom det var rostflagor i kylkanalerna så kunde det rinna långsamt så jag lät det vara så till dagen efter för att vara säker på att allt vatten var ur maskinen och så slapp man stå där och vänta.

 

Nästa dag:

Stänger avtappningskranarna och sätter tillbaka slangarna till avgaslimporna.

Blandar vatten/glykol i en behållare på badbryggan som har en slang i botten som går till spolmuffen som sitter på drevet.

 

Startar motorn som får gå på tomgång och när vatten kommer ur drevet stänger jag av.

Färdigt.

 

Låter kanske omständligt men det går fort och det är hög kapacitet i kylvattenpumpen så det räcker med tomgång.

 

 

1. Åker till båten, öppnar kranarna, lossar två slangklämmor sedan åker jag därifrån

    och låter det rinna till nästa gång jag kommer. Tar 5-10 min att göra.

 

2. Kommer till båten, stänger kranarna, på med två slangar och slangklämmor,

    tar 5-10 min igen.

 

3. Blandar vatten, på med muffen, starta motorn, när det kommer vatten ur drevet,

    färdigt. Stäng av motorn.

 

 

Den suger i sig 20 liter på 2-3 min det går fort,

behöver inte ta ur termostaten om motorn är tom på vatten,

behöver heller inte varmköra bara fylla upp den med glykolblandningen.

 

Man lär sig att blanda rätt mängd glykol till slut, så slipper man få en massa över som man måste förvara någonstans.

 

Detta gäller Sjövattenkyld motor, hur det gäller för slutet system/värmeväxlare vet jag inte, där finns ju både Hel och Halvsystem, och där tömmer man inte motorn för den har redan glykol i det slutna systemet, där kollar man att frysskyddet/glykolmängd är tillräckligt och kör genom glykol bara i sjövattenkretsen, borde vara enklare antar jag.

 

Lämplig behållare kan ju vara en 20-25 liters dunk som man fixar till med en slang och avstängningskran om man vill ha det (underlättar), placera dunken högre än drevet.

 

Eller en sådan här.

 

https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/spillvattenlunga-2000030624

 

Det finns Liten och Stor Spolmuff, det ska vara den Stora med dubbla slangar för att klara kapaciteten som motorn suger i sig och så sitter den bättre än den lilla.

 

https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/spolmuffar/spolmuff-dubbel-2000037277

 

Jag satte på lite större slangar (1") och T-koppling för att få ett bra flöde i den vilket behövs i.o.m. att det bara är självtryck, och ju högre upp dunken står ju bättre är det.

 

När man väl har meckat ihop en dunk och slang så är den väldigt enkel att använda och man behöver inga elektriska länspumpar m.m. och 3 minuter efter du startat motorn är det färdigt.

 

Det är viktigt att detta blir riktigt gjort så om det är något galet här får någon gärna korrigera mig.

 

Edited by touchwood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Det är väldigt viktigt att man har tömt motorn på vatten riktigt när man använder sig av ovanstående manöver.

 

Felaktig vinterkonservering kan resultera i att den fryser sönder/spricker och att du får köpa ny motor nästa år, (dyrt).

 

Så är man nybliven båtägare och osäker på hur man gör så kan man anlita någon som gör det för dig, det finns firmor som åker ut och byter olja/filter, konserverar motorn och demonterar drevet, servar det, vinterförvarar det och monterar tillbaka det till våren, för ett fast pris, och då ingår olja och filter.

 

Vissa försäkringsbolag kräver att man demonterar drevet under vintern.

 

Men all information om hur man gör det korrekt finns på detta forum, om man vill göra det själv, men man får inte slarva med det.

 

Ville bara säga det..

 

Edited by touchwood

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-10-01 vid 22:05 skrev Bejban:

Har sett den varianten också, varför är drevsäcken så dålig i jämförelse tycker du? 

Bökig och kräver väldigt mycket glykol

Mycket större risk att motorn har problem att suga i sig glykolblandningen kontra med pump

I regel hamnar även utloppet på säcken nära marken vilket krånglar till det när glykolen ska över till din 20L dunk

Finns inte en enda marina som använder den vilket talar sitt tydliga språk :) 

 

Oavsett vilket kar du använder så krävs det inga mängder glykol när du lutar det

Krävs inte många centimeter för att länspumpen ska suga

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-10-01 vid 20:35 skrev Bejban:

Avståndet till tappstället på bryggan är ca 100 m från min båt.

 

Köpte en drevsäck på biltema och ett par hinkar som jag tänkte använda för att fylla upp drevsäcken med färskvatten. Kändes lättare än att skarva ihop flera trädgårdsslangar.

 

Säcken rymmer 68 liter, skylla ni fylla med 50/50 glykol? Blir ju ganska mycket glykol...

Blanda efter instruktionerna på etiketten. Hur kallt kan det bli på vintern hos dig? -30°? 
Jag brukar blanda så att det klarar -30° kallare än så har det inte varit här sedan istiden.

Du behöver så mycket vätska i drevsäcken så att det täcker ”gälarna” där vattnet sugs in och några cm till.

 

Köp en regnvattentunna, eller tigg till dig någon bra begagnad tunna eller liknande behållare, surra sedan fast den på en säckkärra ”pirra” så kan du transportera vattnet lättare till båten. Begagnad glykolblandning skall tas om hand, skall inte ut i naturen, kan återanvändas nästa höst.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Blanda efter instruktionerna på etiketten. Hur kallt kan det bli på vintern hos dig? -30°? 
Jag brukar blanda så att det klarar -30° kallare än så har det inte varit här sedan istiden.

Du behöver så mycket vätska i drevsäcken så att det täcker ”gälarna” där vattnet sugs in och några cm till.

 

Köp en regnvattentunna, eller tigg till dig någon bra begagnad tunna eller liknande behållare, surra sedan fast den på en säckkärra ”pirra” så kan du transportera vattnet lättare till båten. Begagnad glykolblandning skall tas om hand, skall inte ut i naturen, kan återanvändas nästa höst.

 

Nja med tanke på att motorn kommer vara tömd så kommer det behövas mycket mer glykolblandning än strax över gälarna

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skaffade en drevsäck, efter att hällt i dryga 30 liter av glykolblandning märkte jag att nivån inte var ens i närheten av att nå upp till drevet ”gälar”.

 

då tog jag beslutet om att köra med dunk och spolmuff istället. Biltemas drevsäck var dock inte inköpt i onödan, den gjorde ett bra jobb att samla upp kylvattnet som spottade ut kring skölden utan dräll. Dessutom finns en ”kran” så man kan tömma säcken.

 

Vill du slippa blanda onödigt mkt glykol så är en 25L dunk en bättre lösning att att fylla upp din drevdäck.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag skaffade en drevsäck, efter att hällt i dryga 30 liter av glykolblandning märkte jag att nivån inte var ens i närheten av att nå upp till drevet ”gälar”.

 

då tog jag beslutet om att köra med dunk och spolmuff istället. Biltemas drevsäck var dock inte inköpt i onödan, den gjorde ett bra jobb att samla upp kylvattnet som spottade ut kring skölden utan dräll. Dessutom finns en ”kran” så man kan tömma säcken.

 

Vill du slippa blanda onödigt mkt glykol så är en 25L dunk en bättre lösning att att fylla upp din drevdäck.

Fram till nu har jag kopplat bort slangen till pumpens sugsida, där satt en annan slang med en stor tratt, medan motorn gått har jag hällt i glykolblandningen, som sedan samlats upp i en tunna på utsidan Det har varit söligt och tungt att bära upp blandningen i båten igen. Jag provar med drevsäcken, men efter det som @johan_sjobjorn skrivit kanske jag får konka upp glykolblandningen i båten igen, men samlar in den i drevsäcken, och dränerar den med en trädgårdsslang ned i garageuppfarten där den tappas upp i gamla plastdunkar… jag får se hur det blir, eller det blir som det blir.

Jag hoppas på tre eller fyra helger med hyfsat väder till innan båten torrsätts.

 

Jag samlar på gamla plastdunkar, bra att samla den gamla motoroljan, glykolen och annat man inte vill söla ur i naturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Fram till nu har jag kopplat bort slangen till pumpens sugsida, där satt en annan slang med en stor tratt, medan motorn gått har jag hällt i glykolblandningen, som sedan samlats upp i en tunna på utsidan Det har varit söligt och tungt att bära upp blandningen i båten igen. Jag provar med drevsäcken, men efter det som @johan_sjobjorn skrivit kanske jag får konka upp glykolblandningen i båten igen, men samlar in den i drevsäcken, och dränerar den med en trädgårdsslang ned i garageuppfarten där den tappas upp i gamla plastdunkar… jag får se hur det blir, eller det blir som det blir.

Jag hoppas på tre eller fyra helger med hyfsat väder till innan båten torrsätts.

 

Jag samlar på gamla plastdunkar, bra att samla den gamla motoroljan, glykolen och annat man inte vill söla ur i naturen.

Ett alternativ är ju att du häller blandningen i säcken men också har en dränkbar pump i botten på säcken som du drar till en spolmuff med en kort slang. Då slipper du hälla i onödigt mycket glykol och behöver heller inte lyfta upp tunga dunkar i båten.

 

Dessutom blir risken liten att för att köra torrt eftersom det blir en sluten krets förutsatt att pumpen går.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Fram till nu har jag kopplat bort slangen till pumpens sugsida, där satt en annan slang med en stor tratt, medan motorn gått har jag hällt i glykolblandningen, som sedan samlats upp i en tunna på utsidan Det har varit söligt och tungt att bära upp blandningen i båten igen.

Varför gör du så där för???? 

Du har ju tagit bort slangen redan, skarva på den med en slang som räcker till tex badbryggan. Där ställer du en 20 litersdunk med glykolblandning och låter motorn suga i sig blandningen därifrån.

Varmkörning gör du med en annan 20 liters dunk med vatten som fylls via trädgårdsslangen.

Sedan att samla glykolen i en drevsäck kan ju vara smart istället för en balja under drevet.

Men att hälla glykolen via en tratt känns slabbigt som du skriver.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy