Jump to content
Saturday 27 November 2021
Skruttelina

Bränsleproblem Ancas Queen 24 Volvo B20

Recommended Posts

Hej

Startade en annan tråd angående elsystem men antar detta ligger i rätt forum.

Har ju gått och blivit med båt för en vecka sen och fick ta premiärturen idag.

Ancas Queen 24 med Volvo B20, dubbla Stromberg förgasare.

 

Nu till problemet jag råkade ut för.

 

Startade fint och taxade ut ur marinan, gasade lite upp till ca:5 knop, inga problem.

Gasade på lite mer upp till 10 knop......då började motorn "bluddra" och nästan dog. Sänkte gasen till tomgång......Gasade upp igen och motorn gick upp i varv men bluddrade efter 10 sekunder för att sen dö...Gick inte att starta igen....kände att det luktade lite bensin,,,

väntade en stund och körde startmotorn en lång stund utan att det hände något.

Efter ytterligare en stund fick jag igång den igen.

Vågade inte gasa upp den utan puttrade långsamt tillbaks.

 

Misstänker att den inte förbränner bränslet på högre varv.

 

Vad kan felet vara???

Nån som har en ide'?

 

Felinställde förgasare (Stromberg 175 CD-2) Dubbla

Dåliga tändstift?

Brytarspetsen?

Kondensatorn?

Tändspolen?

Fördelaren?

 

Nån som varit med om samma sak?

 

Tacksam för hjälp.

//Per

Edited by Skruttelina

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Skruttelina:

Hej

Startade en annan tråd angående elsystem men antar detta ligger i rätt forum.

Har ju gått och blivit med båt för en vecka sen och fick ta premiärturen idag.

Ancas Queen 24 med Volvo B20, dubbla Stromberg förgasare.

 

Nu till problemet jag råkade ut för.

 

Startade fint och taxade ut ur marinan, gasade lite upp till ca:5 knop, inga problem.

Gasade på lite mer upp till 10 knop......då började motorn "bluddra" och nästan dog. Sänkte gasen till tomgång......Gasade upp igen och motorn gick upp i varv men bluddrade efter 10 sekunder för att sen dö...Gick inte att starta igen....kände att det luktade lite bensin,,,

väntade en stund och körde startmotorn en lång stund utan att det hände något.

Efter ytterligare en stund fick jag igång den igen.

Vågade inte gasa upp den utan puttrade långsamt tillbaks.

 

Misstänker att den inte förbränner bränslet på högre varv.

 

Vad kan felet vara???

Nån som har en ide'?

 

Felinställde förgasare (Stromberg 175 CD-2) Dubbla

Dåliga tändstift?

Brytarspetsen?

Kondensatorn?

Tändspolen?

Fördelaren?

 

Nån som varit med om samma sak?

 

Tacksam för hjälp.

//Per

Att köra startmotorn och göra flera startförsök när man känner bensinlukt är livsfarligt!!!!!!!!!!!

Bensinångor är högexplosiva !!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så gott som alla i listan plus bränslepumpen.

"Felinställde förgasare (Stromberg 175 CD-2) Dubbla

Dåliga tändstift?

Brytarspetsen?

Kondensatorn?

Tändspolen?

Fördelaren?"

 

Börja med att skruva ur tändstiften och kolla hur de ser ut. Blöta, svarta, sotiga tyder på för mycket bränsle. Om motorn inte blivit körd på länge kan det vara flottörnålen i någondera förgasaren som inte stänger, då luktar det bensin och motorn får för mycket bränsle. 

 

Bränslepumpens membran kan vara dåligt, fast när motorn får för lite bränsle brukar den nysa och smälla snarare än blöddra. 

 

Om motorn går ok på tomgång är förgasarna i sig inte feljusterade, det enda man kan justera på de där är tomgångsrelaterat, spjällens stoppskruv, tomgångsblandning och spjällens synkronisering.

 

De där förgasarna brukar ofta uppskatta en renovering. Satser med vad du behöver finns att köpa. Det är bland de simplaste förgasare jag sett sedan moppeåldern så det är inte speciellt svårt. Att synka inställningarna och justera dem fixar man också tämligen lätt när man hittar manualen för det på nätet och är läskunnig 😀

 

Också värt att kolla att fördelarens förtändningsjustering fungerar. När du vrider på rotorn skall den ge med sig lite och fjädra tillbaka. Ett justeringsstroboskob visar om det hela funkar, när motorn varvas upp skall tändläget bli tidigare.

 

Eftersom båten är ny för dig är det inte fel att byta tändstift, brytarspetsar, kanske kondensatorn och ge tändkablarna en koll också. 

Edited by Faderullan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan bli litet fel när saker diskuteras i olika trådar.
Så här utvecklade det sig i den andra tråden:

 

Rent generellt är det så med bensinmotorer att:

Om motorn börjar gå dåligt, hosta, bluddra etc för att sedan stanna, beror det på bränsle/luft-problem

Om, motorn dör utan förvarning är det oftast ett elektriskt problem.

 

Det är ju aldrig fel att byta ut förbrukningsgrejerna, men innan du gör det skall du kolla bränslefilter och bränsleslangar. Du skall även se till att motorn eller snarare förgasarna får luft, är det luftfilter eller bara ett flamskydd?

 

Spontant känns det som om motorn inte får tillräckligt med bränsle då du försöker öka varvtalet.

Det kan ju även vara skräp i förgasarna, något som gör att det kanske flödar över, vilket det inte får göra, därav bensinlukten, det är oroande, kör evakueringsfläkten ordentligt!

Gamla bränsleslangar med torrsprickor kan det ju också vara.

 

Tvärtemot vad jag först skrev kan det ju även vara så att motorn/förgasarna får för mycket bränsle(därav bensinlukten) alltså för litet luft/syre, bränsleblandningen blir för fet. då kan det ju bluddra på rätt bra och motorn köver sig.

 

Sedan skall du byta tändstift, tändkablar, fördelarlock, kondensator och tändspole, för att undvika framtida problem.

Kondingar och tändspole får lätt värmeslag när dom blir gamla och varma, och varmt brukar det bli i motorbåtars motorrum. Då stannar motorn plötsligt utan förvarning, när det blir kortis i spolen eller i kondingen.
 

 

 

Förutom de goda råden du har fått av @Georg_Ohm så skulle jag rekommendera att byta till brytarlös tändning som t.ex den i länken. Väl injusterad funkar det mycket bra och du slipper att hålla koll på brytare och dess inställning och den brukar även ge en jämnare gång enligt mina erfarenheter.

 

Postad 3 timmar sedan (redigerade)

   5 timmar sedan skrev  @Makro

Förutom de goda råden du har fått av @Georg_Ohm så skulle jag rekommendera att byta till brytarlös tändning som t.ex den i länken. Väl injusterad funkar det mycket bra och du slipper att hålla koll på brytare och dess inställning och den brukar även ge en jämnare gång enligt mina erfarenheter.

 

Jag skrev:

Det finns rätt så billiga sådana moduler, denna är till VW, Volvo, Volvo Penta mfl. (KIT fit for Bosch JFU4 009 )

 

.En länk.

 

Jag har satt in sådana i två bilar och i en båt med likadan motor som din, och det har fungerat mycket bra, även om fördelaren är sliten så påverkas inte dom här modulerna av glapp i axeln som mekaniska brytarspetsar gör. En annan fördel är att man slipper kondensatorn.

Men om du beställer måste du veta vad din fördelare har för artikelnummer, dessa finns även att köpa i diverse "racing- och rallyaffärer", dom kan vara av bättre kvalitet och kosta tio gånger mer, på ett ungefär.

Redigerad 3 timmar sedan av Georg_Ohm

 

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gokväll.

 

Var en sväng till båten idag och kollade vad det sitter för tändningsdelar.

det blir att handla nytt, och det med brytarlöst system kommer det att bli.

Tackar för tipset. 👍

 

Jag blev lite konfunderad då jag kollade luftfiltret.Eller rättare sagt mässingsplåtarna, de var alldeles oljiga och blöt oljehinna i hela burken.

Slangen för vevhusventilationen var instoppad i luftintaget i det lilla röret in till filtret. Det verkar lite konstigt i mina ögon, eller jag kanske har fel.

Slangen tog ju upp 2/3 delar av rörets innediameter.

 

Kan det vara så att vid gaspådrag suger den åt sig oljedimman i vevhuset och på så sätt blir för fet blandning?

 

Skulle det inte fungera med vanliga luftfilter som sitter på bilar?

 

Undrar lite?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Skruttelina:

Skulle det inte fungera med vanliga luftfilter som sitter på bilar?

 

Jodå.

Och på dem är vevhusventilationen oftast också återmatad till luftrenaren. För sedan 60-talet är sluten vevhusventilation krav även på bilar, och t.o.m. på min nya båts moderna Yanmardiesel mynnar vevhusventilationen vid luftfiltret.

Hur skulle det se ut om de mynnade i t ex kölsvinet. Svinigt....😝

 

Det skall inte pusta mycket ur detta rör. Gör det så, kan kolvringarna vara ledsna i motorn. Men den borde då också ryka mycket blått. Men oavsett är det knappast detta som gör att den "bluddrar".

 

Leta fel efter de tips du fått och försök få den att gå bra (eller hitta felet) innan du bygger om för mycket 😉

 

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för det.

Nä jag ska inte bygga om det i första läget.

Men nya tänddelar blir det varjefall.

Jag var bara lite nyfiken.

Men elen måste jag rätta till nu i höst/vinte.

Det blir omdragning i hela båten.

Märkt upp trådarna i råttboet så jag vet vart dom hör

processed-d8a21446-3ccd-42d5-be0e-a6bb617356d1_k2Yo8smp.jpeg

processed-2fed3f25-1eb1-4c46-bb70-3ad768bdfb87_wv7f8OxF.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående vevhusventilationen är det som det är, men du kan ju vid tillfälle kolla i oljefällan eller byta ut den, där lär det finnas en finmaskig sil, sägs det, jag har aldrig haft anledning att meka med en sådan på just den motorn. Och i silen kan det fastna en massa gegga.

 

Bilden på elsystemet, tja, jag har sett mycket värre, det där ser nu ganska ok ut…

Men det är väl bra att trassla upp i ormboet.
Mekanisk logg!? Det var längesedan jag så en sådan.

 

Motorrummet… 

Det sitter en del kablar på solenoidens inkommande anslutning, det är inte så bra, koppla dessa till en egen plint. Och ser jag rätt då jag ser en tjockare gul/grön kabel dit!? Och en till som gör en böj uppåt? Gulgröna är som du vet till skyddsjord, får inte användas till någonting annat. 
Den ena ser ut att vara chassiminus i motorblocket och den andra B+ på solenoiden, där det sannolikt är kopplat en kabel direkt till batteriplus, var händer, tror du, om någon kopplar ihop dessa, det blir en fin kabelbrand, om det nu är så som jag tror att det är på bilden.

 

Fördelaren, jodå det är en vanlig typ, finns i Amazoner och 140, snarlika i VW-bubblor och andra samtida tyska bilar med fyrcylindriga motorer, skillnaden är att i bilarna har man vacuumkompensering, det funkar inte i båt, därför har den ingen vacuumdosa. Men förutom det är dom nästintill identiska, så vanliga moduler till brytarlös tändning passar ”bolt on” i samma skruvhål som brytarspetsarna sitter i.

Tändkablaena ser nästan nya ut.

Kolla  bränsleslangar och dess anslutningar, även om bensinen kommer i något rör. Det får inte läcka ens en bråkdel av en milliliter.

 

Så då är det ju bra att kontrollera evakueringsfläkten, den skall gå i minst två minuter innan start, skall då ventilera ut eventuella bensinångor så att dessa inte antänds av en gnista från solenoiden eller startmotorn. Bra om fläkten även går en stund efter det du stängt av motorn. Den skall suga långt ned mot båtens botten, och blåsa ut högre upp på båtens utsida. Bensinångorna är ju tyngre än luft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter som förgasarna är för snålt ställda. Prova att skruva ut justerskruvarna till munstyckena 1/4 eller ev. 1/2 varv. Kolla även synkningen av förgasarna och att klockorna lyfter vid gaspådrag.

Ingemar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

skillnaden är att i bilarna har man vacuumkompensering, det funkar inte i båt, därför har den ingen vacuumdosa.

Varför funkar det inte i båt ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev touchwood:

Varför funkar det inte i båt ?

 

I en bilförgasare och i dess insug bildas det ett undertryck när du lättar på gasen när du accelererat klart eller då bilen går i nedförsbacke. En båtmotor jobbar konstant hela tiden, som om den accelererat konstant, det bildas inget undertryck där.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2021-09-26 vid 19:12 skrev Skruttelina:

Gokväll.

 

Var en sväng till båten idag och kollade vad det sitter för tändningsdelar.

det blir att handla nytt, och det med brytarlöst system kommer det att bli.

Tackar för tipset. 👍

 

Jag blev lite konfunderad då jag kollade luftfiltret.Eller rättare sagt mässingsplåtarna, de var alldeles oljiga och blöt oljehinna i hela burken.

Slangen för vevhusventilationen var instoppad i luftintaget i det lilla röret in till filtret. Det verkar lite konstigt i mina ögon, eller jag kanske har fel.

Slangen tog ju upp 2/3 delar av rörets innediameter.

 

Kan det vara så att vid gaspådrag suger den åt sig oljedimman i vevhuset och på så sätt blir för fet blandning?

 

Skulle det inte fungera med vanliga luftfilter som sitter på bilar?

 

Undrar lite?

Det kan säkert vara så att flamdämparna (luftfiltret) är igenkloggade och då går motorn som skit. Så var det på min båt med B20 när jag köpte den. Lägg dem i diesel,  bensin, aceton eller något annat lämpligt. 

 

Det är onödigt med ett vanligt luftfilter på en båt. Det behövs inte och ger extra motstånd. Det dammar inte på havet (oftast inte i alla fall). 

 

P.S. Det är en dålig idé att köra utan flamdämpare. Min kompis kompis testade utan flamdämpare och efter en förgasarknall så brann det i motorutymmet. 

Edited by stensino
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har tur du! 

 

Lite mer skav på gulgröna kabelns isolering, så har du ingen båt. 

 

Finns det gnistsäker motorrumsfäkt? 

 

 

IMG_20211003_181228.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotack jag vet det. 

All El ska dras om från batterikablar till 12 voltsuttaget på panelen.. 

Sen båten var ny 1969 är det många "kan själv". som kopplat hej vilt. 

Allt ska bli nytt. 🙄

Knåpat ihop ettschema jag tror kommer att fungera

IMG_20211003_185221.jpg

IMG_20211003_185212.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Du har tur du! 

 

Lite mer skav på gulgröna kabelns isolering, så har du ingen båt. 

 

Finns det gnistsäker motorrumsfäkt? 

 

 

IMG_20211003_181228.jpg

Den typen av motorrumsfläktar som säljs i båttillbehörsbutiker är helkapslade och gnistsäkra, det ligger ju i sakens natur, men det skadar ju inta att kontrollera noga innan köp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

175 cd har membran?  gummibälg vid kolven litet hål i detta kan ge detta fel ,bludder. värt att kolla 

ventilera bensinångor vid mek med bränsle  B

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy