Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Riga

Vilken båt för optimal seglingsupplevelse?

Rekommendera Poster

Nån som seglat en båt 7-11 meter med minst två kojer och pentry där man fått en genuin känsla av seglingsglädje och fart? För mig betyder seglingsglädje relativt snabbt svar på rodret, kryssvinkel på 90 grader(över grund) eller bättre, snabb i lätt vind men samtidigt seglingsbar och hanterbar i åtminstone upp till 12 m/s med revade segel i lite sjö. Tillräckligt enkel för att kunna ta en dagstur utan för mycket meck men samtidigt kunna ta en fyradagars till Mariehamn.

Ståhöjd och inombordare är inte nödvändigt, liksom allehanda bekvämligheter som toalett, vatten och kyl.

Seglade en H-båt för länge sedan och tyckte om den. Har även fått för mig att NF är en glad och pigg seglare. Är ju lite stofil så kanske finns andra modernare båtar.  

Redigerad av Riga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Riga:

Är ju lite stofil så kanske finns andra modernare båtar.

Den känsla jag tror du vill åt får jag när jag är med och seglar svågerns Archambault Grand Surprise.

En förvuxen jolle som seglar snabbt och högt. Det är få saker som slår känslan när den går upp i planing och bokstavligen fräser i väg.

En helt underbar båt. Tyvärr finns det inte överdrivet många sådana i Sverige.

 

https://youtu.be/zGvLtcujTZs

 

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Mc Lasse

Tack, såg fräsigt ut men seglar mest ensam och vill även kunna ställa ifrån mig kaffekoppen ibland. Så kursstabil är nog ytterligare ett kriterium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det gå fort så leta efter båtar med högt SRS-tal.
I Svenska seglarföbundets SRS tabeller finns en hel del båtar: 
https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/AlltduvillvetaomSRS/SRSTabeller
I Sailguide kan man sortera ut båtar efter SRS-tal:
https://www.sailguide.com/boats
Ska det däremot gå fortare än drygt 10 knop så fundera på en trimaran. Ofta kan man på dessa vincha ihop skroven när man ska lägga till. Se denna video för inspiration
https://youtu.be/tHToSDz5ghU

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Peter_K

Där har vi frågan, du nämner fyra bra båtar, men vilken är optimal.

Funderar ibland på Safir. Vad jag hört går den makalöst högt i vind och det är en av egenskaperna som ger mig glädje. Att kunna lirka sig fram mot vinden med minimal förlust är för mig mer tillfredställande än en fartgivande slörbog. 

Tänker på nåt Åke Mattson sa för länge sedan då han menade att kryssen var intressantast och roligast. Då (30 år sedan) kunde jag inte förstå det men nu håller jag med helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Riga:

Där har vi frågan, du nämner fyra bra båtar, men vilken är optimal.

Alla är optimala på sitt vis, eftersom alla båtar är kompromisser. Så frågan är - vilken är optimal för dig? Och det kan ju bara du svara på. 
🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Smaragd är vad du söker, min farbror hade en för rätt länge sedan. Fantastisk fin seglare som går otroligt högt i vind. Riktigt snabb och lätthanterlig med själslående fock (och backstag). Går att segla upp till 12m/s utan att reva (ej optimalt) då hon bara viker ned tills vinden spiller ur. Seglar förhållandevis torrt i vågor med mjuk gång. Om du gillar H-båt så kommer du älska Smaragd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-25 vid 07:49 skrev Riga:

@Mc Lasse

Tack, såg fräsigt ut men seglar mest ensam och vill även kunna ställa ifrån mig kaffekoppen ibland. Så kursstabil är nog ytterligare ett kriterium.

Du menar nog, hålla i kaffekoppen. Ingen av de föreslagna båtarna, anser jag, seglar man med kaffekopp i en hand och en smörgås i andra handen. Safiren vet jag inget om men de övriga är tämligen livliga båtar och kräver passning med rodret. En autopilot är ju alltid gångbar om man vill göra något ärende i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev pseudonym:

Behöver man kryssa åker man åt fel håll.😉

En gentleman kryssar aldrig😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Safiren vet jag inget om men de övriga är tämligen livliga båtar och kräver passning med rodret.

Safiren är riktigt stadig, seglar genom vågorna i stället för över. Man kan utan problem använda hackbräde för att behålla kursen om man nu vill ha mat i båda händerna. Samtidigt är upplevelsen fantastisk då den är lättdriven pga den smala skrovet och det faktum att man sitter i vattenlinjen i princip. 
 

Slänger med en bild från när vi seglade kompisens Safir utanför Nynäshamn.
Kaffet var med 🙂

DB2F0BB2-886C-45F2-BEC5-86AD5C981773.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peka67:

Jag tror att Smaragd är vad du söker

Smaragd är ju baserad på en 6:a, medan Safiren på en 5.5:a. Dvs, de har rätt lika egenskaper. 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Peter_K:

Smaragd är ju baserad på en 6:a, medan Safiren på en 5.5:a. Dvs, de har rätt lika egenskaper. 🙂

Du har helt rätt Peter, jag har fått för mig att Smaragd har en starkare rigg med jag kan vara ute cykla🤔 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Smaragd och Safir, dessutom otroligt vackra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill tipsa om Inferno 29. 

Lätt och snabb i lätt vind, inga problem att kryssa revad i 12 m/s eller segla en vecka till Åland. 

Den är i samma kategori som NF men snabbare, roligare än H-båt och jag tycker att den är riktigt snygg. 

Jämfört med Smaragden så har den högre i tak och vi har seglat ifrån dem i lättvind men jag är övertygad om att smaragden tar igen det i hård vind. 

Den har toalett, pentry, färskvatten, 5 kojer men jag skulle vilja ha lite mer stuvutrymme. Vi använder stickojen som stuv. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... Vi är ju olika. 

 

Min maximala upplevelse är att ha det bekvämt, när jag kommer i hamn, oavsett om jag ligger på svaj eller vid brygga. 

Kunna ha det väderskyddat i sittbrunnen och ha det varmt o gott även om det störtregnar eller snöar. 

 

Min Cumulus som jag haft i fjorton år, med rullgenua och revbar stor hanterar jag själv. Behöver ingen gast.

Allt ned draget till sittbrunnen.

Enda lyxen är väl Lazyjacksen.

 

Skutan funkar i hårda vindar, även storm. 

Och seglar inte så pjåkigt. 

 

Modern plotter med frammåtseende ekolod. Hydrographicas sjökort över de flesta hamnar i Vänern. 

Mer än 140 st. 

 

Tycker största upplevelserna är att smyga i skärgårdarna. 

Har inget behov av att korsa Vänern snabbare än vad jag gjort tidigare. 

Ej heller ute efter nån rekordtid mellan t ex Liljedahl och Västra Sööa. 

 

En Autopilot i drift och dessutom en extra i reserv. 

 

Byggt på badbrygga med egna prylar som t ex räddnings- badstege, peke med ankarhållare och ett grabbräcke strax ovan sprayhood. 

Gasolkula i ventilerat utrymme med magnetventil strax intill. 

 

Kompletterat motorn med en 70 A generator (original 30 A). 

 

Och visst skulle skutan kunna göra 0.3 knop mer under segel om jag fixade botten helt slätt, och stök på nåt dundermedel eller fixar mikroluftblåsor på den skrovliga färglappade ytan. Men nu tävlingsseglar jag aldrig. 

 

Jag tycker skutan är optimal för mig och min hund. Sambon o vänner får också plats. 

 

(Saknar trådlös vindgivare och kommunikation mellan plotter och autopilot.) 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaragd och Safir är nog svårslagna om du vill ha en båt som går stabilt genom vågorna samtidigt som de går högt och snabbt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...