Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Varför tar man bort seglen på vintern?

Rekommendera Poster

Om man har kvar masten över vintern, varför ska man ta bort storseglet som ju sitter på bommen som sitter under presenningen?

 

Latmasken kryper fram nu när det blir mycket att fixa på kort tid innan vi flyger till Lissabon för vidare segling till Kap Verde.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta håller sig fuktigt mycket längre eftersom det är kallare så fukt inte dunstar snabbt som under sommaren.

Sen kanske det inte har så stor betydelse i verkligheten. Men varför chansa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som är lata, brukar era segel mögla?

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger mina utspridda inne i båten så de torkar mha luftavfuktaren. När jag får tid och ork viker jag ihop dem, lägger dem i sina säckar som sedan förvaras i båten.

 

Kan du inte bara lägga dem löst i båten och ta hand om dem när du kommer tillbaka?

 

Alternativt bara låta dem sitta kvar tills ni är tillbaka. Det borde inte vara någon större fara för seglen kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev McLasse:

Alternativt bara låta dem sitta kvar tills ni är tillbaka. Det borde inte vara någon större fara för seglen kan jag tycka.

Jo, det är ju ett bra alternativ om tiden inte räcker till.

Sedan att det blir den kallaste december i mannaminne med -20°C och 70 cm snöfår man väl hantera då... ;)

Känns som ett rimligt "straff" efter ett par månader på Atlanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Känns som ett rimligt "straff" efter ett par månader på Atlanten.

Japp, det kan du ha! 😀

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Sedan att det blir den kallaste december i mannaminne med -20°C och 70 cm snö

Då är det i alla fall ingen fara med seglen.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storseglet tar ca 3-4 min att plocka av på vår båt. Gissar att det tar 6-8 min att sätta dit det igen. En måttlig arbetsinsats, tycker jag.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är egentligen mera principiell, men kom upp när man började tänka på vilka genvägar som finns.

 

Idag har vi inte bomullssegel, kanske är det just de gamla seglen som är orsaken till att man tar bor seglen?

 

Hur kommer det sig att segel bara möglar under halva året?

 

PS

Jag ser med intresse fram emot att se Raol plocka bort storseglet från seglingsbart skick med bomuthal, cunningham, rev och lattor till hopvikt, packat och klart och instuvat på sin vinterförvaringsplats på 3 - 4 minuter. Jag tror det blir svårt oh jag är ganska snabb om jag vill. Min snabbaste påmastning är på 20 minuter liggtid vid mastkranen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta av från båten menade jag. Vad man gör därefter beror ju på förutsättningarna. Men från seglingsbart läge till fritt liggande segel på fördäck tog det ca fyra minuter förrförra veckan när jag gjorde det.

 

Inga revlinor, ingen cunningham, men bomuthal. Två extra linor hade kanske lagt till en minut i tid.

 

Lattorna togs ur efter att seglet legat på tork inomhus en vecka. Tog ca två min totalt. Fyra fullängdslattor.

 

Vika ihop tog kanske ytterligare 3-4 min för två pers.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft båten i vattnet senaste 3 åren i Gbg och inte en tillstymmesle till mögel (storen har suttit på och förseglen har legat i båten)... Det enda problemet har varit tågvirke som fallit ner på däck och blivit grönt av alger. Känns som svenskar är hysteriska med vinterförvaring jamfört med norrmän o danskar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-23 vid 23:09 skrev Mackey:

Ni som är lata, brukar era segel mögla?

Mina segel har suttit på bommen i 10 år… Det funkar. Däremot så har bomkapellet tagit lite stryk 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett avsevärt antal flugor hade siktat på att övervintra i min fock och stor.

När jag tog bort seglen och stoppade in dem i bilen föll en del flugor bort men en större mängd vaknade när de kom in i värmen i bilen. Intressanta hemresa de tio milen hem.

Hade kanske varit  bättre att lämna seglen på plats över vintern.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Riga:

Ett avsevärt antal flugor hade siktat på att övervintra i min fock och stor.

Övervintrande insekter är ju inte så kul, kan säkert bli ordentligt fläckigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...