Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Kavitation ?

Rekommendera Poster

Nedan ser ni bilder på nya bravo 3 som gått en säsong (ca 60h). Propellrarna hade matt finish från fabrik, dvs inte polerade.

 

Jag har inte rengjort dem utöver avspolning.

 

Är alla små repor / märken tecken på kavitation ?

3B19D8E0-4911-41E7-9838-D5E7075A201E.jpeg

A1B2BAF7-FA7B-49BA-A2FC-71E2E17CC7EB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen klok svarar får väl jag ge mig in som fullständig amatör. 
Min erfarenhet är att kavitation uppstår på ”sugsidan” på propparna. Har för mig att det är undertrycket där som gör att det bildas någon sorts luft-/gas-ficka som ger kavitationsskadorna. Dessa ser inte alls ut som repor enligt min erfarenhet. (På målade proppar brukar det ge upphov till att färgen släpper.)
Du ser ju ut att ha kört emot något. Bild 1 visar ett avrundat jack tycker jag det ser ut som.

Jag skulle, helt amatörmässigt, gissa på att reporna kommer från sand/grus som du kört igenom. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @ChristerN Kavitationsskador blir små kratrar (några mm i storlek) i propellerytorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Eftersom ingen klok svarar får väl jag ge mig in som fullständig amatör. 
Min erfarenhet är att kavitation uppstår på ”sugsidan” på propparna. Har för mig att det är undertrycket där som gör att det bildas någon sorts luft-/gas-ficka som ger kavitationsskadorna. Dessa ser inte alls ut som repor enligt min erfarenhet. (På målade proppar brukar det ge upphov till att färgen släpper.)
Du ser ju ut att ha kört emot något. Bild 1 visar ett avrundat jack tycker jag det ser ut som.

Jag skulle, helt amatörmässigt, gissa på att reporna kommer från sand/grus som du kört igenom. 

det som ser ut som ett jack (mörka fläcken) är bara en skugga från min telefon. Propellrarna har inga påkörningsskador. 

 

utöver reporna är finns även små gropar. 

 

Vad jag förstått så kan kavitationskador ut som små brännmärken. 
 

Finns det någon här som har en idé på /förklaringar till att ytan repas / blir så här  ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kane:

Håller med @ChristerN Kavitationsskador blir små kratrar (några mm i storlek) i propellerytorna.

Kolla längst ned på bladet på första bilden. Jag tycker det ser ut som små kratrar / blåsor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

det som ser ut som ett jack (mörka fläcken) är bara en skugga från min telefon. Propellrarna har inga påkörningsskador. 

 

utöver reporna är finns även små gropar. 

 

Vad jag förstått så kan kavitationskador ut som små brännmärken. 
 

Finns det någon här som har en idé på /förklaringar till att ytan repas / blir så här  ?

Jag är benägen att hålla med ChristerN som skriver.

 

"Jag skulle, helt amatörmässigt, gissa på att reporna kommer från sand/grus som du kört igenom."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser typiska kavitationsskador på propeller ut:

image.png.7be7132d5c50139939892dbc39bd9156.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev No_jah:

Jag är benägen att hålla med ChristerN som skriver.

 

"Jag skulle, helt amatörmässigt, gissa på att reporna kommer från sand/grus som du kört igenom."

Tack,

 

Jag det ser lite ut som jag kört dem i blästersand 🙂 

 

Skeddad ser dock som ny ut (nytt drev) så jag har inte kört ner dem i sandenbotten om man säger så. Men kanske är så enkelt att de gått nära sandbotten helt enkelt och sugit upp sanden som orsakat detta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack,

 

Jag det ser lite ut som jag kört dem i blästersand 🙂 

 

Skeddad ser dock som ny ut (nytt drev) så jag har inte kört ner dem i sandenbotten om man säger så. Men kanske är så enkelt att de gått nära sandbotten helt enkelt och sugit upp sanden som orsakat detta.

 

 

Ja, jag kan absolut tänka mig att propellern kan få detta utseende om man kör så att propellern vispar upp väldigt mycket slam och sand från botten.

 

Men se det  positivt, du har ju iallafall inga havstulpaner på propellern. :P

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Min erfarenhet är att kavitation uppstår på ”sugsidan” på propparna. Har för mig att det är undertrycket där som gör att det bildas någon sorts luft-/gas-ficka som ger kavitationsskadorna.

Mitt befäl i lumpen förklarade kavitation ungefär så här för oss.

 

Ifall du tänker dig att det blir så högt tryck bakom propellern på trycksidan så att varje liten luftbubbla som finns i vattnet exploderar av det höga trycket.

 

Så är det inte. Kavitation är precis tvärt om. Kavitation är att det blir så lågt tryck framför propellern på sugsidan så att varje liten luftbubbla imploderar av det låga trycket.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Mitt befäl i lumpen förklarade kavitation ungefär så här för oss.

 

Ifall du tänker dig att det blir så högt tryck bakom propellern på trycksidan så att varje liten luftbubbla som finns i vattnet exploderar av det höga trycket.

 

Så är det inte. Kavitation är precis tvärt om. Kavitation är att det blir så lågt tryck framför propellern på sugsidan så att varje liten luftbubbla imploderar av det låga trycket.

 

 

Borde det inte vara tvärt om om?

 

Högt omgivande tryck = bubblorna imploderar, lågt omgivande tryck = bubblorna exploderar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Så är det inte. Kavitation är precis tvärt om. Kavitation är att det blir så lågt tryck framför propellern på sugsidan så att varje liten luftbubbla imploderar av det låga trycket.

Njaaaa... Nu tror jag att vi får göra skillnad mellan kavitation och komprimerad kavitation. Jag har för mig att det första är själva bildandet av bubblor och det andra är att de imploderar pga högt tryck, vilket det normalt sett är på sju meters djup eller mer och ger upphov till en liten smäll. Jag är inte hundra på exakta detaljerna (gjorde lumpen som ubåts-span, men det var några år sedan), men jag är definitivt säker på att ingenting kan implodera pga lågt tryck, det vore ju bara märkligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högt tryck bubblor trycks ihop, lågt tryck bubblor dras isär.

Men jag kan mycket väl ha missuppfattat det hela. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kalle_Anka:

Högt tryck bubblor trycks ihop, lågt tryck bubblor dras isär.

Men jag kan mycket väl ha missuppfattat det hela. 

Ja, precis.

Och om bubblorna trycks ihop imploderar dom, och dras dom isär så exploderar dom.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Wikipedia:
"Kavitation är ett fenomen där snabba tryckförändringar i en vätska leder till skapandet av små ångfyllda håligheter på platser där trycket är relativt lågt. Vätskan "kokar" d.v.s. övergår lokalt i gasform."

Redigerad av olag
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev olag:

Enligt Wikipedia:
"Kavitation är ett fenomen där snabba tryckförändringar i en vätska leder till skapandet av små ångfyllda håligheter på platser där trycket är relativt lågt. Vätskan "kokar" d.v.s. övergår lokalt i gasform."

Precis. Och när det är högt tryck kan man också skapa motsvarande håligheter om man vevar runt nog mycket, men då gör trycket att de direkt kollapsar/imploderar, vilket kalla komprimerad kavitation. Men det är ju inget som påverkar en fritidsbåt eftersom våra propellrar sitter alldeles för nära ytan för det, så egentligen är det helt irrelevant här 😛

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-23 vid 20:34 skrev johan_sjobjorn:

Nedan ser ni bilder på nya bravo 3 som gått en säsong (ca 60h). Propellrarna hade matt finish från fabrik, dvs inte polerade.

 

Jag har inte rengjort dem utöver avspolning.

 

Är alla små repor / märken tecken på kavitation ?

3B19D8E0-4911-41E7-9838-D5E7075A201E.jpeg

A1B2BAF7-FA7B-49BA-A2FC-71E2E17CC7EB.jpeg

De brukar se ut ungefär sådär om man gör dem rena. Hade rostfria i 13 år och de verkade helt okänsliga för kavitation. Bytte till målade Al sista året och det kom direkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...