Jump to content
Saturday 04 December 2021
johan_sjobjorn

Kavitation ?

Recommended Posts

Nedan ser ni bilder på nya bravo 3 som gått en säsong (ca 60h). Propellrarna hade matt finish från fabrik, dvs inte polerade.

 

Jag har inte rengjort dem utöver avspolning.

 

Är alla små repor / märken tecken på kavitation ?

3B19D8E0-4911-41E7-9838-D5E7075A201E.jpeg

A1B2BAF7-FA7B-49BA-A2FC-71E2E17CC7EB.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom ingen klok svarar får väl jag ge mig in som fullständig amatör. 
Min erfarenhet är att kavitation uppstår på ”sugsidan” på propparna. Har för mig att det är undertrycket där som gör att det bildas någon sorts luft-/gas-ficka som ger kavitationsskadorna. Dessa ser inte alls ut som repor enligt min erfarenhet. (På målade proppar brukar det ge upphov till att färgen släpper.)
Du ser ju ut att ha kört emot något. Bild 1 visar ett avrundat jack tycker jag det ser ut som.

Jag skulle, helt amatörmässigt, gissa på att reporna kommer från sand/grus som du kört igenom. 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med @ChristerN Kavitationsskador blir små kratrar (några mm i storlek) i propellerytorna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev ChristerN:

Eftersom ingen klok svarar får väl jag ge mig in som fullständig amatör. 
Min erfarenhet är att kavitation uppstår på ”sugsidan” på propparna. Har för mig att det är undertrycket där som gör att det bildas någon sorts luft-/gas-ficka som ger kavitationsskadorna. Dessa ser inte alls ut som repor enligt min erfarenhet. (På målade proppar brukar det ge upphov till att färgen släpper.)
Du ser ju ut att ha kört emot något. Bild 1 visar ett avrundat jack tycker jag det ser ut som.

Jag skulle, helt amatörmässigt, gissa på att reporna kommer från sand/grus som du kört igenom. 

det som ser ut som ett jack (mörka fläcken) är bara en skugga från min telefon. Propellrarna har inga påkörningsskador. 

 

utöver reporna är finns även små gropar. 

 

Vad jag förstått så kan kavitationskador ut som små brännmärken. 
 

Finns det någon här som har en idé på /förklaringar till att ytan repas / blir så här  ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Kane:

Håller med @ChristerN Kavitationsskador blir små kratrar (några mm i storlek) i propellerytorna.

Kolla längst ned på bladet på första bilden. Jag tycker det ser ut som små kratrar / blåsor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

det som ser ut som ett jack (mörka fläcken) är bara en skugga från min telefon. Propellrarna har inga påkörningsskador. 

 

utöver reporna är finns även små gropar. 

 

Vad jag förstått så kan kavitationskador ut som små brännmärken. 
 

Finns det någon här som har en idé på /förklaringar till att ytan repas / blir så här  ?

Jag är benägen att hålla med ChristerN som skriver.

 

"Jag skulle, helt amatörmässigt, gissa på att reporna kommer från sand/grus som du kört igenom."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här ser typiska kavitationsskador på propeller ut:

image.png.7be7132d5c50139939892dbc39bd9156.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev No_jah:

Jag är benägen att hålla med ChristerN som skriver.

 

"Jag skulle, helt amatörmässigt, gissa på att reporna kommer från sand/grus som du kört igenom."

Tack,

 

Jag det ser lite ut som jag kört dem i blästersand 🙂 

 

Skeddad ser dock som ny ut (nytt drev) så jag har inte kört ner dem i sandenbotten om man säger så. Men kanske är så enkelt att de gått nära sandbotten helt enkelt och sugit upp sanden som orsakat detta.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack,

 

Jag det ser lite ut som jag kört dem i blästersand 🙂 

 

Skeddad ser dock som ny ut (nytt drev) så jag har inte kört ner dem i sandenbotten om man säger så. Men kanske är så enkelt att de gått nära sandbotten helt enkelt och sugit upp sanden som orsakat detta.

 

 

Ja, jag kan absolut tänka mig att propellern kan få detta utseende om man kör så att propellern vispar upp väldigt mycket slam och sand från botten.

 

Men se det  positivt, du har ju iallafall inga havstulpaner på propellern. :P

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Min erfarenhet är att kavitation uppstår på ”sugsidan” på propparna. Har för mig att det är undertrycket där som gör att det bildas någon sorts luft-/gas-ficka som ger kavitationsskadorna.

Mitt befäl i lumpen förklarade kavitation ungefär så här för oss.

 

Ifall du tänker dig att det blir så högt tryck bakom propellern på trycksidan så att varje liten luftbubbla som finns i vattnet exploderar av det höga trycket.

 

Så är det inte. Kavitation är precis tvärt om. Kavitation är att det blir så lågt tryck framför propellern på sugsidan så att varje liten luftbubbla imploderar av det låga trycket.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Mitt befäl i lumpen förklarade kavitation ungefär så här för oss.

 

Ifall du tänker dig att det blir så högt tryck bakom propellern på trycksidan så att varje liten luftbubbla som finns i vattnet exploderar av det höga trycket.

 

Så är det inte. Kavitation är precis tvärt om. Kavitation är att det blir så lågt tryck framför propellern på sugsidan så att varje liten luftbubbla imploderar av det låga trycket.

 

 

Borde det inte vara tvärt om om?

 

Högt omgivande tryck = bubblorna imploderar, lågt omgivande tryck = bubblorna exploderar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Så är det inte. Kavitation är precis tvärt om. Kavitation är att det blir så lågt tryck framför propellern på sugsidan så att varje liten luftbubbla imploderar av det låga trycket.

Njaaaa... Nu tror jag att vi får göra skillnad mellan kavitation och komprimerad kavitation. Jag har för mig att det första är själva bildandet av bubblor och det andra är att de imploderar pga högt tryck, vilket det normalt sett är på sju meters djup eller mer och ger upphov till en liten smäll. Jag är inte hundra på exakta detaljerna (gjorde lumpen som ubåts-span, men det var några år sedan), men jag är definitivt säker på att ingenting kan implodera pga lågt tryck, det vore ju bara märkligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Högt tryck bubblor trycks ihop, lågt tryck bubblor dras isär.

Men jag kan mycket väl ha missuppfattat det hela. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Kalle_Anka:

Högt tryck bubblor trycks ihop, lågt tryck bubblor dras isär.

Men jag kan mycket väl ha missuppfattat det hela. 

Ja, precis.

Och om bubblorna trycks ihop imploderar dom, och dras dom isär så exploderar dom.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt Wikipedia:
"Kavitation är ett fenomen där snabba tryckförändringar i en vätska leder till skapandet av små ångfyllda håligheter på platser där trycket är relativt lågt. Vätskan "kokar" d.v.s. övergår lokalt i gasform."

Edited by olag
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev olag:

Enligt Wikipedia:
"Kavitation är ett fenomen där snabba tryckförändringar i en vätska leder till skapandet av små ångfyllda håligheter på platser där trycket är relativt lågt. Vätskan "kokar" d.v.s. övergår lokalt i gasform."

Precis. Och när det är högt tryck kan man också skapa motsvarande håligheter om man vevar runt nog mycket, men då gör trycket att de direkt kollapsar/imploderar, vilket kalla komprimerad kavitation. Men det är ju inget som påverkar en fritidsbåt eftersom våra propellrar sitter alldeles för nära ytan för det, så egentligen är det helt irrelevant här 😛

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-23 vid 20:34 skrev johan_sjobjorn:

Nedan ser ni bilder på nya bravo 3 som gått en säsong (ca 60h). Propellrarna hade matt finish från fabrik, dvs inte polerade.

 

Jag har inte rengjort dem utöver avspolning.

 

Är alla små repor / märken tecken på kavitation ?

3B19D8E0-4911-41E7-9838-D5E7075A201E.jpeg

A1B2BAF7-FA7B-49BA-A2FC-71E2E17CC7EB.jpeg

De brukar se ut ungefär sådär om man gör dem rena. Hade rostfria i 13 år och de verkade helt okänsliga för kavitation. Bytte till målade Al sista året och det kom direkt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy