Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Daniel_K

Förstärka durkbalkar?

Rekommendera Poster

Hej.
Skulle vilja ha lite tips och råd om hur jag ska åtgärda ett problem i min båt.
Någon - sannolikt varvet som en gång i tiden bytte motor - har sågat av balkarna som är underlag till durken (kapningar inringade med rött).
Antar att detta var enda sättet att få ut gamla maskinen och få in den nya, men därefter har man misslyckats med att få ihop det.
Det blir lite av en hängmatta när durken ligger på plats, och jag har en känsla av att det säckar mer och mer för varje gång jag går där.
Nu vill jag åtgärda detta och funderar på bästa sättet.
Jag är nog mest inne på någon konstruktion av fyrkantrör att förstärka med underifrån. Måtten på hela öppningen är ca 180 x 160cm (b x l).
Det är ju inte omöjligt att maskinen skulle behöva ut igen någon gång i framtiden, så jag tänker att det är bra med en lösning som går att demontera.

Någon som har erfarenhet av liknande jobb? Eller idéer eller synpunkter?

 

Mvh

Daniel

Motorrum_LI.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ersätt eller i alla fall förstärk med U-profil av aluminium. Så är det gjort på många båtar, och dessa är sedan skruvade mot stöd i ändarna för att "ramverket" skall kunna tas bort bär maskinen skall ur.

 

Mittenkapningen känns f.ö. lite svårbegriplig...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Då har jag varit inne på rätt spår. 

 

12 timmar sedan skrev IngemarE:

Mittenkapningen känns f.ö. lite svårbegriplig...

Eller hur!? 

Men det är ett genomgående tema i min båt. "Varvsskött" minsann, men ibland undrar man vilka klåpare som jobbat på det varvet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I kompisens båt ligger det lösa bjälkar över motorn, dessa vilar i U-stycken av ek (träbåt) men dessa skulle ju lika gärna vara utförda i aluminium eller rostfritt stål, men ek är bra, det kan du säkert såga i själv. Även hans bjälkar är gjorda av ek, men dessa kan ju bestå av ihoplimmade plywoodremsor, eller gjorda av vattenfast formplywood. Kompisen har något mjukt uppe på ”bjälklaget” jag tror det är remsor av en tjock gummiduk, detta för att durkskivorna inte skall vibrera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte dela med mig av lösningen.

Det blev 100x50 fyrkantsrör i 4mm stål. De ligger på balkskor byggda av 6mm plattjärn. (Det som återstår är att balkverket ska skruvas med 2-3 st M8 i varje sko)

Det var en del funderande innan allt blev helt genomtänkt, men jag tror det blir riktigt bra.

20211103_155631.jpg

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...