Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Dagu

Ev. Mjukt skrov?

Rekommendera Poster

Det gäller en Regal 258 från -90 talet.

Behövde lyfta båten och kranbilsoperatören reagerade på att skrovet var "mjukt", jag var inte med själv och kunde därmed inte ställa följdfrågor.

Har aldrig reagerat på det själv mer än att "dörren" till badbryggan varit lite svår att stäng när båten stått på släpet. Båten går hur bra och stabilt som helst i sjön och bryter sjö kanon.

 

Kan det vara så att vissa märken/modeller är något mjukare i skrovet än andra av någon anledning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Dagu:

Kan det vara så att vissa märken/modeller är något mjukare i skrovet än andra av någon anledning.

Japp!

Alla båtar flexar lite och det är också meningen. Jag brukar jämföra med gräs och träd i storm. Träden faller liksom gräset men gräset reser sig igen. Kanske inte världens bästa liknelse i detta fall men alla båtar flexar mer eller mindre. Om kranföraren reagerar så flexar nog ditt skrov mer än andra. Om det är något att oroa sig för vet jag dock inte.

Jag känner igen det där med att dörrar kan bli svårare att stänga. Ofta beror det på att båten inte vilar helt på kölen men ju mer ett skrov flexar desto känsligare är det.

Välkommen till MG!

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även min Albin Cumulus ändrar sig något när den kommer i sjön. 

 

Efter några veckor, är det dags att sträcka upp topp- och undervant som håller masten på plats. 

Märks tydlig då vant i lä slackar lite väl mycket. 

 

Själv spänner jag toppvantet till

ca 15 % av vantens hållfasthet. 

Undervanten spänner jag såpass att mastböjen blir bra, med slackt akterstag.

D v s i regel något hårdare än toppvantet, har jag märkt. 

 

- Ja, ja.... Jag vet att andra spänner på andra sätt.

Typ tumstocksmetoden mm. 

Någon föredrar tydligen också att spänna så att masten lutar något i sidled o s v. 

Men jag är inget proffs. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt, Nimbusen kändes litet "flexig" i botten då den stod på bockarna, den kunde gunga litet då man gick på däcket. Toalettdörren var trög att öppna när båten stod på land, men lätt då båten låg i vattnet. Det var en 2700 från 80-talet, skrovet kändes tunt, man kunde avgöra om det var solsken eller ej på utsidan.

Det beror ju på båtens konstruktion och hur mycket material man använde när man tillverkade skrovet.

Varesig det är en segel- eller motorbåt måste man ju palla upp ordentligt där båten har sin största tyngd, inte sällan vid motorn, bra är det ju om man kan ställa bockar eller stöttor på utsidan där motorfästena sitter på insidan av skrovet. Så försök att märka upp var motorfästena finns och ställ bockarna där, sätt an dem "lagom hårt"...

Jag hart tre Tyresöbockar, en under akterspegeln, en under aktre motorfästena och en under de främre, dessutom en justerbar trefot under fören.

Nuvarande båt är däremot helt stum i skrovet om man bankar med en knytnäve, det flexar ingenting, dörrarna är lika svåra att öppna när båten står på land resp. ligger i vattnet.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så illa att båten har inplastat trä, som ska ge stadga men som ruttnat nånstans inunder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika båtar är olika rigida i sin konstruktion. Men.. detta låter inte helt bra.

 

Det låter som båten kläms ihop när den står på trailer, vilar den på kölen då. Dvs merparten av vikten ligger på kölen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Olika båtar är olika rigida i sin konstruktion. Men.. detta låter inte helt bra.

 

Det låter som båten kläms ihop när den står på trailer, vilar den på kölen då. Dvs merparten av vikten ligger på kölen?

Nja.

Det var nog lite si och så med det, kärran var inte optimal, ett ombyggt husvagnschassi, kanske inte direkt av ett proffs 😞 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Paul_Schtek:

Det är inte så illa att båten har inplastat trä, som ska ge stadga men som ruttnat nånstans inunder?

Oklart.

Som jag förstått det ska inte Regal ha arbetat så i mitten av -90 talet men är inte säker 😮  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Dagu:

Nja.

Det var nog lite si och så med det, kärran var inte optimal, ett ombyggt husvagnschassi, kanske inte direkt av ett proffs 😞 

Båtar kan / skrov kan sätta sig ifall de inte är korrekt upppallade. På US båtar är det inte ovanligt att båtens balksystem (stringers) är av trä och kan därmed ruttna. Lägg till att de även kan vara fyllda med skum som suger åt sig fukt, det ökar vikten och därmed belastningen på skrov och balksystemet som står för stadgan.

 

Kolla efter små sprickor i gelcoat vid akterspegeln.

 

Kolla även om skrovet är plant eller om det "hänger" där bak genom att lägga ett längre vattenpass eller helt rak planka från akterspegeln mot botten.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men skrov ska nog vara lite mjuka beroende på konstruktion. Annars så går de ju sönder, om det är för styvt. Om det är träbalkar/laminat under glasfibret, ska man nog vara extra observant om skrovet är ovanligt mjukt. 

 

Håller med tidigare inlägg. Håll utkik efter sprickor och mät och notera gärna längden. Sprickor växer med tiden, oftast exponentiellt. Hos jetflygplan, letar man kontinuerligt efter sprickor, som tillbörjan är mikroskopiska, men som kan tillta väldigt snabbt.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Busteri:

Men skrov ska nog vara lite mjuka beroende på konstruktion. Annars så går de ju sönder, om det är för styvt. Om det är träbalkar/laminat under glasfibret, ska man nog vara extra observant om skrovet är ovanligt mjukt. 

 

Håller med tidigare inlägg. Håll utkik efter sprickor och mät och notera gärna längden. Sprickor växer med tiden, oftast exponentiellt. Hos jetflygplan, letar man kontinuerligt efter sprickor, som tillbörjan är mikroskopiska, men som kan tillta väldigt snabbt.

 

 

Tack!

Jag har inte hittat några sprickor i gelcoat eller liknande hittills, inte ens micro-sprickor typ spindelnät som man kan se ibland.

    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...