Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
GTI

Backslagsolja läcker

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Monsun 31 med Vetus 27 hk från 2010 med backslag och rak axel.

 

Den senaste tiden har det kommit röd backslagsolja i tråget under motorn. Inte så mycket men irriterande. Kollade oljan ikväll efter motor ut ur och in i hamn för kvällssegling i sundet. Torkade torrt senast och nu låg det en lite skvätt där igen. Oljestickan visar inte någon närmare förbrukning utan står i stort sett till. Kände under bakslaget med torrt papper men inte så mycket olja där. Kan det läcka i övergången mellan motoraxel och backslag? 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GTI:

 - - -

Kan det läcka i övergången mellan motoraxel och backslag? 

Det sitter packboxar både på ingående och utgående axel i ett backslag. Det kan bli slitet och läcka på båda ställena.

 

Packningen under backslagslocket är ett ställe där det kan läcka. (efterdra skruvarna lite försiktigt, finns det momentangivning i manualen så följ dem, packningsklister kan bättra på tätningen)

Vid reglagearmen för fram/neutral/back kan det även uppstå läckage.

 

Torka kliniskt torrt o rent. Tvätta gärna med något fettlösande så är det lättare att indikera ev läckage. Sen är det bara att fästa upp toa/hushållspappersbitar på alla tänkbara ställen och syna efter körning. Ibland kan det ge indikation från vilken ände av backslaget läckaget kommer så det går att koncentrera sökandet till färre ställen.

 

Det är ju bra med röd backslagsolja så du kan utesluta läckage från motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-22 vid 23:04 skrev Lintott:

Det sitter packboxar både på ingående och utgående axel i ett backslag. Det kan bli slitet och läcka på båda ställena.

 

Packningen under backslagslocket är ett ställe där det kan läcka. (efterdra skruvarna lite försiktigt, finns det momentangivning i manualen så följ dem, packningsklister kan bättra på tätningen)

Vid reglagearmen för fram/neutral/back kan det även uppstå läckage.

 

Torka kliniskt torrt o rent. Tvätta gärna med något fettlösande så är det lättare att indikera ev läckage. Sen är det bara att fästa upp toa/hushållspappersbitar på alla tänkbara ställen och syna efter körning. Ibland kan det ge indikation från vilken ände av backslaget läckaget kommer så det går att koncentrera sökandet till färre ställen.

 

Det är ju bra med röd backslagsolja så du kan utesluta läckage från motorn.

Feedback. Rep konstaterade läckaget i backslaget. Han monterade bort drev-överföringen mellan backslag och axeln, lyfte motorn och därefter demontering av backslag för översyn i verkstaden med ompackning och om-limning mellan de två delarna inuti  backslaget, till sist montering av uppdaterat backslag och drev-överföring; 19 h.

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...