Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Hur mycket kraft i spinnakergaj?

Rekommendera Poster

Upplever att det är näst intill omöjligt att rubba spinnakergajarna när det friskar i lite (från ca. 8-10 m/s) och funderar därför att köpa någon flexibel avlastare för att slippa riskera att förlora sekunder när jag vill justera spinnakern.

 

Men hur mycket kraft rör det sig egentligen om i gajarna? Tittade på en spinlock PXR powercleat (mest för att jag har en sådan liggande) som ska vara lätt att lossa under belastning och som är lätt att justera. Men hur mycket kraft är det egentligen det handlar om?

Hade jag varit gjord av pengar hade XTX varit ännu mer intressant, men verkar bara finnas ner till 8 mm gaj - jag har 6 mm.

 

Spinnakern är ca 35 m2 och min enda referens är att gajarna sitter som berget i sina camcleats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om en vanlig rutgerson RC75S - avlastare skulle göra jobbet?. Den går ju både att släppa försiktigt och spänna medan linan är sträckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på kraft är det beror på/en jävla massa. Köp vinschar till spinnakern?

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid nära halvvind är kraften mycket stor med spinnbommen nästan framme vid förstaget, vet inte hur stor men ett antal tusen newton i gajen är det säkert redan vid måttlig vind.

 

I skotet är det nog lite mindre kraft skulle jag tro, men lösningen måste ju naturligtvis funka både för styrbords- och babords halsar.

 

Jag har aldrig seglat en såpass stor spinnaker utan att använda vinschar mellan spinnakern och camcleaten eller annan avlastare, eller menar du att gajen sitter som berget fast du använder vinsch?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns inga vinschar, de sitter direkt i klämman. Vid lätt vind seglar man ju med skoten i handen. Men det blir nog lite för klent med mina Spinlock PXR, de är godkända för 140 kg, skotet/gaj ligger på det dubbla.

 

Man skulle ju velat ha någon form av utväxling...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men ack så aktuell. Jag har inte seglat något i så stark vind sommaren som gick, men hittade ett kul block när jag satt och surfade lite på onedesigncenters rea https://www.onedesigncenter.se/products/allen-29mm-classic-block-travarblock?_pos=12&_sid=c0c5e86d2&_ss=r

 

Det är samma syskonhake som spinnakern har så jag skulle kunna sätta detta block direkt i spinnakerhornen och sen få halva kraften i handen...

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Travarblocket är till en Laser med ett storsegel på 7,1 m2 (Brottlast: 250kg, arbetslast: 140kg).

Verkar vara för klent till en Soling med en spinnnaker på ca 20 m2. 

Samt att ha ett block i änden på gaj och skot är nog inte optimalt.

 

Prova om det inte räcker med ett spärrblock istället. Blåser det mycket så kan man även fixera gajen i samband med en gipp samt därefter släppa efter lite vid behov. Att ta hem på gajen kan som sagt vara tungt. Med en sugga kan man även få in gajen lite.  

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det hade fungerat, men ett stort problem som jag kom på är att gajarna gärna vill spinna runt ett par varv när man släpper ut spinnakern och det vore inte så bra om de snurrar sig med ett block i änden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ju egentligen inte fått svar på frågan.. sitter och funderar på att köpa nya fräscha skot och gajar.. men vad behöver de för brottstyrka? Tänkte köra på 6mm men på de olika tampar jag tittar på ligger brottstyrkan mellan 440 kg och 1900... 

 

Jag ska ju kunna dra tampen utan winshhjälp på en båt på 1000 kg.. funkar den klenare? Nu handlar det om Sharken.. så spinnakern är ju närmare 20 m2 än 40 m2 som på Solingen...

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar ju inte bara om att snörena skall hålla, utan också att det inte skall töja sig så mycket. Man vill ju kunna släppa fram spirbommen nära förstaget på brantare vinklar, har man töjigt snöre blir det inte bra. Så, jag hade inte valt tunnare än 6 mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Det handlar ju inte bara om att snörena skall hålla, utan också att det inte skall töja sig så mycket. Man vill ju kunna släppa fram spirbommen nära förstaget på brantare vinklar, har man töjigt snöre blir det inte bra. Så, jag hade inte valt tunnare än 6 mm. 

 

Tack. 6mm eller 7mm är spikat. Fungerar bra i syskonhakarna och blocken och är sköna i handen och tar inte så mycket plats i sittbrunnen..

 

Frågan är nu om man ska köra på en dyneemabaserad lina som Orion 500 som jag har i fallen eller om man hellre ska ska satsa på en PP lina som kommer töja sig lite.. har tittat på kingfisher evo (https://www.onedesigncenter.se/products/kingfischer-evolution-skot-7mm?_pos=1&_sid=41a677175&_ss=r)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att justera gajen när du släpper av på skotet lite istället? Då avlastar du gajen och kan justera den.

 

Om båten har varit utrustad som den är från början så har utrustningen fungerat som den ska misstänker jag. Så då måste dom som seglat den tidigare ha gjort något anorlunda för att få det att fungera.

 

Troligen har du inte så svårt att justera gajen vid läns utan det blir besvärligt närmare halvvind. Då är bommen framme vid förstaget och du har ingen hävarm att arbeta med. Gajen går nästan längs med spinnakerbomen. Ända sättet att minska belastningen på gajen är att släppa efter på skotet.

 

Ev kan du pumpa in linan igenom att någon drar gajen innåt mot båten i höjd med masten sammtidigt som en annan person drar i gajen i sittbrunn. När personen vid masten släpper igen så blir det lite slack i linnan som man kan rycka in från sittbrunn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt två spärrblock sedan jag skrev det ursprungliga inlägget och slutat segla med spinnakern när det blåser allt för friskt.

 

Nu har jag även beställt två Robline Sirius 500 att ha som gajar. Blev förvånandsvärt billigt och prestandarn ska vara i linje med Orion 500 som jag varit nöjd med som fall, ett tag funderade jag på att ta en Orion-lina på 28 meter som jag hade som storfall (som var alldeles för lång) och kapa, men kom fram till att det är roligare att ha gajarna i olika färg. 

 

Orion-linan kommer jag antagligen att ha som spinnaker eller fockfall istället och den bit som blir över får bli reserv till storfallet, den dagen det går av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...