Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MarkusBjorkman

Android för Navigation GPS

Rekommendera Poster

Hej,

Det finns flera Andoid launcher för navigering till bil men har inte hittat någon för båt. 

Har testa flera som är bra, tex Eniro tycker jag fungerar men problemet är att komma igång, skärminställningar, m.m. Alltid något som strular.

 

Önskar en launcher där Android plattan startar navigationsappen automatiskt men önskar en app som är enkel att hantera även när det guppar lite. Eniro är gjord för att hålla i  en stadig hand. Alltså efterlikna en vanligt GPS typ Garmin eller Raymarine.

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det viktigt med autolaunch?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oavsett program så är det ju alltid touchskärm. Sen finns det lite variationer i de olika programmen, till exempel om det går att låsa rotationen av kartan till norr upp/kurs upp eller om den är är fri att rotera. Kan man låsa så slipper man det där jäkla snurret :) . 

Uöver det är det små skillnader i praktiken. 

Större skärm gör det (lite) enklare.

 

Jag försöker för tillfället utvärdera några olika appar för mitt behov (öppen styrpulpetare) men har inte hittat någon jag är helt nöjd med. Alla gör sitt jobb, men touchen (och vatten på skärmen) ställer till det.

 

Jag tror att vad jag kommer att hamna på till slut är en riktig plotter för navigering och en surfplatta som andraskärm som visar ett större utzoomat område för at kompensera för att man med liten plotterskärm i inzoomat läge tappar överblicken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gausafeten:

Jag tror att vad jag kommer att hamna på till slut är en riktig plotter för navigering och en surfplatta som andraskärm som visar ett större utzoomat område för at kompensera för att man med liten plotterskärm i inzoomat läge tappar överblicken.

Så har det blivit att vi använder plotter och platta. Jag har även märkt att jag hellre zoomar in på plattan än på den lilla plottern när det blir "trångt" (hamn/sund/nära någon ö osv). Fast det är iofs säkert lättare i en segelbåt än i en styrpulpetare.

 

Nu vet jag inte om vår plotter (Garmin 421) någonsin varit modern men den fyller sin funktion trots sin 4" skärm. Tyvärr funkar den lilla skärmen dåligt att använda som "överblicksskärm". Jag kan tänka mig att vårt beteende gällande samspelet platta/plotter ändras med en större plotter.

Dock kommer kombinationen platta/plotter nog alltid finnas på vår båt eftersom det funkar riktigt bra.

 

Plattan (och en bärbar VHF) är även bra att ta med sig i jollen om man vill göra en lite längre utflykt.

 

16 timmar sedan skrev MarkusBjorkman:

Önskar en launcher där Android plattan startar navigationsappen automatiskt

Vi startar Eniro på sjön manuellt med en dutt på ikonen på skrivbordet.

Vi köpte plattan för att användas till enbart navigering. Efter en tids användning har plattan börjat att användas till så mycket mer än enbart navigering (väder/informationssökning/status på div prylar i båten/Netflix osv). Just därför tycker jag det är bättre att navigationsappen inte ligger som autostart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dator istället för plotter och en platta. Kör OpenCPN på båda. Fungerar utmärkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...