Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Intrepid

VP Drev fast i upp läge

Rekommendera Poster

Aquador 25 C, Volvo Penta D4 260, 2008

 

Hej och hjälp!,

Jag körde drevet till upp läge i samband med upptagning i helgen (siffran i den digitala displayen visar 44). När båten var på plats och uppbockad vill inte drevet går ned och verkar helt död eftersom hydraulik pumpen gick inte i gång. Enligt manualen ska man kunna använda en sk Emergency Trimming genom att trycka på minus tecken på EVCn och drev knappen. Jag har försökt med detta utan framgång. Finns där någon relä som krånglar eller kan det vara fel på pumpen? Jag är förstås tacksam för alla tips och råd om en lösning.

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall finnas två relän, men sannolikt kan det vara lägesgivaren eller konkattfel någonstans.

Jag vet inget om EVC men vet att jag kunde ful-manövrera mitt 290 drev (jag har inte EVC, utan en tidigare elektronik) genom att tvångsköra reläerna bak vid pumpen, dessa fungerar som en polvändare som gör att pumpmotorn kan köras åt båda hållen, jag kopplade in en enkel omkopplare till reläerna, och det funkade bra, men man måste veta vad man gör. Sedan kan det finnas en möjlighet att drevet körts för högt upp och därmed fastnat rent mekaniskt… kanske…

 

@Volvo_Penta och @kossor har nog bättre svar på din fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Intrepid:

Tack för att du tog tid att förklara. Jag forskar vidare. 

I mitt fall vet jag också att det inte går att manövrera pumpen om instrumentet som visar trimvinkeln inte är anslutet. jag tror även att det finns en och annan tråd här på forumet som handlar om samma fel, eller snarlika problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ”problemet” löst. För att få ner drevet från trailer/max läget måste man trycka på den ”activation button” på EVC control board tills den röda LED lampan lyser stadigt  röd och sedan trycka på trim knappen. Detta för att låsa upp systemet. 
Jag har mycket erfarenhet från flygindustrin med informations- och instruktionsergonami och har märkt att Aquador manualen är ofta mycket luddigt för vissa del och ibland helt fel. T ex den procedur beskrivet ovan finns inte alls i handboken! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Intrepid:

Nu är ”problemet” löst. För att få ner drevet från trailer/max läget måste man trycka på den ”activation button” på EVC control board tills den röda LED lampan lyser stadigt  röd och sedan trycka på trim knappen. Detta för att låsa upp systemet. 
Jag har mycket erfarenhet från flygindustrin med informations- och instruktionsergonami och har märkt att Aquador manualen är ofta mycket luddigt för vissa del och ibland helt fel. T ex den procedur beskrivet ovan finns inte alls i handboken! 

Du tror inte det är Volvo Penta-manualen du ska läsa då? Den ingår i dokumentationen som du får från Aquador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och saknar du manualen finns den att ladda ner gratis här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej MartinA och Makro!

Det stämmer, det är VP:s manual jag menar 🤭 och den har jag men tack för hjälpen. 

Redigerad av Intrepid
Fel mottagare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...