Jump to content
Saturday 04 December 2021
Skruttelina

ancas queen 24 elschema

Recommended Posts

Hej

Har precis införskaffat mig en Ancas Queen 24 -69

Under vintern tänkte jag snygga till elsystemet i båten, Nu ser det ut som ett råttbo med skarvade kablar, fel dimensioner ...alltså en "kan själv" som kopplat.

Men finns det nån som har elschema på en båt som min som kanske sitter på ett schema.

Sökt som en stolle på nätet men inte funnit något?

 

Skulle vara väldigt tacksam om man kunde kopiera det isåfall

 

//Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkommen till MG!

Det finns en massa skrivet runt hur man ska koppla elen här på forumet. Finns ju tom en egen kategori som heter Elsnack. Bara att söka.

Sen handlar det ju mest om vilka förbrukare man har, hur stor generator man har, om man har solpanel, regulator, kylskåp, laddare osv samt vilka avstånd det handlar om i båten. 
Föreslår att du söker runt lite och sedan ritar ett elschema själv och sedan lägger du in det i ett inlägg här så är chansen stor att du får många bra svar. Det är ju lättare att svara på specifika frågor än att svara mer allmänt.
Visst kunde man tycka att det bara vore för någon att lägga ut sitt eget schema här, vilket iofs ganska många har gjort, men om det sedan passar dina syften och din båt är inte alls säkert. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad har du för motor och drev?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och välkommen!

Om elsystemet nu känns underdimensionerat och trassligt kan det vara bättre att riva ur alltihopa och börja om från början, med nya kablar, nya kabelskor, nya säkringsdosor och så vidare.

Alternativet är annars att klippa bort det som ser "hemmagjort" ut  behålla det man tror är original från tillverkaren.

Men det har nog som du skriver, så har det hunnits kopplas massvis sedan 1969, alla tidigare ägare har väl satt sin prägel på elsystemet kan jag tro.

Många gånger kan det vara elektrisk eller elektronisk utrustning som bytts ut, men dess kablar har blivit kvar.

 

Det finns som sagts en hel del att läsa här på forumet, kopplingsschema till båtar är ju sällan specifika till en speciell båtmodell, möjligen kan det skilja mellan motor- och segelbåt, men inte speciellt mycket.

Det skiljer ju då mer om det gäller en liten- mittemellan- eller en stor båt och hur omfattande dess elektriska och elektroniska utrustning skall vara.

 

Det finns minst två bra böcker i ämnet, varav den ena skriven av en forummedlem, man kan köpa dessa eller låna på bibliotek, det står förvisso ungefär detsamma i båda böckerna, men uttryckt på litet olika sätt. Det kan skilja en del i text mellan olika utgåvor, varav den senaste utgåvan inte säkert finns i hyllan på biblioteket.

 

000.jpg.2f13ec4c9535b73fdb3b89ad4c8db2a1.jpg111OIP.jpg.875b9cab8f5b5383da9bb83247dc0a42.jpg

 

Här är de båda böckerna som jag tycker är bra!

Jag höll på att skriva att innehållet i dessa är "likriktat" men det är det inte men däremot likartat...😏

 

Skyllermarks har en massa bra grejer, men det är litet dyrt, man kan finna likvärdiga produkter annorstädes, fördelen med Skyllermarks är att dom säljer färdiga "kit".

R.png.77b44310d608db4304d4a0cc665d5998.png

Skyllermarks/Sutars har ju även ett och annat bra kopplingsschema.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för snabba och bra svar :)

Det kommer att bli helt nydragen El med rätt material och rätt draget.

Tanken jag hade var att jag skulle dra om det lik originaldragningen.

Att dra nytt och koppla in är det minsta problemet, vill ju ha det snyggt och propert.

Är elektriker i botten så det ska inte vara några problem.

 

Båten är en Ancas Queen 24

B20 motor 130Hp  180 drev

 

//Per

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båtel skiljer sig en del från "vanlig" el, men i grunden är det väl bara tre saker att ha i minnet när man bygger elsystem på en båt:

 

* Man har bara den mängd energi att spela med som man har med sig (inklusive vad eventuella generatorer och solpaneler kan ge).

* Allt blir fuktigt, oavsett fina siffror på kapslingar. Allt blir blött.

* KISS, Krångla inte till saker, allt viktigt ska kunna lagas "med ståltråd och silvertejp" ;) eller kopplas förbi. När man lämnat bryggan får man klara sig själv, och det blir svårt att köra in till vägkanten och vänta på hjälp.

 

Förenklat och väldigt generaliserat så klart :D 

 

Lycka till med din Queen, det är en fin båt (tycker jag alltså) som har generösa sociala utrymmen jämfört med en del andra båtar. Skulle inte sitta fel med en sån, nån gång i framtiden alltså, typ när jag har tid :D:D eller så.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har du fått några fina tips men du får några till :)
Här kan du hämta instruktionsboken till din motor och där finns Pentas lilla elschema som underlättar när du ska hitta bland motorns kablar.

Det bifogade schemat får du ta med en nypa salt men efter Ancas så hade ju både Selco och Fjord med ett finger i produktionen som Selqueen och Fjord Queen så särför kan även detta elschema vara någon ledning ;) för att hitta bland gamla kablar.

 

620421080_ElschemaAttacheWeekender24.jpg.92820d951812aad53988113f76ca64b6.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett och annat nytt elsystem har jag byggt i båtar och i husbil/campingbuss.

Det viktigaste i grunden är ju att ha två batteribanker, en till start, och en till annan förbrukning.

 

Motorns elsystem med startmotor och generator etc. har jag sällan behövt bygga om, det brukar vara vettigt gjort, ävensom en och annan kabel eller anslutning kan behöva bytas ut.

 

Jag har gjort så att jag efter förbrukarbankens batterifrånskilare kopplat en huvudsäkring, därifrån har jag sedan dragit två kraftigare kablar framåt, plus och minus. Den senare till en plint efter batteriminus. Dessa kablar utgör liksom stammen i systemet, midskepps vid förarplatsen, eller snarare framför denna, som brukar vara i taket inne på toan, sätter jag upp en säkringspanel, eller så blir det en kombinerad strömbrytarpanel med automatsäkringar vid förarplatsen. Sedan fortsätter denna stam fram till förruffen nu med litet klenare kabel, till en ny ”undercentral” dit diverse läslampor och sådant kopplas in. Jag har använt litet olika dimensioner till stammen, men nu senast i en åtta meters motorbåt blev det 2 x 6mm2, med huvudsäkring därefter.

Det har öven hänt att stammen går bakåt också, till akterruff eller för belysning och annat i motorrummet och i förvaringsutrymmen. När sedan då stammen grenar sig, efter en ”undercentral” brukar jag försöka att hålla 2,5 mm2 men jag kan slarva litet om det det är LED-lampor som skall försörjas, då kan det bli 1,5 mm2 och med säkringar anpassade till kabeldimension och kabelns längd x2.

 

Som sagt det är skillnad på elsystem i fastigheter och elsystem båtar.

Det finns mycket bra information om lågspänningssystem i allmänhet, men även med inriktning på solceller och vindgeneratorer och sådant, på www.24volt.eu

 

Men det är ju ett roligt projekt som du fixar lätt, fast det kan ta tid. Det kan vara jobbigt och tidsödande att dra el ombord i båtar i trånga kabelkanaler och liknande.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för all info, det hjälper mig verkligen.

Idag tog jag premiärturen, gick nästan bra.

 

Startade fint och taxade ut ur marinan, gasade lite upp till ca:5 knop, inga problem.

Gasade på lite mer upp till 10 knop......då började motorn "bluddra" och nästan dog. Sänkte gasen till tomgång......Gasade upp igen och motorn bluddrade för att sen dö...Gick inte att starta igen....kände att det luktade lite bensin,,,

väntade en stund och körde startmotorn en lång stund utan att det hände något.

Efter ytterligare en stund fick jag igång den igen.

Vågade inte gasa upp den utan puttrade långsamt tillbaks.

 

Misstänker att den inte förbränner bränslet på högre varv.

 

Vad kan felet vara???

Nån som har en ide'?

 

Felinställde förgasare (Stromberg 175 CD-2) Dubbla

Dåliga tändstift?

Brytarspetsen?

Kondensatorn?

Tändspolen?

Fördelaren?

 

Nån som varit med om samma sak?

 

Tacksam för hjälp.

//Per

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Skruttelina:

Tackar för all info, det hjälper mig verkligen.

Idag tog jag premiärturen, gick nästan bra.

 

Startade fint och taxade ut ur marinan, gasade lite upp till ca:5 knop, inga problem.

Gasade på lite mer upp till 10 knop......då började motorn "bluddra" och nästan dog. Sänkte gasen till tomgång......Gasade upp igen och motorn bluddrade för att sen dö...Gick inte att starta igen....kände att det luktade lite bensin,,,

väntade en stund och körde startmotorn en lång stund utan att det hände något.

Efter ytterligare en stund fick jag igång den igen.

Vågade inte gasa upp den utan puttrade långsamt tillbaks.

 

Misstänker att den inte förbränner bränslet på högre varv.

 

Vad kan felet vara???

Nån som har en ide'?

 

Felinställde förgasare (Stromberg 175 CD-2) Dubbla

Dåliga tändstift?

Brytarspetsen?

Kondensatorn?

Tändspolen?

Fördelaren?

 

Nån som varit med om samma sak?

 

Tacksam för hjälp.

//Per

Rent generellt är det så med bensinmotorer att:

Om motorn börjar gå dåligt, hosta, bluddra etc för att sedan stanna, beror det på bränsle/luft-problem

Om, motorn dör utan förvarning är det oftast ett elektriskt problem.

 

Det är ju aldrig fel att byta ut förbrukningsgrejerna, men innan du gör det skall du kolla bränslefilter och bränsleslangar. Du skall även se till att motorn eller snarare förgasarna får luft, är det luftfilter eller bara ett flamskydd?

 

Spontant känns det som om motorn inte får tillräckligt med bränsle då du försöker öka varvtalet.

Det kan ju även vara skräp i förgasarna, något som gör att det kanske flödar över, vilket det inte får göra, därav bensinlukten, det är oroande, kör evakueringsfläkten ordentligt!

Gamla bränsleslangar med torrsprickor kan det ju också vara.

 

Tvärtemot vad jag först skrev kan det ju även vara så att motorn/förgasarna får för mycket bränsle(därav bensinlukten) alltså för litet luft/syre, bränsleblandningen blir för fet. då kan det ju bluddra på rätt bra och motorn köver sig.

 

Sedan skall du byta tändstift, tändkablar, fördelarlock, kondensator och tändspole, för att undvika framtida problem.

Kondingar och tändspole får lätt värmeslag när dom blir gamla och varma, och varmt brukar det bli i motorbåtars motorrum. Då stannar motorn plötsligt utan förvarning, när det blir kortis i spolen eller i kondingen.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förutom de goda råden du har fått av @Georg_Ohm så skulle jag rekommendera att byta till brytarlös tändning som t.ex den i länken. Väl injusterad funkar det mycket bra och du slipper att hålla koll på brytare och dess inställning och den brukar även ge en jämnare gång enligt mina erfarenheter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Makro:

Förutom de goda råden du har fått av @Georg_Ohm så skulle jag rekommendera att byta till brytarlös tändning som t.ex den i länken. Väl injusterad funkar det mycket bra och du slipper att hålla koll på brytare och dess inställning och den brukar även ge en jämnare gång enligt mina erfarenheter.

Det finns rätt så billiga sådana moduler, denna är till VW, Volvo, Volvo Penta mfl. (KIT fit for Bosch JFU4 009 ).

Jag har satt in sådana i två bilar och i en båt med likadan motor som din, och det har fungerat mycket bra, även om fördelaren är sliten så påverkas inte dom här modulerna av glapp i axeln som mekaniska brytarspetsar gör. En annan fördel är att man slipper kondensatorn.

Men om du beställer måste du veta vad din fördelare har för artikelnummer, dessa finns även att köpa i diverse "racing- och rallyaffärer", dom kan vara av bättre kvalitet och kosta tio gånger mer, på ett ungefär.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag startat nydragningen av elen.

Kikade vad som fanns i båten och det var ju en hel del som ska kopplas in,

Gjorde mig ett litet elschema som jag får utgå ifrån. Synpunkter tas gärna emot 😊.

 

En del mätare i panelen fungerar inte, knopmätaren fungerar varjefall.

 

Då panelen hade sett sina bättre dagar tänkte jag göra en ny och nya mätare.

Fick bli en enkel, bockad aluplåt 3mm.

 

I helgen tillverkade jag kabelstammen mellan motorrum och panelen.

Alla genomföringar m.m. är tätade extra och alla kabelskor är crimpade samt lödda.

Tänkte ha 10 kvadrat mm för plus och minusmatningen från batterierna till panelen, men hade inte det hemma i rätt kvalite´.

 

Tacksam för synpukter eller ideer jag kan göra bättre.

 

IMG_20211003_185212.jpg

IMG_20211003_185221.jpg

IMG_20211003_190413.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Skruttelina:

Nu har jag startat nydragningen av elen.

Kikade vad som fanns i båten och det var ju en hel del som ska kopplas in,

Gjorde mig ett litet elschema som jag får utgå ifrån. Synpunkter tas gärna emot 😊.

 

En del mätare i panelen fungerar inte, knopmätaren fungerar varjefall.

 

Då panelen hade sett sina bättre dagar tänkte jag göra en ny och nya mätare.

Fick bli en enkel, bockad aluplåt 3mm.

 

I helgen tillverkade jag kabelstammen mellan motorrum och panelen.

Alla genomföringar m.m. är tätade extra och alla kabelskor är crimpade samt lödda.

Tänkte ha 10 kvadrat mm för plus och minusmatningen från batterierna till panelen, men hade inte det hemma i rätt kvalite´.

 

Tacksam för synpukter eller ideer jag kan göra bättre.

 

IMG_20211003_185212.jpg

IMG_20211003_185221.jpg

IMG_20211003_190413.jpg

Himla snyggt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med. Snyggt schema och snygg panel.

 

Tittade lite kort på ditt schema. Inte säkert jag förstår det fullt ut.

Du ser ut att ha två batterier för start och en "Batterifrånskiljare" som skiljer av ett batteri och när "frånskiljaren" är tillslagen så är det samtliga tre som ingår i startbatteri-kretsen. Verkar lite konstigt men, som sagt, jag kan ha missat något.

Föreslår att du gör ett batteri till startbatteri och två till förbrukarbatterier med varsin "huvudbrytare"/"batterifrånskiljare" till varje och låter ett skiljerelä sköta ihopkopplingen. 

(Och så gillar jag ju inte "jord" markeringen på minus, men det har jag skrivit tidigare. Tycker också du för säkerhets skull ska rita ut dina minus-kablar.)

Vad gäller dimensioneringen (10 mm2) kan jag inte uttala mig om den är "rätt". Det beror ju på vad du kopplar på för förbrukare till den panelen. Det kanske går att utläsa ur ditt schema men jag kan det inte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ska vara två föbrukningsbatterier och ett till start är det tänkt. 

Sen har du rätt i att jag ska rita in minuskabeln. 

Jag gjorde det lätt för mig när jag gjorde schemat. 

Kommer att ändra det. 

Sen har inte alla säkringar rätt värde såg jag. 

Anledningen till att jag vill ha 10 kvadrat för matningen är att all förbrukning trimplan, motorlyft, ja allt utom startmotorn har tagits från en 4 kvadratsmatning. 

Sen tror jag att jag får mindre spänningsfall och värme med grövre kabel

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Skruttelina:

Det ska vara två föbrukningsbatterier och ett till start är det tänkt. 

Då behöver du rita in styrningen av laddningen av förbrukarbanken också. Eftersom jag inte vet hur du tänkt kan jag inte ge dig råd om hur det ska vara men Biltemas spänningsavkännande relä används av många, inklusive mig själv, och funkar bra. 

 

15 minuter sedan skrev Skruttelina:

Sen tror jag att jag får mindre spänningsfall och värme med grövre kabel

Ja, det är helt rätt. 10 mm2 är väl en rätt udda dimension om jag kommer ihåg rätt. Om du då ska gå upp eller ner i dimension avgörs ju av vilka förbrukare som ligger på den delen, därför bra att veta innan du börjar dra.

 

17 minuter sedan skrev Skruttelina:

minuskabeln

Vanligtvis har man en grov minuskabel till en plint som avsäkras baserat på kabelns dimension. Efter det drar man ut till mindre plintar och den kabeln avsäkras efter den kabelns dimension osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det verkar som om min tråd börjar bli en renoveringstråd 😃

Ligger den i fel kategori får jag ju flytta den?

 

Har gjort färdig panelen och dragit elen på den.

Kommer att ändra lite i ritningen då jag köpte en brytarpanel med säkringar som ligger före förbrukarna samt lite andra ändringar med.

 

Jag har tagit till mig vad ni skrivit tidigare i tråden och det tar jag tacksamt till mig.

 

Lägger in bilder på den "färdiga" panelen. Fram och baksida.

Alla trådar är märkta med partex och de flesta kabelskor är lödda.

De fyrkantiga hålen i panelen är dels för reglaget och dels för trimplansbrytarna.

 

 

 

 

IMG_20211004_181408.jpg

IMG_20211004_181426.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är förmodligen ett skrivfel. Du får naturligtvis inte koppla DF till kontrollampan utan D+/61.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gjort lite justeringar på elschemat efter bra synpunkter.

Hoppas det blev bättre nu.

 

IMG_20211005_191108.jpg

IMG_20211005_191117.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Ingen huvudsäkring på startbatteriet?

2. Bara 25A huvudsäkring på förbr.sidan?

3. 25A säkring för kylskåpet?

4. Borde inte 12V-uttaget ligga på en egen säkring? Och större än 10A kanske.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 minuter sedan skrev Kane:

1. Ingen huvudsäkring på startbatteriet?

2. Bara 25A huvudsäkring på förbr.sidan?

 

Citat

 

3. 25A säkring för kylskåpet?

4. Borde inte 12V-uttaget ligga på en egen säkring? Och större än 10A kanske.

Jo det kommer att bli en huvudsäkring på startbatteriet., Funderar bara på storleken.

 

Jag tror det ska räcka med 25A till förbrukningssidan, Det är ju mest belysning och kylskåp som drar ström och det är utbytt till LED.

 

Jag har inte varit vid båten än och kollat vad kylskåpet drar i ström, det kommer att ändras när jag vet.

 

Angående 12 voltsuttaget blev det 5 Volts dubbelt USB uttag 2A istället, kommer ju bara ladda mobilen där ändå, Jag tror det ska räcka så som jag skissat.

 

 

Edited by Skruttelina
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Skruttelina:

Jag har inte varit vid båten än och kollat vad kylskåpet drar i ström, det kommer att ändras när jag vet.

Ett kompressorskåp drar i storleksordningen 10 A i startögonblicket.

Jag tycker, med undantag för några få svagheter, att ditt schema har tagit ett stort steg framåt!

Fortsätt så!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! 
Jag har hela handboken kopierad och kan kopiera den till dig om du vill. 
Skicka PM till mig med uppgifter så jag kan nå dig så löser det sig nog. 
Förövrigt så finns det en FB sida som heter Ancas Queen ... där du även kan skriva till mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy