Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Var det värt att köpa segelbåt?

Rekommendera Poster

Köpte en Albin Cumuls för 14 år sedan... För 255 000 kr. 

Alla båtar ökade mer eller mindre i värdet på den tiden. 

 

Några år senare började det stora prisfallet. 

 

I dag kan jag tro att man köper en sån båt för 70 000 kr inkl vagn. 

Om fem år kan jag rea bort båten

 

- Jag är inte speciellt missnöjd, då jag övernattnat dryga 1100 nätter ombord. Nästan dubbla antalet dagar. 

Och minst 14 varv runt Vänern. Upplevelserna har varit många och minst sagt skiftande. 

Mer än 120 hamnar (inkl utehamnar o annat) har besökts. Många upprepade gånger. 

 

- Tänker mig kostnader för motsvarande hotellövernattningar o resor. 

Huga. 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får lägga till kostnader för underhåll, reservdelar, bränsle, segel, sommar- och vinterplats. Arbetstimmar, fast det kanske ska räknas som nöje.

Så olika det kan vara, köpte min scampi för 27 år sedan för 158000, idag värd kanske 60000. Gissar på 400 övernattningar. Vad hade alternativet att lägga pengar på varit? Resor har jag gjort i alla fall. Dyrare bil? Intresserar mig inte. Krogen? Nä, dessutom ohälsosamt. Husrenoverimg? Trist.

Så det var nog bra med båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller båtar får man nog räkna med en annan valuta än kronor. Upplevelser och personligt värde är något som mer kan avgöra om en båt kan räknas hem eller ej. Ser man det så kan man köpa svindyra billiga båtar likväl som billiga svindyra båtar.

 

Det är ofta man hör att du kan aldrig räkna med att få igen investerade pengar i en ny motor, nytt elsystem, nya segel osv i en gammal båt. Kanske inte om valutan är kronor, euro eller dollar.

Valutan i en investering är så mycket mer än bara pengar.

 

Jag investerar massor i vår båt och har på några år redan fått mångdubbelt tillbaka. Vad den så småningom genererar i pengar vid en ev försäljning är i dagsläget tämligen ointressant.

 

När jag läser ditt inlägg är min uppfattning att du gjorde en mycket bra investering för 14 år sedan.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köper nåt räknar jag med totalförlust, eftersom jag privat inte säljer vidare saker. Båt och bil har jag iofs sålt vidare, men till "vrakpriser", och när det gäller båtarna har jag inte varit ensam ägare. Och bilarna har varit nära slutet. En har jag skrotat för 300 kr, en har jag sålt som reservdelsbil för 1500 kr, och den nuvarande lär inte gå igenom besiktningen nästa år utan reparationer som kostar 1-2 ggr bilens inköpspris (5000 kr), så där blir det också skroten skulle jag tro.

 

Detta förhållningsätt gör också att jag inte köper saker jag inte har råd att förlora hela värdet av. Bostaden undantagen, men där är det ändå lite skillnad. Jag har köpt bostaden för att bo i och har inga planer på att nånsin flytta, annat än till äldreboende, sjukhus eller begravningsplats när den tiden kommer (förhoppningsvis många, många årtionden in i framtiden), så även där blir det "totalförlust"...

 

Båtar är dyra nöjen, men det är bara nåt man får acceptera. :)

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev raol:

 

Båtar är dyra nöjen, men det är bara nåt man får acceptera. :)

 

Dyrt är något som kostar mer än vad man får tillbaka enligt mig :)

 

Så visst kostar båten pengar men inget annat ger mig så mycket upplevelser, vila och återhämtning som när jag är ute.

Sen finns det tyvärr även tillfällen då den kan orsaka oerhörd frustration, men det bortser jag ifrån så som med alla andra tråkigheter i livet. Man minns det som är roligt 😄

 

  • Gilla 6
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

När jag köper nåt räknar jag med totalförlust ...

 

Båtar är dyra nöjen, men det är bara nåt man får acceptera. :)

 

 

Kul att se att någon resonerar som jag ;)

 

Senaste båten (Soling) fick jag i princip gratis med mycket utrustning, så då gjorde det inte så farligt mycket att jag förlorade 50 000 kr på tidigare båt. Så länge man inte helt tänker lägga ner sitt båtintresse så har ju alla båtar förlorat ungefär lika mycket i värde, så när man ska byta så kan man byta med ungefär samma kostnad (eller tom mindre) än vad det kostat att byta tidigare.

 

Att ha segelbåt behöver inte vara så dyrt längre och vinden är fri!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Raol skrev,  jag räknar med totalförlust på både bil å båt. Ingen vill köpa min Fingal, även om jag skulle kosta på hur mycket som helst å hon var skinande blank å fin. Samma för bilar. Väljer noga kvalite å mekanisk skick innan köp å sedan kör jag tills det inte lönar sig eller går att laga längre. Till saken hör att jag jag lagar det mesta själv. Inkl svetsa rostiga balkar å  riva motorn mm. Har totalrenoverat tex automatlådan till en Ford Scorpio, sen gick den i åtskilliga tusen mil efter det å sålde bilen billigt till en släkting. Fingaln är til salu. Vad bjuder ni? Lägg en tjusig katamaran mellan, el byter jämnt 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

Att ha segelbåt behöver inte vara så dyrt längre och vinden är fri!

Definiera dyrt!

 

Segel är förbrukningsvara och kostar dessvärre i samma härad som diesel till samma båt räknat per distansminut, iaf. om det ska vara roligt och njutbart att segla.

 

Sedan ska båten ligga någonstans både på sommaren och vintern och lite uh-kostnader har man även om man snålar.

 

Sådant man gillar är väl aldrig dyrt oavsett vad det kostar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nåt vill man ju pyssla med. 

Älgjakt, skoteråkning, båtfarande...

 

Fick en Saab 9-3 SS 03 helt gratis våren 21.

Kostat ca 8000 kr för att få helt fungerande. 

Med hjälp av forum medlemmar gick det att få liv i datorstyrningen, för en ringa peng. Skulle kostat 15 - 20000

om jag inte engagerat mig. 

Förhoppningen är ca 2 kr/mil i total värdeminskning. 

 

Så det är väl just det som sporrar mig... Att fixa. 

 

Då och även med båten. 

 

En TIG-svets, har kommit väl till pass. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Hybro:

En TIG-svets, har kommit väl till pass.

Där kan man spara pengar...eller snarare där kan man greja fritt och hur man vill.

 

När jag köpte pinnsvets hoppade jag av någon outgrundlig anledning (okunskap) över tig-tillsatsen.

Fast det spelar egentligen inte så stor roll eftersom jag inte vill ha mina bedårande svetsningar på min båt. Å andra sidan är det förvisso "bara" att träna och se till att lära sig.

 

Jaja, det är väl dax att ta tag i svetseriet och börja leta tig-prylar till min lådda. 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...